Tråden om HV71 (-1)

Det är dock skrämmande att Hv spelar samma hockey oavsett ledning, spelare eller tränare ? Jag undrar om man fortfarande är helt hjärntvättade efter att Sharks eller vilken NHL org det nu var som var och hälsade på ? Lindbom som var MRCORSI är nu chef, är det han som tvingar på de andra att köra någon typ av dump i sargen corsi fokuserad hockey som tar bort all typ av kreativitet ?

“samma hockey”.

Nej, inte av val, utan av tvång. Jag tror nog de flesta coacher ser dump and chase som en sista utväg, för att säkert ta sig ner i anfallszon, inte ett mål i sig. Så nu, likt de tidigare gånger vi haft kräftgång, då tvingas vi till det säkra spelet, när vi inte klarar av att spela det rätta spelet.

Den minsta gemensamma nämnaren är inte att vi då och nu vill spela så, utan att vi inte kan spela på annat sätt. För vi har för kasst spelsystem.

3 gillningar

Vi avslutar året med serieettan i kväll. Börjar nästa år med serietvåan på tisdag. Sen hissar vi Thörnbergs tröja upp mot taket på torsdag innan Brynäsmatchen. På lördagen åker vi till Ängelholm och Rögle. Måste säga att jag vore rätt nöjd med 12 poäng kommande vecka.

Efter en veckas uppehåll därefter, kan det bli lite knepigare. Färjestad borta, Frölunda hemma och Örebro borta. Sex poäng där, skulle kännas hel ok.

Missar matchen i kväll, sen nyårsfirande…så vi hörs 2023. Gott slut och gott nytt år alla HV-fans.

7 gillningar

Herrejisses, när det blåser motvind så är det verkligen orkan över Vättern. När man inte några enstaka gånger vinner en liga så är det i princip konstant kris.

Vad är det som gör att det ser ut så här år ut och år in? HV är en total gåta på alla sätt.

Verkar inte spela någon roll hur mycket pengar och KHL spelare man pumpar in. Spelar ingen roll vilken tränarkonstellation. Vi har varit dåliga med erkänt bra och rutinerade tränare likväl som mindre ruttinerade. Lyckades på något sätt vinna guld med en noob tränare nu håller vi på att åka ur med en av sveriges mest rutinerade… igen.

Vi försöker så in i bomben att skapa optimala förutsättningar och allting finns på plats för att lyckas men ändå så skiter det sig år efter år på något magiskt sätt. Det hade varit fascinerande om det inte varit så förbannat sorgligt.

5 gillningar

Nej det är konstigt på många sätt. HV har blivit en förening som har svårt att lyckas med nånting. De framgångar man haft de senaste 11 åren är både lätträknade och att anse som statistiska outliers. Man lyckas inte återskapa framgången för man vet uppenbarligen inte vad som låg bakom den. Ren slump verkar det som.

Men allt är redan sagt. Det finns inget mer att säga. Det kommer inte att se bättre ut den här säsongen. Närmre än så här kommer man inte att komma. Den korta tid som kurvan pekade uppåt är borta och allt som den förde med sig är också borta. Och på samma sätt som med de andra framgångarna man skapat de senaste 11 åren så vet man inte vad som låg bakom och därför kan man inte återskapa den.

Kvalet är lika förutsägbart som oundvikligt. Få i laget visar varken intresse eller vilja att göra det som krävs för att vinna matcher som är nödvändigt för att slippa kvala. Så länge man spelar spelare som konsekvent väljer det svåra och ofta omöjliga alternativet (av vissa helt felaktigt kallat kreativa alternativ) så kommer det inte att se annorlunda ut. Man kommer inte att vinna. Man kommer inte att komma närmare.

Resten av den här mardrömmen som denna säsong utvecklat sig till behöver användas för att hitta nån formation eller någon spelform som ger laget åtminstone en chans i kvalet. Spela ihop formationer. Spela ihop PP. Spela ihop BP. Även om det inte ger en enda poäng till. Skitsamma. Kvalet är säkrat och därmed återstår bara en uppgift. Vinn det.

1 gillning

Som svar på Regnet. Bra inlägg. Angående det där med att skapa optimala förutsättningar. Det är väl just det som är problemet. Vi misslyckas konstant med det. Och det ligger helt och hållet på de som styr. Vi tar felbeslut efter felbeslut. Det sista i raden är att vi anlitade Nubben som ny sportchef.

