Tråden om HV71 (-1)

Är övertygad om att CHROHB vet precis det. Men eftersom ingen här inne eller utanför har en susning om utfallet om hur Monten och de andra skall få ihop laget är det ju faktiskt rimligt att dra slutsatser av just meriter och standard på spelarna generellt. Jag hoppas att spelarna tror mer på sig själva än fansen här inne. Då skall tilläggas att jag själv har varit extremt negativ de senaste åren, men mestadels pga att jag tycker laget har varit felbalanserat med alltför offensiva backar som inte klarat spela defensiva spelet färdigt, alltför lite “Grit” i laget samt för dåliga målvakter. Detta år verkar de 2 första vara bättre. Målvakter fortfarande osäkert.

3 gillningar

Tror du har rätt. Det är den nivån av tålamod vi behöver. Men folk skriker ju redan efter monten och nubbens huvuden så så mycket tålamod kan man ju glömma från HV-fans iaf :stuck_out_tongue:

Jag tror inte vi kommer ha några problem att nå den blygsamma målsättningen men har haft fel förr.

1 gillning

Jag ser det som att jag ger monten en chans, är vi med i racet så att säga efter tio matcher vilket man bör med en pinne i snitt så är det med nödrop godkännt, sedan måste vi dock lyfta då vi i grunden har ett bra lag, ja centersidan undantagen än så länge då.

Når vi inte målen eller harvar i botten runt omgång 15-20 lär jag återigen skrika att huvuden ska rulla.

2 gillningar

’Ok’ start med nio av tolv poäng?
Höga krav. :slight_smile:

4 gillningar

Till saken hör att vi nog inte kommer vara med i racet om vi snittar 1 poäng per match de första tio omgångarna. Vi hade åtta poäng efter de tio första ifjol. Vi snittade just en poäng per match de tio första säsongen vi åkte ur.

En poäng per match och vi kommer med stor sannolikhet vara fast förankrade i botten redan med en femtedel av serien spelad. Så, nej. Jag tror verkligen inte HV har råd med en så svag start för att sen hoppas att vi ska lyfta. Där har vi varit förr och vi vet ju hur det brukar gå. Säsongsinledningen är überviktig för fortsättningen av serien.

1 gillning

Då kör vi igång säsongens säsongstråd:

Allt tjöt om säsongen, antal p per match etc, tar vi här från och med nyss.

1 gillning

är ju en regel att motståndarnas negativa trender bryts mot hv

2 gillningar

Den som inte sitter gillar Cluben…

2 gillningar

Lyssna cirka 20 minuter in!
Världsklass!

7 gillningar

Det introt är svårslaget i sport-Sverige. Jag är så gott som alltid på FBK-HV och får bita mig i tungan för att inte börja skratta när alla stämmer in i “din själ den tar ett andetag…” hjärta och smärta. Inget slår 2017, och precis som jan säger den gode Granqvist, gud vad jag försökte få en biljett, men det var ju helt kört.

Ja, jag räknar med förlust mot FBK, sen bör vi vinna efter full tid mot de övriga. IKO är så klart inte enkel, men på hemmaplan. LHC lär väl sakna både Junland och Fantenberg. Så stänger vi ner Little bör det kunna bli vinst.

2 gillningar

Du skriver ju och tycker i princip samma som jag kan jag konstatera.

Det mesta finns på plats gällande verktygen. Bra spelartrupp.

Nu är det upp till coacherna att få det att fungera och att alla jobbar för varandra i ett hårt arbetande lag med en tydlig och bra spelide.

Har vi kompetensen och kunnandet hos främst Monten och Davidsson, Pelle redan visat, så kommer vi att bli ett topplag

Det hänger på dem om vi ska bli det topplag vi har spelare för. Är nog inte mycket svårare än så kan jag tycka även om annat kan spela in.

Tyvärr verkar de flesta experter tro att coacherna kommer att floppa och att vi slutar på nedre halvan.

Blir ju helt meningslöst att ordna fram ett bra lag om man inte kan hitta rätt coacher.

Där måste man börja och där måste det bli rätt. Nubben får inte bomma där återigen likt förra året då han ville hålla fast vid S & S trots att alla såg vartåt det barkade.

Jag har inte givit upp helt ännu gällande Monten och Davidsson även om jag är väldigt skeptisk till dessa rekryteringar.

Hoppas som sagt att jag är fel ute och att vi blir det topplag som jag tycker vi har lag för.

Nubben visar sig veta vad han håller på med och knäpper de flesta experterna på näsan som tror vi floppar.

3 gillningar

Tack för att du länkade.
Gåshud!

Håller med här. Upp till bevis för många nu!

