10-15 omgångar för sent.
Otroligt dåligt av HV71.
Dessutom borde Hult fått foten för minst 2 säsonger sen men det är lång startsträcka i HV71.
AJ soppan(inte bara Hult)Lindbom-Rahm…
För svaga truppbyggen sen guldet…
Men Hult sitter säkert i alla lägen…
Hult ska givetvis ha creed för ett fantastiskt lagbygge 2017.
Men inte mycket har blivit vidare bra innan eller efter det.
Detta borde ha skett för 10 omgångar sedan. Ingenting har ju hänt eller vänt (åtminstone inte i positiv mening) under dessa 10 omgångar, så det enda man gjorde var att bränna 10 matcher, vilket kommer att leda till kval istället.
För lite och för sent.
Synd att det inte funkade, men det stod tidigt klart och var uppenbart att detta var oundvikligt.
Värvningen av och avskedandet av och väntandet med att fatta beslutet är ett sånt fett underkännande av sportchefernas arbete att jag hoppas att de positiva nyheterna som flaggades för som ska komma i början av veckan är att J&J får gå med omedelbar verkan. Tillsammans med att Agne tar över som klubbdirektör i LHC med omedelbar verkan.
Det finns aspekter på hur mkt cred han faktiskt skall ha här. Det finns definitivt saker som gjorts bra från 2015-2017, texvis scouting från allsvenskan och även vissa mer etablerade spelare. Att ta in Lillis för å stötta Lindbom var ett bra steg texvis.
MEN:
Debaclet runt Lindbom. Vad hände? Vad gjorde de fel som krävde att man tog nödlösningen Lindbom till HC? Detta har jag aldrig hört redas ut, kanske att jag missat men vet någon? Även om jag anser att tillsättningen var högst löjeväckande så blev hans lugn (och eventuellt kunnande, i combo med Lillis) en framgång 2017. Då väljer man sedermera att kicka karln efter en MYCKET mindre knackig start än för texvis Rahm. Dubbel-fel imho!!!
Truppen var mer eller mindre intakt, det var lugn och ro, på grund av Hults katastrofinsats med tränare, inte tack vare. Således klev Lindbom/Lillis in i säsongen 17 med ett relativt ihopsvetsat gäng. Jag vet inte om man skall ge Hult mest ros eller mest ris här, men bara det faktum att det inte är ett kristallklart ros-läge gör att det hamnar på flopp-listan.
Således är jag numera mer benägen att ge Hult betyget “även en blind höna” för insatsen 2017 än att den framgången kom pga någon typ av genihandling.
Nu borde det stå bortom allt rimligt tvivel för alla inblandade att de stora problemen i HV71 är
Sportcheferna. Löser helt enkelt inte uppgiften. Gör vissa saker bra, men ALLDELES för mycket dåligt för att det ens ska kunna vara i närheten av godkänt.
Att de som arbetsleder sportcheferna borde ha sett detta för flera år sedan och agerat. Agne och Ekan är ansvariga. Dessa måste bort.
För övrigt måste ledarstaben kring laget omsättas på i princip alla poster till nästa år. Ny ledartrojka som huvudtränaren själv måste få sätta ihop. Nya fystränare, ny mental coach, ny målvaktstränare (även om jag själv inte har någon anledning att ifrågasätta W Rahm).
Anledningen till att de måste bytas ut är att dessa herrar har varit med ett tag och de har också tillåtit sig att gradvis sänka kraven. De är en del i att förloramentaliteten smugit sig in och fått fäste.
Som sagt, jag hoppas verkligen inte att dagens nyhet var de goda nyheterna som Quila flaggade för. För det måste komma mer. Annars är det för lite och för sent.
Den där jämförelsen haltar en del. Idag är det två lag fler i ligan och 8 matcher mot potentiellt topp 8 motstånd har därför bytts ut mot 8 matcher mot två mer eller mindre allsvenska lag. Ergo. Man mötte helt enkelt tuffare motstånd innan ligan utökades.
En rättvis jämförelse är att titta på de faktiska slutresultatet. Och då kan vi konstatera att Per Mårts har två seriesegrar och ett guld på fyra säsonger (utöver det en topp 4-placering), Kenta Johansson hade en serieseger och en topp 4-placering på två säsonger, samt ett guld och en final. Janne Karlsson hade två seriesegrare och ett guld på två säsonger.
Till och med Ulf Dahlén hade två topp 4-placeringar på tre år.
Lundh är en del av den “gyllene” trio från 2017 som staplat kirsperioder på varandra. Han är kanske den som lyckats bäst över tid. Men ser man till hans rivstart när han tog över 2018 så föll HV tillbaka och gick uruselt de sista 10-15 omgångarna. Förra året stapplade man sig fram en höst för att lyfta under våren. Det räckte till en femteplats, och ännu en missad målsättning.
Så ja, jag skulle säga att Lundh är en del av det sportsliga förfall vi sett de senaste åren. Med det sagt håller jag tummar och tår för att han klarar av att vända på ännu en skitsäsong.
3st och han har själv rekryterat 2 av dessa, Först och främst va det AJ där han va tvungen mer eller mindre samt blev liknande med Rahm tillslut. På din kommentar lät de som vi bytt tränare inför varje säsong
Det är en stor diss till hela den sportsliga ledningen i denna krönika.
Han bekräftar ju bara det många av oss sagt i många år att Hult endast lyckas med 1 lagbygge. Vilket såklart är uselt i en klubb som HV71 med den budgeten och förutsättningar som klubben har.
Han bekräftar dessutom att han pratat med spelare i HV71 som bekräftar att kravställningen har vart för låg både på och utanför isen.
Det är jävligt illa och helt bedrövligt på alla sätt och vis.
För låg kravställning… Pinsamt och ovärdigt.
Om spelarna så tydligt dissar träningsupplägg och kravställning utanför isen borde det rimligen kommit fram till Hult o co för länge sedan. Tex vid det krismötet som Quila nämnde mellan spelarrådet och sportcheferna…
Vilket gör det hela ännu mer ofattbart varför har klubben inte agerat…?
Det är såhär det blir när man ska envisas med “Familjen” kompis relationer får aldrig någonsin gå före klubben.
Fy fan vad jävla förbannad jag blir.
Sanny Lindström belyste redan efter högst 10 omgångar att Rahm håller på tappar gruppen och att hans skrikande ledarskap inte går hem…
HV71 har väntat i absurdum.
Allt faller i vanlig ordning tillbaka på Hult och co.
Det är en fråga vi jobbar intensivt med och har flera krokar ute. Det är en tuff marknad och vi värderar varje läge noga för att det ska bli rätt. Vi behöver få in spelare som vi kan ge en tydlig roll och som kan göra skillnad utifrån den rollen och det kan bli aktuellt med förstärkningar både på backsidan och forwardssidan. Samtidigt har vi en grupp som vi tror hårt på och som är stommen vi ska jobba vidare med, säger Johan Hult, sportchef i HV71.
Positivt dock att Poletten äntligen trillat ner att backsidan är för dålig.
Problemen som finns i HV finns i flera välskrivna inlägg som postats här på forumet under de senaste 5-6 åren. Varför behöver du Sannys bekräftelse på det? Du och alla andra som följer HV och detta forumet vet redan vad och vilka som är problemet.