Jag ser gärna att man sparkar Nubben idag, helst redan igår. Men ja, det kommer väl inte få laget att spela som gudar nu när de möter Skellefteå på tisdag.

För det första, truppen är inte bra. Den är dåligt sammansatt från dag ett. På grund av det har det blivit att klistra och laga under säsong. Och det är till stor del Nubbens fel. På så sätt har Tommy inte haft optimala förutsättningar.

Med det sagt känns det inte som att Tommy försöker ge sig själv de förutsättningarna heller. Konstiga laguttagningar, konstigt matchande av spelare, uselt PP och BP är exempel på sådant som kan tillskrivas Tommy och övriga tränarstaben.

Så. För att återanvända ett uttryck som vi använde rätt flitigt 20/21. Med Nubben och Tommy vid rodret, backade av Lindbom och Wilander, har det blivit någon perfect shit storm av det hela.

För bara några dagar sedan var jag av åsikten att det bara var att köra på, laget är vad laget är, tränarna är vad tränarna är, det får bära eller brista. Det kan bli en 12:e plats, det kan bli kval. Ett tränarbyte skulle göra mindre skillnad. Men nu när jag ser hur spelarna uppträder på isen, när jag ser Tommy i intervjuer känns det onekligen som vi nått vägs ände. Ingen tror på det längre. Spelarna tror inte på Tommy, och han tror inte på spelarna. Detta förstärks ju ytterligare när både spelare och ledare börjar kritisera varandra öppet i media.

Så. Jag hade helst sett att man bytte tränare inför ett kval, lite som Brynäs gjorde mot oss, och Timrå året därefter. Men nu när vi är där vi är. När ingen tror på det. Ja, då måste man bryta med Tommy. Om inte annat för att vi åtminstone ska ha nån ynka chans för att fixa nytt kontrakt.

5 gillningar

Spelarintervjuerna med Tedenby och Torp efter matchen idag ger en konstig känsla i magen och konstig smak i munnen……

Inte sett dom. På vilket sätt?

Riktigt oroväckande.
Känns väldigt grundläggande.

Det surrades tidigare i höstas på forumet om att stämningen i laget var go, och inte alls gick att jämföra med katastroflaget 20/21. Jag hävdade då att det spelade mindre roll för fortsätter det gå dåligt så kommer stämningen bli skit. Och ja, här har vi det svart på vitt. Segrar föder go stämning. Förluster föder dålig sådan och på det sprickor, intern kritik och allmän dålig lagsammanhållning. Det är inte kul att spela i ett förlorargäng.

Som jag ser det så är det största problemet nu ledarstaben. Nubben har rättat till de stora misstagen i truppen under säsongen men vi använder vår trupp på ett väldigt ineffektivt sätt.

Wilander har sett till att pengarna finns, enormt dyr trupp,samtidigt som han bytt ut oduglige Agne. Hans enda ev misstag är tillsättningen av Lindbom om vi tycker att det var ett misstag men oavsett är han inte sämre än Agne. Så Wilander har gjort ett bra jobb.

Lindbom känns tveksam däremot men svårt att såga fullständigt. Misstaget han ev gjort är i så fall tillsättningen av Nubben men där är för tidigt att dra några slutsatser. Skulle inte heller utesluta att han varit med i lite fler tillsättningar då Nubben började sent och Lindbom var sportchef efter att Hult äntligen försvann.

Det stora misstaget kan vara att han inte bytt HC då jag inte tror att Nubben kan göra det helt ensam ännu och min känsla är att Lindbom inte är så sugen på detta drag utan vill vänta så länge som möjligt.

Nubben fick en tveksam start men satt i skiten då Hult frikostigt delat ut SHLkontrakt till spelare som absolut inte skulle haft dem. Jag tror också att många kontrakt inte var Nubbens trots att de signades av honom utan var redan långt gånget via Lindbom och S & S.

Nubben har heller inte tillsatt tränarstaben förutom Åkerman men där är jag heller inte säker att det är hans val. Många av spelarvärvningarna har ju varit misslyckade men jag tror inte han ligger bakom allihopa där heller.

