Pinsamt! Vid flera av målen fick Brynäs spelarna stå helt fria framför mål med all tid i världen. De hade till och med hunnit ta en fika innan någon HV spelare hann dit. Målvakten i HV ska absolut inte lastas för den här utskåpningen. Jag har nog aldrig sett ett sämre försvarsspel på den här nivån.
Vinst för damerna idag mot Leksand med 6-3
Däremot överskuggas allt av det jävligt fula och fega tilltag LIF:s spelare Tereza Vanisova delar ut på Ebba Berglund med tre sekunder kvar av matchen, hon slungar Ebba i isen med huvudet före rakt ner så pass att Ebba börjar blöda.
Om DN och SDHL vill ha något bra rykte kvar ska Tereza ha MINST 6-7 matchers avstängning, skulle kunna skriva något ännu fulare men jag avstår
Såg matchen live med Ward junior 13.
Överlägsna efter 2 perioder, stundtals överkörning. 6-3 speglar inte matchen.
Nu har laget dessutom kanske ytterligare en spelare på skadelistan i Ebba Berglund.
Endast TRE ordinarie backar tillgängliga, och då har jag också info om att GM har haft möjlighet att ta in spelare från närbygden som spelar i andra föreningar men inte gjort det då han inte anser dem passa in (vilket inte stämmer överhuvudtaget), som sagt, våran GM har ingen kunskap alls om damhockey.
Vinst mot AIK borta med 3-1
Det enda värt att nämna från denna matchen är att bägge Mirorna, Jungåker och Markström stod för varsitt klassmål. I övrigt så är spelet oerhört knackigt, vilket inte förvånar då backsidan inte ens är färdig till hälften, ska vi jämföra det med byggnaden av ett hus så är badrum och kök inte ens i närheten av att vara klart
I övrigt är det återigen hur tydligt som helst tyvärr att ansvarige GM inte vet hur man bygger lag överhuvudtaget. Menar Wilander allvar med “vi ska vara ledande på damsidan” så bör GM få foten illa kvickt, det här är inte acceptabelt helt enkelt.
Man är aldrig starkare än sin svagaste länk
Förlust mot MoDo hemma med 3-6 trots en 2-0 ledning.
Som jag sagt tusen gånger tidigare, backsidan är för svag, det är inte hållbart att två st 16-åringar och en 15-åring ska vara ledande spelare i SDHL på en gång. Spelare som Lindstedt, Morin och Healey har fortfarande inte ersatts. Dem övriga toppklubbarna i SDHL undrar nog vad vi sysslar med egentligen.
Hur vi än vänder och vrider på det kommer det återigen ner till den bristande kompetensen hos en viss GM. Han måste nog vara riktigt nöjd med dagens insats, han som ansåg att en viss nr 61 i en konkurrerande förening “inte platsade”
HV71 åker ner i Damettan nästa säsong om inte föreningen tar in en person som kan damhockey fullt ut. För jag tror knappast många av spelarna i år av dem som är bland dem bättre kommer stanna om nuvarande GM får fortsätta med sin lekstuga.
Det är tragiskt hur man på 1 1/2 år raserat den position man skaffade sig efter 2020
Vet nån, kanske du Pawhlen, hur herrarnas degradering påverkat satsningen på damlaget? Kan ju tycka det är rimligt att det får konsekvenser så länge inte damerna drar in pengarna själv.
Missförstå mig rätt. Jag vill att HV ska vara med och tävla om guld. Alltid. Men så länge herrarna lirar i allsvenskan så bör föreningens fokus ligga där. Att få upp dem i SHL igen. Om HV:s damer kan hålla sig kvar i högsta serien, men kanske inte tävla om guld varje år, så är jag nöjd.
Det har säkerligen påverkat men det är INGENTING som sägs utåt, i ett sådant läge hade det varit utmärkt att säga någonting i stil med att: “Vi lägger upp en 3-4 års plan, det 3:de eller 4:e året ska vi vara med och ta guld” och sedan ta spelare utifrån det och vara tydliga med det långsiktiga. Det existerar inte öht. Han värvade in en dansk junior Emma Mathiessen som knappt spelat några matcher, varför ens värva en spelare om denne inte ens spelar några matcher och står som extraspelare.
Det pratas ju om att man inte ska ta in några utländska spelare från NA för att “de tar upp plats” men att värva in en dansk junior som aldrig får spela är helt ok. Det finns ingen rim och reson alls.
Det är ju såna här beslut som gör att man seriöst börjar undra om GM verkligen har någon koll öht på damhockey? Men de personer inom funktionärsbubblan som kritiserar eller ställer jobbiga följdfrågor till honom vägrar han svara eller så slutar han prata med dessa personer.
