Tråden om: HV71 (-2)

Det mest tragiska i utvecklingen av detta är att längtan efter matchdag, längtan efter HV, den har försvunnit nästan helt. Jag trodde aldrig det, kalla mig medgångssupporter eller annat.

Ilskan efter förlust, eller oavgjort, tog förr. Man kände det. Lördagsmatcher och den springande ölpissen när det blev icing eller annat så man inte missade en sekund.

Det känns som att själen har försvunnit. Jag kan ta att HV förlorar, jag var med när vi inte vann jämt förr med, men det känns som allt är nedmonterat som symboliserar HV71.

Det har alltid varit roligt att slänga käft med andra supportrar tycker jag, ditt lag är si och så. Nu finner jag mig mest att ta ton om HV själv, vårt förfall. Jag vill få tillbaka känslan som var förr… Kanske väl bitter men det är söndag

Om man jämför HV med Rögle rent spelarnaterialmässigt så är inte det någon större skillnad på lagen kvalitetsmässigt. Cam får ut så otroligt mycket mer av sitt lag. De spelar enkelt, med bra förstapass och går stenhårt på mål. Är egentligen inte mycket för att jämföra olika typer av spelare men gör ett undantag. Jämför man en kille som Anton Bengtsson som får ut så otroligt mycket mer än en av våra prestigevärvningar, Axel Holmström. Enorm skillnad i inställning där, men mest skrämmande är att det även är enorm skillnad i lönekuvert.

Lillis säger det otroligt bra på presskonferensen efter matchen. Han är inte bara otrolig missnöjd med sitt lags prestation. Han pekar även på att grunde i hockey är att vinna kamperna och att vi nästintill förlorar varenda kamp vid såväl försvarande, som anfallande slott.

Summa summarum; vi är felkonstruerade och har glömt (läs skiter i) grunderna i spelet.

Ja men jag tror att det beror lite på varför man håller på Hv. Jag tror att du och jag och många här håller mycket på Hv för vad Hv har stått för “Vi ska tamigfan alltid vinna” Vinnarmentaliteten, vinnarskallarna. Och nu tänker nog några av er “jävla medgångssupporter” men nej det är inte så jag menar alls, jag kan ta att Hv förlorar, inte vinner guld, sålänge som dom försöker och blir slagna av riktigt bra motståndare. Men nu försöker man ju inte ens, man försöker gå med ekonomisk vinst, det är det som är prio 1 för Hv nu…OCH nej jag vill inte att man ska bränna hela kassan på en säsong för att kunna vinna, men passionen för att vinna är borta och ersatt med “vi ska vinna ekonomiska ligan” det sportsliga får komma i tredje hand. Man sparkar inte underpresterande spelare, man förlänger med en sportchef som floppat, man har Davidsson på någon jävla kompis tjänst, man tränar dåligt, man värvar ALLTID sist av alla lag fast att man behöver det mest, näe hela attityden som var HV71 är som bortblåst, och ja jag känner precis som dig, Förr kutade jag också och trillade in i väggen för att hinna dra en öl piss vid ising, nu känner jag mer “fan jag kanske skulle kolla på ett avsnitt av mandelorian istället” och det är fan tragiskt

Förstår er, även om jag inte är där själv. För mig är fortsatt HV71 större än ”bara” a-laget. Man har en fantastisk historia, alla gulden, stämningen, arenan, verksamheten i stort, våra framgångsrika juniorer, finnarna genom åren, hemvändarna, #1, tröjorna i taket, damlaget, Kaspari, NBS, glädjen, tårarna, doften i hallen, speakern, ja Freijd som är GRYM osv, osv… Allt är så mycket större än de som representerar vårt a-lag idag.

Det som gör mig förbannad är nog precis lite av det ni känner. Identiteten. Kampen. Kravställningen.

Varenda lag som kommer till HG ska veta att de kommer få fajtas för sina liv för att kunna sno med sig en poäng. Det ska vara kamp. Det ska vara ångestladdat för motståndarna att komma till Jönköping. HV ska vara ett lag i framkant för svensk ishockey. Med all fantastiska förutsättningar vår klubb har, borde det nästan vara omöjligt att vara där vi är idag.

Vi är i en identitetskris.

Att bara behöva stå ut med att se Rahms flin i cmore efter matcherna. Igår flinade han en del igen.
Tror ni rönnberg eller Bulan Berglund eller Peter Andersson eller Cris Abbott eller ngn Annan SHL tränare hade stått och sett annan än super förbannade ut?
Endast Rahm, Niclas Rahm.

Nu tror jag knappast att han tycker det är speciellt roligt just nu. Är nog en försvarsmekanism i honom som gör det där. Mår nog skit, som resten av den sportsliga ledningen, spelarna och ja hela föreningen.

Hur kan folk i ledningen låta detta gå så långt. Det värsta är att det ser ut som dom tänker jaja det får väl bli allsvenskan att inget händer. Hade alla kämpat för livet hade det varit en annan sak. Det värsta är att dom bara låter det ske det sägs att saker görs men det händer ingenting. Kan inte förstå att all samlad hockeykunskap som finns i HV har låtit detta ske. Saker borde gjorts vid jul nu känns det som det är kört.