Så Nubben känns som han har lite alibi samtidigt som han under säsongen tagit in fem toppspelare i truppen vilket nästan är sensationellt med tanke på marknaden som varit. Jag har förstått att det har kostat enorma pengar men vi har inget val.

Sen så tycker jag att coacherna inte fått ut max av spelarna och att matchningen varit minst sagt märklig så även där lite alibi. Nubben tycker jag vi inte kan döma ännu utan får vänta när han satt tränarstaben och truppen nästa säsong men helhetsintrycket tycker jag ändå är godkänt. Dock en hel del tveksamma värvningar som han får ta på sig.

Coacherna däremot tycker jag har misslyckats kapitalt med att förvalta spelartruppen de haft till sitt förfogande. Vi tippades i snitt innan serien som ett mittenlag och har sedan dess tagit in fem toppspelare och har nu en trupp som minst motsvarar en plats på övre halvan i SHL. Tycker vi nu har en trupp för topp sex, sju faktiskt.

Jag vet att vi inte kunnat använda alla spelare fullt ut och en del har kommit in sent. Ge denna spelartrupp till Mitell eller Filander så har vi minst en Play In plats när säsongen är avslutad trots att vi ligger på Play Out nu.

Snacka om att ursäkta/försvara Nubben på precis varje punkt. Ska man tro ditt resonemang har han inte haft något alls med den här truppen att göra. Och ja, då förstår jag att du inte vill såga honom. Men om vi kollar på vad Nubben faktiskt har gjort sett till värvningar (räknar bort Hansson).

Lucas Elvenes – 2-årskontrakt. Får lämna efter 3 matcher.
Rasmus Bengtsson – 3-årskontrakt. Utlånad till bottenkonkurrenten Oskarshamn efter att ha spelat 12 matcher.
Filip Westerlund – 2-årskontrakt. Spelat 16 matcher. Ska ha erbjudits till Timrå, ryktas vara på G till allsvenska SSK.
Joonas Nättinen – 2-årskontrakt. Mestadels skadad och sjuk. Gjort 3 poäng på 14 matcher.
Mattias Tedenby – 4-årskontrakt. Värvad för en ledande roll. Gjort 4 poäng på 12 matcher.
Sam Vigneault – värvad som center för en topplina. Gjort 9 poäng på 29 matcher.
Andy Miele – värvad som förstacenter. Gjort 14 poäng på 29 matcher. Spelar nu på en kant.
Eric Martinsson – 3-årskontrakt. Värvad som vår ledande back med en roll i PP. Återfinns nu i tredje backpar. Petad från PP.
Mikkel Boedker – värvad för en topplina. Gjort 9 poäng på 26 matcher.
André Petersson – 3-årskontrakt. Gjort 19 poäng på 27 matcher.

Under säsongen har dessa tillkommit.
Radan Lenc – 2-årskontrakt. 6 poäng på 14 matcher.
Joey LaLeggia – 2-årskontrakt. 13 poäng på 19 matcher.
Oliwer Kaski – 2-årskontrakt. Hann spela två matcher innan han skadade sig.
Niklas Hjalmarsson – värvad som fältherre. Varit stabil, bra, men kanske inte den fältherre vi hoppats på.
Nick Shore – 1 mål på två matcher.

Sedan Nubben tog över har alltså 15 spelare tillkommit. Och jag skulle säga att 2, kanske 2,5 om jag är snäll, riktigt snäll, motsvarat förväntningarna något sånär (LaLeggia och kanske Hjalmar och André). Resten är underkända, alternativt har spelat för lite för att vi ska kunna utvärdera.

Att Nubben utifrån det ovan kommer undan i din värld känns inte helt nyanserat.

Det ovan skulle jag nämligen kalla för uselt jobb av Nubben. Han har gått bort sig på flera spelare, så pass att han tvingats göra sig av med dem och istället värva in nya. Han har gett alldeles för långa kontrakt och således låst upp kapital för kommande säsonger. Skulle HV nu klara sig börjar vi i uppförsbacke nästa säsong. Och det är Nubbens fel. Ingen annan.

2 gillningar

Är rädd för att det blir en Lillis-lösning. Han var och handlade av min dotter på Rosenlund i tisdags…

För att det låter nästan exakt som 20/21. Och de ger en fingervisning om att det är mycket som bubblar under ytan, så att det mer eller mindre ser ut som parodi på ishockey när HV spelar är bara den lilla delen av problemen.