En GM som inte kan stå för sina beslut inför andra personer i föreningen är ju knappast lämpad för sitt jobb precis. Som ansvarig för en del av den sportsliga verksamheten måste man kunna diskutera saker inom föreningens väggar utan att bete sig som en översittare. Eller tror han att Luleå och Brynäs damverksamhet har personer där alla tycker exakt likadant? Det har jag väldigt svårt att tro att de har.
Det HV71 borde göra nu på damsidan är som jag skrev ovan, lägg upp en långsiktig plan öppet till medlemmar, sponsorer, supportrar, vi ska bli bättre för varje år som går, det gjorde Brynäs, kolla var de är nu.
Det som irriterar mig är att de inte ändrar någonting på målsättningen, den höga svansföringen fortsätter från dem få kvarvarande som körde ner herrarna i Allsvenskan. Man lockar hit spelare och lovar saker man inte är i närheten av att hålla, vilket bara kommer resultera i att dessa spelare lämnar för andra klubbar (Minns Anna Borgqvists kritik när hon lämnade t.ex)
Några av dem saker Wilander tog upp i HV-podden gällande damsidan var saker jag fick en grov utskällning för öga mot öga av GM när jag kom med dessa punkter under min aktiva tid som funktionär.
Men framförallt ska nuvarande GM INTE vara den som gör den här långsiktiga satsningen, det finns en person jag definitivt hade hört av mig till om jag varit i Wilander eller Lindboms position och det är föredetta Luleå-tränaren Fredrik Glader, han vet hur man bygger lag
Bara för att man säger att man är en seriös förening på damsidan så är man inte det per automatik. En seriös verksamhet bedrivs inte så som HV nu har gjorts det senaste 1 1/2 året.
Samtidigt är man inte det minsta villiga att lyssna på dem människor som faktiskt brinner för verksamheten. Det är många personer som lämnar eller slutar för att de inte står ut med att bli trampade på gång efter annan.
För en sak är jag väldigt säker på, HV71 kommer finnas i DamEttan igen inom 1-2 säsonger om inte nuvarande GM byts ut illa kvickt.
Förlust även i helgens andra match mot Luleå med 5-6.
Siffrorna ljuger en hel del här, Luleå la av att spela efter ledning 6-2, HV:s reduceringar kom alltså av att Luleå tog ut segern i förskott.
HV71 har nu spelat 7 matcher, gjort 24 mål (3,42/match) och släppt in 29 mål (4,14/match)
Jämför det med slagpåsen i SDHL, Göteborg HC som släppt in 30 mål
Det här kan sluta riktigt riktigt riktigt illa.
Jag jobbar väldigt mycket numera i lokala hockeyklubben Eksjö HC (Gunnarssons och Linnea A:s moderklubb) som ligger i div 3, och tom här nere har vi så pass mycket hockeykunnade att vi INTE bygger ett lag med endast 5 backar (varav 3 är juniorer)
Jag skäms rent utsagt för att vi har en person som GM som trots att han själv spelat hockey i flera år så kan han inte bygga lag öht. Men så anställde han också en tidigare huvudtränare som blev dömd för misshandel kort innan han steg in som HC i HV71 hösten 2018 (OBS, EJ nuvarande HC)
Jag skulle bli väldigt förvånad om någon av de få toppspelare vi har i föreningen nu kommer vilja vara kvar nästa säsong, jag är inte säker på att någon av dem vill det om inte det kommer in personer som har kunskap och passion
ijshockeynederland.nl/nieuw … keyvrouwen
Nu har Savine Wielenga brutit benet och blir borta i minst 3 månader.
Den informationen kommer från det holländska ishockeyförbundets hemsida, från HV71 är det dödstyst. Skolboksexempel på en “seriös elitverksamhet”
Som sagt, jag undrar vad vår käre GM ska hitta på för att lösa detta. Ska han göra som ifjol och bara sitta med händerna i kors eller ska han faktiskt göra något åt saken.
Damverksamheten har så många brister att jag blir riktigt ledsen. Det är sorgligt att ego har fått gå före klubbmärket på vissa personer med makt i den här föreningen (inga namn nämnda)
Här ser man skillnaden på att bara säga att man är en “ledande förening” och att faktiskt med handling visa detsamma
Luleå/MSSK drabbas av skador på nyckelspelare, bang bang, tar in två nya direkt.
HV71 drabbas av skador såväl ifjol som i år på nyckelspelare - tar inte in någonting överhuvudtaget
Den höga svansföringen som förts gällande damverksamheten är inte berättigad för fem öre.
