Tråden om HV71 (-1)

Precis. Spela med sjuk disciplin, samt hoppas att räddningsplankorna (MoDo, IKO, Leksand, LHC) man trodde innan säsongen börjar visa sig. Jag tror och hoppas att MoDo’s smekmånad är över.
Tycker inte de har ett lag för pos 1-10. 11-14 känns vettigare.

Det är ju såklart svårt att hålla över tid om bara några få ska göra allt, det är som sagt kortsiktig hjälp mot andnöd.
Kan dock tycka att det finns betydande skillnad denna gång. Truppen är faktiskt bättre och bredare nu än förra säsongen. Alltså att det finns fler som ska kunna bidra och det ska inte behöva bli upphängt enbart på dom ”enskilda spelarinsatserna”.
Och just tiden är av vikt här, det talar för ett bättre utgångsläge. Att man agerat och gjort förändring med mer tid kvar att styra om vilket, igen då, förhoppningsvis inte ska handla bara om överprestationer av individuella spelare utan ett lyft av dom flesta i laget över tid.

Din summering är bra, om än lite skrämmande insiktsfull.

Håller med dig om tidsaspekten och att truppen är bättre.
Det absolut viktigaste med tidsaspekten. Vi kan värva in nya spelare under en NY tränare. Och om Lindbom inte får ihop det. Då har vi tid att hitta en ny tränarlösning. Ska man sparka tränare föredrar jag att man agerar i tid, som HV nu gjort.

1 gillning

Fan va negativa en del av er är… Nu är Montén borta, det är ett steg i rätt riktning. Sen är det väl typ 40matcher kvar, alltså 120poäng att spela om… och vi ligger 10poäng ifrån topp 6, alla lag har sina ups and downs, så nu börjar jakten.

9 gillningar

Man kan ju inte låta bli att undra vart i tabellen HV legat med Shore i laget och Lindbom som tränare från början.

1 gillning

Kan vi ta och flytta diskussonen om denna säsong, till tråden om säsongen? Denna tråd är mer för HV i allmänhet (vilket naturligtvis täcker in allt… men ändå)

Kanske läser det helt fel, men från expressens intervju med Montén:

– Jag visste redan från dag ett att HV inte är klubben som ligger i fas när det gäller långsiktighet och att bygga om och bygga nytt. Förhoppningen var att få lite tid och tålamod. Jag trodde jag skulle klara mig till november eller december i alla fall, även om det gick väldigt dåligt i de tre matcherna i Norrland.

Gick han in i uppdraget med inställningen “jag klarar mig nog till november eller december iaf” så är det ju kanske inte konstigt att det har sett ut som det har gjort.

5 gillningar

Reagerade också på det stycket

Vad syftar du på med situationen?

– Jag visste redan från dag ett att HV inte är klubben som ligger i fas när det gäller långsiktighet och att bygga om och bygga nytt.

Skulle man vilja höra lite mer om.

Allsvenskan?
Visst, det kan hända.
Men jag tror inte det.
Vi är i kris. I kaos. Kaos är granne med Gud.
Vi genomgår Katarsis. Ett reningsbad som leder till förnyelse, enligt definition.
Låt oss sitta lugnt i båten och ta in följande:
Montén är borta.
Nubbens mandat är högst begränsat. Han gör inget på egen hand längre.
TF ordföranden - som visat sig vara okunnig och oförståndig - har visat att han inte ska ges förtroende. Han har just den där egenskapen som är så förkastlig - att han inte har nog med kunskap att förstå att han inte kan. (“Det krävs mycket kunnande för att förstå sina begränsningar”, John Cleese.)
Två dagar efter 0-8 lyckas ett darrigt lag skapa match mot samma motståndare.
Vårt powerplay såg bättre ut. Att vi inte gjorde mål under matchen beror på ett överspänt nervsystem och ett självförtroende i botten. Lite felval mellan passa eller skjuta. Sånt som kommer av att vi lärt oss förlora.
Det kommer vända så sakteliga.
Spelartruppen är långt ifrån sämst i SHL. Så småningom vänder det och självförtroendet växer.
Nya spelare kommer in som friskar upp och kryddar till.
Vi har visat att det bästa - och mest hållbara - i HV71, är fansen.
Låt oss fortsätta med det. Låt oss stödja patienten under rehabiliteringen. Uppmuntra vart stukat sinne. Ge tid att läka.
“Om målen är för stora - suspensoaren alltför trång. Vi fortsätter att hoppas och sjunger våran sång… Vi håller på Håve…”

2 gillningar

Läst artikeln. Han ger som vanligt, om vi bortser från de sista veckorna när pressen på HV och Montén var enorm, ett sansat intryck.

Sen är det några grejer som får mig att haja till.

Typ som att han trodde att Nubben var populär i Jönköping efter fjolåret… snacka om reality check nu under hösten.

Montén liksom de flesta i HV-lägret just nu antyder att han var dömd på förhand.

Pratar om att han hade ett lågt ingångsvärde, och att han även lär ha det om han skulle ta ett nytt jobb.