Skulle faktiskt förvåna mig extremt mycket om HV tar mer än nån enstaka poäng här eller där resten av säsongen. Och att det i så fall i första hand beror på att motståndarna kollapsar snarare än att HV får ihop det.

Jag tror att gruppen är mycket splittrad internt och att förtroendet för varandra och tränarna är skadat i grunden.

Min känsla är att det här laget är långt ifrån att ha slagit i botten. Det är en bra bit dit. Så de senaste sex katastrofinsatserna är bara försmaken av det som komma skall.

Bara att instämma.
Nubben har haft utmaningar i förutsättningarna såklart.
Men en del riktiga Kalkon värvningar som de flesta på förhand hade kunnat förutse skulle slå fel ut.
Hur fan kan en sportchef som vart i gamet 20+ år ha så hög felprocent?
Bengtsson var ju en given flopp.
Miele med. Malmö ville gladeligen bli av med honom trots produktion där.
Nej Nubben är solklart underkänd.
Gå in i säsongen med kanske den sämsta backsidan och C-sidan HV71 någonsin haft är såklart inte okej.
Backsidan rättats till.
Men C-sisan fortfarande undermålig och fortsätter kosta oss poäng.

Herregud. Är de såå illa alltså? Ja då vet I fan. Vi är bortom all räddning verkar de som. Då lär de juninte hjälpa att byts tränare heller tyvärr.

Jag förordar tränarbyte. För det är det enda som inte testats än. Självklart är det ingen garanti för att saker blir bättre, men vad har man att förlora? Vad kan bli sämre?

Nä absolut. Håller med. Har skyddat tommy hela säsongen. Men känns som att de inte finns nåt annat alternativ just nu. Han måste bort. Men vem ska in?
Och hjälper de då även gruppen är splittrad.?

Jag tror att du missar vad jag menar fullt ut. Jag är inte så säker på att han själv ansvarat för alla värvningar samtidigt som jag tror att utfallet på en del värvningar kan sättas på coacherna som inte fått ut max av spelarna. Måste ju inte betyda att värvningen var dålig då coacherna inte är hans och det är ju de som använder spelarna.

Så det är inte ett försvar utan mer en förklaring som jag ser det.

Bengtsson verkar ju spela i avgörande sekvenser i ett lag som ligger före oss i tabellen. Så utfall måste ju inte betyda att det var en dålig värvning. Jag tycker ex att både Bengtsson och Westerlund är bättre än andra backar som har mer speltid.

Jag tycker som jag skrivit innan att han inte kan bedömas förrän efter nästa säsong.

En del av de positiva kan han ju inte heller ta åt sig av, HH, men också omvänt.

Sen att han rättat till mycket under säsongen borde ju ändå vara ett plus. De sista värvningarna är ju mer hans än de tidiga tänker jag.

Sen att någon blir skadad är ju svårt att kritisera en sportchef för.

Tycker inte din bedömning är helt fel gällande utfall kopplad till pris och tilltänkt roll. Håller med i mycket.

Jag tror ex att Vigneault var en som coacherna absolut ville ha in och att de kunde se honom som en andracenter.

Kaski exempelvis måste ju anses som en bra värvning, Shore också.

Vi är oense helt enkelt gällande Nubben. Jag tycker inte det är rättvist att bedöma fullt ut medan du tycker det.

Jag tycker Nubben hittills är godkänd.

För nöja oss med det.

Utifrån de siffror/fakta jag radar upp förstår jag inte hur du kan tycka han är godkänd. Men du grundar uppenbarligen ditt resonemang på saker vi inte vet, spekulationer m.m. Och klart, det är fine. Men samma om, men och vi vet ju inte exakt hur det ligger till-resonemang kan vi ju egentligen använda på precis varje spelare, tränare och ledare som inte levererar resultat eller lever upp till kraven. Och då blir det ju som sagt inte helt nyanserat utan mer, “Jag tycker så här för jag tycker såhär” - argument. Väldigt svårt att diskutera om man inte kan utgå från de hårda fakta som finns, vilket du också slår fast i slutet av ditt inlägg.