Känner på ett klart liknande sätt. Men samtidigt som jag sörjer att HV har blivit så trasigt, skadat, själlöst och hjärtlöst rakt igenom hela föreningen (förutom damlaget) så känns det som att jag kommer att klara mig ganska bra utan HV i framtiden. Dålig hockey, dåliga ledare, dåliga spelare, osv. Allt är dåligt. Jag njuter inte av HV på något sätt längre. Känner knappt glädje vid vinst, känner knappt besvikelse efter förlust.

Jag hoppas att det löser sig. Jag hoppas att man klarar nytt kontrakt i SHL. Jag hoppas att man gör stora förändringar i hela ledningen. Jag hoppas att man kan hitta drivet att bli en bra och vinnande förening igen. Men jag tror inte det. Inget av det faktiskt.

Åker HV ut så dör hockeykulturen i Jönköping ut på 3-5 år. Snacket på stan och i tidningen kommer ligga på samma nivå när det gäller HV som det gör om J-Södra, JIK eller Hallby Handboll idag. Några hardcore fans kommer att bry sig, men den stora massan kommer inte att bry sig om hur det gick mot Vita Hästen igår, eller hur det kommer att gå mot Västervik imorgon.

HV har redan nu otroligt svårt att fostra talanger som faktiskt lyckas ta steget och bli duktiga seniorspelare av internationell kvalité. Vilka talanger kommer söka sig hit i framtiden om man inte ens spelar i SHL? För faktum är att ungdoms- och juniorhockeyn i HV är mer inriktad mot att alla ska vara med, ha det bra (och viktigast av allt: betala träningsavgiften) än att producera absolut spets för SHL. Hur många har HV som moderklubb i juniorlagen och SHL-laget egentligen? Eller har haft de senaste 10 åren? Eller 5 åren?

När HV var som bäst hade man många spelare från Jönköping och Huskvarna. Och detta innebar klubbhjärta. Kämpaglöd. Tävlingsanda. Vägran att vika ner sig, även om man såklart inte alltid vann. Denna dimension finns inte alls idag. Inte alls. Och jag kan säga så här - den odlas inte i föreningens ungdomsverksamhet heller.

Men som sagt, HV är nedmonterat. Verksamheten saknar helt glöd, driv och passion. För vad är egentligen värdet av HV nu när själen gått förlorad?

Hur skulle Lundqvist agera om han åkte runt i Öneruds skridskor? Som sagt, saknaden av ledarskap är total i alla led.

Som sagt vi hånar abbot att de var dåliga, dåliga ledare etc etc se hur de är nu. När abbot var här vi vann guld, när han lämna vi sjönk som en sten och Rögle lyfter till nya höjder. Ne abbot var här, ställde höga krav på och utanför isen ochdärmed vann vi guld. Den typ av karaktär har vi inte i hv och därmed blev han hatad här på forumet. Lego knekt, dålig ledare etc etc. Abbot kände väll av hv kulturen och drog med all rätt illakvickt.

Som sagt vi hånar abbot att de var dåliga, dåliga ledare etc etc se hur de är nu. När abbot var här vi vann guld, när han lämna vi sjönk som en sten och Rögle lyfter till nya höjder. Ne abbot var här, ställde höga krav på och utanför isen ochdärmed vann vi guld. Den typ av karaktär har vi inte i hv och därmed blev han hatad här på forumet. Lego knekt, dålig ledare etc etc. Abbot kände väll av hv kulturen och drog med all rätt illakvickt.

Blev han hatad här? Jag kan ju iofs ha fantiserat ihop att han var omtyckt och att han sedan la av efter hans nackskada och sedan tog sig vidare, vilket kanske inte var så konstigt.
Sedan tror jag iofs inte att HV vann guld pga just Abbott, utan det var en lyckosam säsong där allt klaffade.

För att vi ska få ordning på Hv71 igen så krävs det en hel del förändringar.

Agne Bengtsson måste bort till varje pris och likaså Hult!
Vi måste ha in en ny HC utifrån som har vinnarmentalitet i blodet.

Sen måste det in en sportchef som vet vad som krävs för att få ihop ett vinnarmentalitet i laget.
Här tror jag Davidsson är rätt man oavsett vad ni säger men han har en chef över sig i Hult som är den högst ansvarig för allt.

Låt oss leka med tanken att Mårts kommer in som ersättare för Agne Bengtsson.
Davidsson blir den som får ansvaret av värvningar. Mårts och Davidsson har en bra relation och båda vet vad som krävs och vad Hv71 stod för under storhetstiden.

Som HC skulle jag gärna se Montén eller Grönborg! Då har man chans likt Rönnberg att locka till sig de yngre.
Ta gärna in Per Gustafsson som backtränare som har fått rejäl tid på sig att bygga upp sina ledaregenskaper.
Som forwardstränare skulle jag vilja se Andreas Falk från Skellefteå.