Fattar liksom inte att de hakat upp sig kring detta. Idrott är en resultatbaserad bransch. Klart som tusan tidigare resultat påverkar förväntningar och ingångsvärdet. Förvånad som sagt att detta kommer från så många inom HV. Ger verkligen känslan: “Men snälla, snälla, snälla. Ge oss en chaaaaaaaans. Vi vet att sportchef och tränare åkt ur tillsammans tidigare. Men ge dem en chaaaaaans och tiiiiid så ska ni se att allt blir bra”.

Det där med cv och vad man har för bagage verkar spela mindre roll för dessa.

3 gillningar

– Det här var mycket ”Nubbens” idé, så klart. Vi har jobbat ihop tidigare och jag vet inte vad han föll för, men jag är väldigt tacksam över att jag får chansen här i HV, säger Montén till Hockeysverige.se.

Han visste inte riktigt varför valet föll på honom mer än att de känner varandra. Sedan är media helt tokiga i att dra upp allt till MAX gällande HV! Tv4 beskrev några individer som skrek och banka på plexi som “kravallstämning” och att “extra säkerhet behövde sättas in” för att en förfriskad gubbe spårar ur?! . Man driver just nu media karusellen till häxjakt och illvilja från fans. Tomas, vår “nya” ledning och Kent väljer att dansa till melodin från denna karusell.
Det är fansens/sponsorernas förbannad plikt att visa missnöjje (på bra sätt) när den dyraste truppen ligger sist i ligan och lägger ner matcher. Om detta uppfattas som för hårt och inte okej kan vi lika gärna lägga ner supporterkulturen kring HV. Det är som om hela HV71 är som ett bortskämt barn, förväntan om fullsatta läktare, höga löner, stora sponsorer och positiva fans i alla lägen. MEN om kritik och kravställan uppstår, ja då börjar barnet gråta och skrika om häxjakter, orättvisor och elakheter… lägg ner.

8 gillningar

Ofattbart korkat att uttrycka sig som han gör. Jag blir provocerad och förbannad! Kan nästan tolka in Monténs andemening:

“Jag kommer ganska säkert få sparken, frågan är bara när, men skitsamna…jag har lön i två år i alla fall”.

3 gillningar

Kaski redo för spel, Shore med i laget och Lindbom är tränare. Inför match mot Timrå IK. Läget känns igen!

2 gillningar

Timrå IK - HV71 | SHL

För er som vill drömma er tillbaka

Imorgon vänder det!

Vänligen spräck inte min bubbla. Det är trevligt här

1 gillning

Mycket om att HV inte är ett storlag och att man ska byta självbild. I princip varje SHLlag behöver bygga om sin trupp var och varannan säsong.
Försäsongen är en sprint för att få ihop gruppen, fysiken och taktiken - sedan vet man var man står.
Vi är sämst i SHL och då behövs förändring. Inte att acceptera självbilden “vi är sämst.”

En “självbild” har noll påverkan på resultatet. Det är som att säga “om HV71 bara trodde lite mer på Gud så skulle det gå bättre och finnas en långsiktighet.”

Ett testbart personlighetsdrag är samvetsgrannhet. Pliktkänsla. Det utmärker sig på så sätt att man kämpar för att leva upp till sin lön, sitt ansvar och titel. Det är dessa människor som kämpar för förändring på arbetsplatser och har högst krav på sig själva.
Att döma av uttalanden och handlingar finns det väldigt lite samvetsgrannhet på ledarsidan i HV71. Den enda jag tror ligger över snittet är Lindbom.

Vi behöver en tydlig målbild, krav, viljan att jobba för det och förmågan att utföra det. Att tjäna ett högre syfte än en bekväm vardag.

2 gillningar

Jag tycker att Monténs betraktelse i Sportbladet om ett större negativt medialt fokus kring tre klubbar känns korrekt, vilket iofs kanske också kan vara naturligt utifrån dessa klubbars, om än olika, tidigare framgångar.
Men, likaså betraktelsen om dessa klubbars skeva självbild om på vilken nivå man som klubb de facto är. Tillbakalutad förnöjsamhet över tidigare framgångar ger knappast framtida dito. Allt rinner nedåt.

1 gillning

Håller med till fullo!

1 gillning

AB:
"Tomas Monténs två söner, elva och åtta år, fick beskedet av pappa direkt på kvällen:

– Ena sonen undrade om vi kunde bo kvar, om vi måste sälja huset. Det var mer kopplat till oro och ekonomi. Jag försökte förklara att jag fortfarande har anställningen kvar men inte får vara på plats."

Montén väljer att lämna ut familjens reaktioner till AB. Montén har tidigare i artikeln redogjort hur försiktig han själv är med sociala medier för att värna sitt privata.
Men Montén bangar inte då han ser möjligheten att väcka sympatier genom att för världen berätta om sina barns oro.
Tar på sig offerkoftan.
Montén får full lön för att läsa läxor med barna i två år.
Vi ligger sist och ska betala. HV71 är offret.
(Montén berättar också i artikeln om att han blivit uppringd av en fotbollstränare som fått sparken och hur de delat känslor. Det var förstås Brännström. Narcissisten som förstörde AIK i våras. AIK klarar sig kvar. Det kommer vi också att göra.)

2 gillningar

Det där är besynnerligt. Det är spelets regler. Det här är låg nivå.