Tråden om: HV71 Dam

Man slår alltså överlägsna serieledarna Luleå med 2-0 på bortaplan. Har man sminkat Ang och Borgström och smusslat in dem i truppen idag eller?
Blir fan inte klok på dessa damer :laughing:

Snyggt jobbat ändå.

11 gillningar

Det där jävhla sminket! :sweat_smile:

Bra att de vann

Kul. Synd att det inte är samma kvaltiet jämnt. Damerna förtjänar mer stöd och uppmärksamhet. Även här hade jag satt mitt hopp till Abbott,… men det rann ju ut bakvägen så att säga.

4 gillningar

Rann ut bakvägen? Låter som magsjuka

Det är riktigt spännande matcher, nuförtiden blir inte alla matcher ojämna som 5-0 vilket förr var fallet med mycket av damidrotten, innan det vart bättre konkurrens

1 gillning

Kul för tjejerna att äntligen få vinna igen. Denna kom minst sagt oväntat.
Problemet vad jag sett är att man varit alldeles för ihåliga bakåt. Framåt helt okej, om än lite “oskarpa”. Mycket snurr men inte så mycket avslut.

En möjlig räddning för damerna att slippa kval, om Skellefteå får poängavdrag:

1 gillning

Skum regel/överdrivet poängavdrag men fördelaktigt för HV71 i detta fall. Även om det nog inte är den räddningsplanka man behöver då man nu ligger jämnt med SAIK som rimligtvis bör plocka fler poäng under de avslutande omgångarna.

Den regeln hade inte funkat bra i SHL. Lite väl tufft kan man tycka. Och egna produkter, vad gäller för de som kommer från grannklubbar eller andra klubbar som inte har SDHL-lag? Alla kan väl inte börja sitt spelande i en SDHL-klubb?

Förmodar det är ett sätt att stärka svensk damhockey, vilket absolut behövs. Men ja… sättet man gör det på går att diskutera.

1 gillning

Jo men då måste det ju vara svenska spelare, inte egna produkter… alla kan ju som sagt inte ha HV71 osv som moderklubb. Kan ju knappast stå så i reglerna.

Enligt reglerna måste man ha minst 10 hemmafostrade spelare i laguppställningen.

Hemmafostrad är man om man varit registrerad i någon svensk klubb under tre år som junior. Som jag tolkar det, behöver man inte vara svensk för att vara hemmafostrad.

Skellefteå har spelat fyra matcher med bara nio. Tufft att bli av med 10 poäng, men regler är regler av en anledning.

Ah då lät det ändå rimligt.

1 gillning

Går trögt även här.
Behöver svar hur vi kopplar det till att det är AP’s fel?

1 gillning

Du menar Blommans fel…? :wink:

Där kan jag nog snabbare hitta en koppling.

Skämt åsido. Lider med damerna, känns inte som att de får förutsättningar alls att göra något bra av detta.

2 gillningar

Kul att Svensson x2 och Raunio tas ut till landslaget som ska tävla om OS-plats. Litet ljus i mörkret för tjejerna som ju fortsatt går tufft.

Träffade tillsammans med mina hockeyspelande döttrar A-laget för några månader sen. Riktigt trevliga. Blivit förebilder för tjejerna som nu fått planscher beställda från Gallerix på Hilda o Elin :fire:

Stort lycka till!

4 gillningar

Kval väntar: HV71 klara för kval – igen: ”Inte där vi ville sluta” - P4 Jönköping | Sveriges Radio
I deras fall är det som det var under en period för SHL, att man möter ett lag från HA. Återstår att se vilka de väljer, lär knappast bli Färjestad som precis som Frölunda är på väg upp.

Hur ser alternativen ut?