Sen kan man börja bygga upp ett storlag men det måste göras över tid. Nu har man trott att allt ska lösa sig över en natt.
Börja med att sätta ihop en rejäl stomme med egna produkter som Önerud, Hjalmarsson, Tedenby, André P samt försöka värva hem Bengtsson, Strandberg, Brännström så småningom.

Då kommer vi ha en en stomme med Hv killar som man sen toppar upp med rollspelare för rätt roller.
Alltifrån gnuggare till målskyttar etc. Rätt spelare för rätt kedja.

Man måste få ihop ett lag där 1-2 kedjan är otroligt producerande och en 3 med killar som kör skiten ur motståndet.
4:e kedjan skulle därmed kunna vara en ren juniorkedja som gör att man man fläsk till lite extra på den spets som krävs.
Juniorer idag gör inte bort sig i SHL då de har fått en såpass bra utbildning numera.

Man kan inte lappa ihop ett trasigt lag säsong efter säsong. Bygg det över tid nu och som sen håller. Numera byggs bara luftslott!

Oavsett vad ni tycker om mitt förslag så kan det inte bli sämre än hur det ser ut idag!

De där känner jag inte igen alls. Har inget minne av Abbots var hånade i Hv71.

Hatad var kanske ett fel ord men han var inte direkt populär som kapten för hv pga han var ju petad etc etc.

Han bröt väl typ nacken, var väl aldrig petad?

Abbot var väl aldrig hånad. Sen var han väl inte i den form som han va under storheten i Luleå med tanke på åldern.
Återigen en värvning av Hult som verkar tro att en del spelare håller samma nivå livet ut.
Men som ledare var han nog otroligt viktig för det laget!

HV71 måste inse allvaret och komma ner på jorden lite, likaså supportrar här inne.

Jag kan utläsa frustration att man inte värvar spets och man skriker efter spelare som Tedenby, André Petersson, Lasch med mera… men de kan inte tvinga hit spelare, de måste vilja hit också.

Verkligheten är den att HV71 som varumärke är rejält kantat, det är inte lika attraktivt att spela för HV71 som det en gång var. Klubbar som främst Frölunda, Växjö och Luleå samt på senare tid Rögle och Örebro kan man argumentera för står före i kön när det kommer till att locka spelare till sin klubb. De är i en position som HV71 var för många år sedan - man är kontinuerliga utmanare till guldet och man utvecklar sina spelare, det verkar också finnas en helt annan träningskultur i dessa klubbar.

HV71 måste leva i nuet och arbeta kortsiktigt för att överleva denna säsongen, därefter förväntar jag mig att en rad tjänster entledigas.

Rahm? Jag har ingen insikt i den dagliga verksamheten, men jag har två ögon. Jag har länge haft intrycket att Rahm har tappat omklädningsrummet och jag tyckte det var anmärkningsvärt igår i matchen mot Rögle när lagkaptenen Simon Önerud knappt firade när han gjorde mål, vilka signaler sänder det i ett läge av desperation? Jag får intrycket att spelare inte vet vad de skall göra i spelet fem mot fem, man kastar iväg puckar och hoppas på ett gott utfall. Det finns ingen trygghet i form av ett tydligt spelsystem att luta sig mot.

Jag ser ett likgiltigt HV71. Rahm gör sitt bästa för att mana på laget men han gör det för döva öron. Jag ser inga känslor på isen, jag ser ingen spelare som står upp i båset och markerar för sin omgivning när det ser ut som det gör. Vinnarmentaliteten finns inte.

Januari/Februari är också den tid då spelare börjar göra klart med nya klubbar inför nästkommande säsong. HV71 är i ett minst sagt prekärt läge dels på grund av att man inte vet huruvida man kommer klara av ett nytt kontrakt nästa säsong, men också på grund av just ledarstaben. Man ska inte glömma att spelare pratar med varandra inför ett klubbyte, spelare ‘scoutar’ klubbarna lika noggrant som klubbarna scoutar spelaren. Stämmer det att HV71 tränar dåligt samt att Rahm har tappat omklädningsrummet kommer potentiella spelare få veta detta och göra sitt val därefter. Det kommer bli svårt för HV71 att få de spelare man önskar, man kommer få betala överpris för spelare.

Jag hoppas verkligen att HV71 klarar kontraktet denna säsong och att man därefter gör en rejäl utvärdering från topp till tå. Jag förväntar mig att förändringar sker. Men just nu krävs det en ny röst i båset.

Jo han var petad sen kom han in i laget vid skada och visade på styrka men sen bröt han tyvärr nacken.

Har inget minne av att Abbott var hånad (förutom möjligen för den olyckliga incidenten när han slog in pucken i eget mål när man hade plockat målvakten). Däremot var han väl inte direkt superhyllad heller, utan snarare lite av en “meh-värvning” a la Hult. Med det sagt har du helt rätt i att det blivit uppenbart allt efter hand att den typen av ledare på och av isen är extremt saknad…