Det är därför jag i sådana fall ställer högre krav i matcherna direkt efter omgång tio. Jag kan tåla en dålig start men lyftet måste då ske tidigare än det gjorde ifjol. Då hade vi en trepoängare efter 16(?) omgångar innan vi fick en formtopp och lyckades hänga på resten, i år ska vi inte behöva vänta så länge.

Ja, jo. Vi kan ju alltid hoppas att det vänder om så skulle bli fallet. Vi vet ju dock att tabellen börjar sätta sig efter tio omgångar. Nåt lag kanske reser sig efter en dålig start, nåt lag kanske störtdyker. Men generellt får man en rätt klar bild av hur landet ligger. I praktiken kan ett förmodat topplag spela bort en topp 4-plats (det har vi sett HV göra), i praktiken kan ett lag cementera sig i kvalträsket (det har vi också sett HV göra) under de tio första omgångarna. Och den uppförsbacken som en svag inledning innebär vill nog inget lag ha emot sig så tidigt på säsongen.

Så min smärtgräns går nog vid 10 omgångar.

2 gillningar

Där har vi nog @Farzan ’s bästa inlägg på detta forumet.
Magi.

Nu då, säsongen…

Jag kliver in med 50/50 delat på panik och enormt hopp… Paniken sett till hur jag ser på bygget, det enorma hoppet pga hur jävla fel jag haft innan!

Jag kan inte vänta längre, jag älskar hockey och jag ÄLSKAR HV71…

Nu kör vi, -skjortan rätt ut!-

6 gillningar

Ja, det är någonting med det här laget och denna staden. Får fan maximal gåshud när man är i arenan och introt går.

En sak är säker, jag har hellre ett lag i nedre halvan av tabellen än att ha ett lag som ej väcker känslor!

:white_heart::yellow_heart::blue_heart:

6 gillningar

Det var ett tag sen jag skrev nu. Men det är väl dags för ett ”inför-inlägg” antar jag.

Här på forumet har inget ändrats. Samma individer som ser saker på samma sätt. Samma trätomål. Rätt lustigt att folk fortfarande tror att nubben är rätt man. Rätt lustigt att folk vill vänta och se innan man dömer ut årets lagbygge. Inget har ändrats, som sagt.

Och HV då? Tja, vad ska man säga? Väldigt lite har ändrats där också. Men jag tycker mig se två saker som skiljer från förra säsongen:

  1. Truppen. Naturligtvis. Förra året visste vi att truppen inte skulle hålla. I år vet vi inte om den kommer hålla. En liten förändring, kanske till det bättre. Vi får se.

  2. Spelsystemet. Jag har tjatat om spelsystemet de senaste 7-8 säsongerna och hur svårt det har varit att förstå sig på det. Förra året hade vi ett omodernt spelsystem som truppen inte klarade av att spela. I år har vi inget spelsystem alls. Det går inte att säga det på något annat sätt. I anfallszon har man kunnat skapa lite på grund av individuell skicklighet. Men i egen zon ser det ut som ett gubbhockeygäng utan en enda skolad back. Så skillnaden mellan förra året och i år är inte till det bättre. Det kanske kommer. Vi får se.

Det som inte skiljer från förra året:

  1. Starten blir avgörande. Antingen hänger man med och får lite självförtroende. Går det som senast så kommer det vara kris innan november månad startar.

  2. Lagbygget. Inte mycket till HV-förankring. Kommer laget att komma ihop och kämpa för varandra i med- och motgång? Käkar hästskit? Vi får se.

Vissa tror att det kommer att bli skillnad och att HV kommer att ”trycka på en knapp och koppla på” bara för att SHL startar om ett par dagar. Pyttsan säger jag. Skulle tro att känslan i laget är ganska otrygg och tveksam sett till försäsongen. Inte för att man inte vunnit mer än enstaka match, utan för att det finns inget spel.

Man har inte bara förlorat. Man har varit chanslösa i förlusterna. Man blev fullständigt överkörda av MIF, ÖHK och FHC två gånger gånger om. Alla lagen gjorde precis som dom ville i HVs zon. Sättet man förlorat på ger mycket dåliga vibbar.

Ur mitt perspektiv så är det alldeles för mycket som helt plötsligt ska kugga i och börja fungera avseende saker som inte alls visat sig under försäsongen, för att jag ska känna hopp om en bättre säsong än den förra.

Just nu känner jag att jag är glad om HV klarar sig kvar. Helst utan att kvala.

15 gillningar

Välkommen tillbaka. Håller med om dina farhågor tyvärr.

Att man vill vänta och se innan man dömer ut laget betyder inte att man säkert tror att allt kommer gå bra, bara att man inte säkert vet att allt kommer gå åt skogen.

Sällan har väl förväntningarna på HV varit så låga bland samtliga som de är nu så vet inte vilka obotliga optimister du syftar på.

Men det ska ju trots allt spelas om det så man lever väll på hoppet. Finns uppsidor med laget trots allt.

3 gillningar