Vinst i denna veckas enda match mot jumbon Göteborg med 6-2.
Samma saker som sagts tidigare av mig i den här tråden är fortfarande aktuella. Det är rent utsagt skrattretande att GM tror att man ska kunna vinna ett guld med en backsida som den man ställer upp med nu.
Även om det handlar om ett långsiktigt tänk ska nuvarande GM INTE vara den som leder denna långsiktighet. Det är redan bevisat att han inte har någon kunskap alls om damhockey, han verkar bry sig mer om sin egen plånbok.
Raunio, Markström och Jungåker kommer alla tre bli enorma backar så småningom, men att ge dem detta ansvar när de är 15 och 16 år gamla, det är inte sunt vare sig för dem eller för föreningen.
Ebba Berglund och Linnea Andersson är dem enda seniorbackarna i laget nu sedan Savine Wielenga som värvats in från SDE brutit benet och blir borta minst 3 månader. Information som inte kommer från HV71 utan från holländska hockeyförbundet, bara det är ju exemplariskt beteende av en förening som vill vara en ledande damhockeyförening…
Jag undrar vad GM tar sig till om nu Ebba eller Linnea går sönder och blir borta länge, ska man spela med endast en seniorback resten av säsongen? Det här upplägget kommer bara resultera i att någon av dem två eller bägge kommer gå in i väggen mot slutet av säsongen pga att de knappt får någon avlastning.
Den här danska junioren man värvat in spelar ju knappt, varför tar man in en spelare om denne inte får spela?
Om inte stora förändringar sker på ledande positioner lär inte Hanna Olsson, Ebba Berglund, Nicoline Jensen med flera vara kvar efter denna säsong. Den fina position HV hade efter säsongen 19/20 har nuvarande GM lyckats på ett perfekt sätt slarva bort fullständigt.
Damhockeyn i Jönköping går en mycket dyster framtid till mötes om inte nuvarande GM infinner sig på AF omgående
Med anledning av att Alba Gonzalo ska spela OS-kval med Spanien 7-10 okt nere i Italien missar hon söndagens match mot DIF borta. Därför lånar HV71 in den 14-åriga målvakten Maja Helge från Växjö till söndagens match. hon spelar för tillfället TV-pucken för Småland just nu där hon på tre matcher har två hållna nollor och en räddningsprocent på 97,2%
En lovande talang mao
Källa: Swehockey
Stor Guldstjärna till dig Pawhlen, för ditt stora engagemang HV:s damer. Tack!
[size=150]Forza Pawhlen[/size]
Jag gör bara dem saker som föreningen borde göra utan att man ska behöva påpeka det (om man nu menar allvar med sitt snack om att vara en av dem ledande föreningarna på damsidan)
Luleå både snackar som ett topplag men de BETER sig också som ett sådant, med marknadsföring, inramning, supportrar med mera. Linköping, MoDo och Brynäs ligger också i framkant på marknadsföring osv.
tom Färjestad och Björklöven vars damlag fortfarande ligger i DamEttan (eller NDHL) marknadsför sina lag bättre än vad HV gör för tillfället, med podd, videointervjuer, you name it.
Varningsklockorna och Hesa Fredrik borde ljuda på full volym när två klubbar en våning ner i seriesystemet sköter marknadsföringen på ett bättre sätt.
Jag har givetvis framfört kritik mot att marknadsföringen har varit alldeles för bristfällig i HV internt under tiden som funktionär, men nuvarande GM och dåvarande KD bemötte inte den kritiken professionellt, istället fick man en ordentlig utskällning.
Det är något som irriterar mig, vi har hockeysveriges BÄSTA mediaansvarig utan konkurrens, vi har 4 isytor, vi har grymma grafiker. Varför utnyttjar man inte detta fullt ut?
En damverksamhet blir inte bättre av sig självt, saker och ting kommer inte komma av sig självt, det duger inte att stå och rabbla som en papegoja hela tiden, man måste vara beredd att faktiskt jobba häcken av sig (eller vara beredd att äta hästskit för att nämna lite Mårts-mentalitet) för att nå dem målen man hela tiden pratar om. Är man inte villig att ställa upp på dem kraven har du inget i HV71 att göra i mina ögon. Det här ska vara en elitverksamhet, dags att börja bete sig som en sådan med.
Det kräver dock att dem som sitter på ledande positioner har drivet och kunskapen och jag anser efter 4 år som funktionär och jobb nära damlaget att nuvarande GM inte har vare sig det ledarskap eller den kunskap som krävs överhuvudtaget.
Med nuvarande stuk på verksamheten är HV närmare degradering än att bli ett etablerat topplag som spelare vill spela för tyvärr
Vinst mot DIF borta med 4-3
Se mina tidigare inlägg för de gäller fortfarande i allra högsta grad.
Imorgon ska de möta LHC borta, om inte spelet är 10 gånger bättre än idag kommer de förlora med tvåsiffrigt.
Den här danska junioren man tog in, Emma Mathiessen, om man inte tänkt ge henne chansen att spela, varför i helvete är hon kvar? Varför värvades hon överhuvudtaget? Hon vill säkert spela matcher, riv kontraktet och låt henne få åka hem till Danmark och spela matcher igen. Nuvarande situation gynnar varken henne eller föreningen, HV71 framstår återigen som en amatörmässig förening.
En märklig rekrytering av GM återigen vars kunskap om damhockey är lika verklighetsfrånvänd som en viss Leif Boork
Det får vara slut på amatörens julafton nu, det måste in en ny GM omgående som är seriös och inser att HV71 inte är någon plats för en jävla lekstuga eller labb för experimenterande
Men du Pawhlen, tror du att det kommer dyka upp någon ny GM i det närmaste?
Den bollen ligger som sagt hos Wilander och Lindbom, men om man vill vara en ledande förening på damsidan så är det ett måste. Försvinner några av årets toppspelare till nästa säsong kan laget mycket väl åka ur SDHL. För jag är rätt säker på att dessa nya spelare som kommit har fått höra samma sak av GM som tidigare spelare fått höra (Anna Borgqvist tog upp mycket av detta när hon lämnade efter ifjol)
Det var förre KD och nuvarande GM som drog igång satsningen på damlaget ordentligt igen efter att eldsjälen Ulf Johansson klev av efter säsongen 16/17 (han brann verkligen för damlaget och var en stor bidragande orsak till att laget lyckades etablera sig i SDHL), problemet var att det fanns ingen röd tråd eller långsiktigt tänk.
Jämför det med Brynäs, de la för tre år sedan upp en långsiktig plan där de skulle ta steg för varje år och bli bättre, nu deras tredje år är de på god väg att vinna guld, de har lyckats locka spelare eftersom de har en plan för hur de ska ta steg, vad som krävs för att nå dit osv, det finns inte i HV, åtminstonde var det inget jag hörde pratades om under mina år där.
förre KD:n trodde likt på herrsidan att “ställer vi ett bra lag på banan så löser sig resten självt”, den attityden resulterade i att herrarna nu spelar i HA och nästa säsong kan det resultera i att damerna går samma öde till mötes om inte alla som hade del i slappmentaliteten försvinner så fort som möjligt.
Just nu är jag rädd att flera av toppspelarna inte kommer stanna om inte en ny GM utses (eller en som enbart är SC för damerna) och en långsiktig plan läggs upp.
aftonbladet.se/sportbladet/ … e-frolunda
Nu startar även Frölunda ett damlag redan till nästa säsong. Trots att verksamheten inte ens startat är de redan långt före HV i långsiktighetstänk, förstår ni hur illa saker och ting är då?
Hanna Olsson lär säkert vara intresserad av att spela där så småningom, om inte vi steppar upp rejält organisationsmässigt nu så kan det här vara sista året hon spelar i HV-tröjan.
Frölunda menar allvar när de tar in Kim Martin Hasson som SC dessutom. Jag tror nog det är rätt många spelare som kommer attraheras av den satsningen, vilket även i sin tur gör att Göteborg HC snart lär upphöra att existera.
Hanna Olsson är tom en drömvärvning för Kim Martin Hasson har hon sagt i ett uttalande till Radiosporten.
Som sagt, hon är redan förlorad för HV71, jag tror knappast Olsson säger nej till den satsningen och att få spela i en Frölunda-tröja även om de börjar i division 1. Om hon trots dessa lockelser stannar kvar i HV71 är jag full av beundran, men jag tror få damhockeyspelare hade tackat nej till Kim Martin Hasson ärligt talat.
Det är så oerhört tragiskt att den position som vi hade efter säsongen 19/20 har vi fullkomligt PISSAT bort pga inkompetens hos GM
Det här är dessutom förmodligen bara toppen på isberget, flera av de bättre spelarna i laget lär lämna med…
Jag menar, pilen pekar konstant neråt för varje år som nuvarande GM tillåts förstöra, Nicoline Jensen, Felizia Wikner, Ebba Berglund, Linnea Andersson, Hanna Olsson är allihopa vinnarskallar, dem vill inte fortsätta spela i en förening som bara snackar men inte backar upp det.
För en sak är GM bra på, låta käften glappa, tyvärr finns inte VM i käftglappning