Tråden om HV71

Hallå, är ju som vanligt du som snott mina tankar, formulerat ner dom i skrift och lagt dom i matchtrådsprologen. Du är skyldig mig en coca cola @Diabolics :blush:

2 gillningar

Jag tänker lyfta ett extremt viktigt ämne som irriterat mig sen vi gick upp i SHL. När man går in den här länken på aftonblaskan

Så kommer man som förväntat till en sida med artiklar om HV. Dock är det även en underrubrik på andra raden där de står “Hockeyallsvenskan”… Det har tydligen även drabbat Modo medans Brynäs och övriga SHL lag står som “SHL Svenska Hockeyligan”.

Det här är inte okej, vem åker ner till Aftonbladet och tar ett kvartsamtal med lämplig redaktör? Eller är det så att vi ska vara glada så länge det står fel eftersom Aftonbladet aldrig har rätt och vi därmed är säkra från att åka ur? “Lex Wennerholm” och så vidare.

1 gillning

Har en bra lösning annars: Läs inte skiten. Då, tillslut slipper vi eländet. Det är ju trots allt läsarna som betalar lönerna för de som skriver skiten.

Citerar Kjelle Bergqvist som för 30 år sedan myntade att Aftonbladet och Expressen är värre skvallerblaskor än ”Hänt extra” och ”Se och hör” och de ansvariga utgivarna är de största skvallerkärringarna av dem alla.

6 gillningar

Tycker det finns en positiv sak att säga om föreningen och det är att våra juniorer absolut kan tampas i shl och att vi attraherat en talang som Reber.
In med Davidsson och Nordmark i väntan på förstärkningar.

4 gillningar

Jag är tvärilsk efter kvällens match. Nog snackat om det i matchtråden.

Med det sagt har jag fortfarande inte gett upp hoppet. Andra lag går faktiskt sämre än HV. Vi är fortfarande med. Jag tror på Abbott. Och jag vill tro på Blomman.

Idag såg jag dock tendenser hos Blomman jag inte direkt är överförtjust i. En brist på ödmjukhet i coachningen. Det var som om han glömt bort vilket lag han faktiskt är tränare för.

Jag har tidigare skrivit att det är snudd på omöjligt att bedöma Blomman som tränare med tanke på den trupp han har till sitt förfogande. Så på så sätt är han liksom Abbott till viss del skyddad mot kritik, i alla fall från mig.

Men. Det finns en gräns Blomman kan passera, vilket i min värld skulle underkänna honom som tränare för HV. En gräns andra tränare i den sämre kategorin ofta passerar i kris. Och det är då man just visar upp den där bristen på ödmjukhet. Att man istället för att inse lagets brister börjar leta problem hos lagets toppspelare.

Som jag skrev i matchtråden. Problemet i HV är inte att vi har en förstakedja som inte levererar. Problemet är att vi har tre övriga kedjor som inte kliver fram när vår förstakedja har en sämre dag. Det hoppas jag Blomman fattar. För det är mycket bekvämare att sparka uppåt när man vill visa sig handlingskraftig än att sparka nedåt (vilket i min värld faktiskt kräver lite balls). Det är lättare att statuera exempel genom att bänka toppspelare än att faktiskt bänka de som inte bidrar med ett skit. Det är en rätt populistisk metod sämre tränare brukar använda sig av för att vinna lätta poäng hos supportrar. ”Titta. Jag är minsann inte rädd för att peta våra stjärnor. Jag skiter minsann i vad för namn det står på ryggen”

Så upp till bevis Blomman. Håll huvet kallt nu, och välj inte den enkla vägen. Spela våra bästa spelare, peta våra sämsta till förmån för juniorer. Det är det enda du kan göra sett till de usla förutsättningar du fått.

23 gillningar

Är det några han ska bänka är det väl Stakke och Lindbäck

3 gillningar

Spot on. Agera utifrån det bästa, för om inte ja då är det kört. Men så länge man kan ge sig själv bättre förutsättningar än vad man gick in med, ja då finns där en smula hopp. Det är vår chans att faktiskt få andas lite och kunna vara med på övre delen av botten dvs säker mark.

1 gillning

Nr 23 och 33 har bevisat att de förtjänar läktarn. Det kan inte vara lätt för våra backar att spela med 2 st framför sig som inte håller SHL nivå.

Jag vill se en junior 4e lina, och att 23 och 33 sätts på läktaren permanent! Vi har inte råd att ha dem på isen. Krassa sanningen.

3 gillningar

Spot on! Älskar dina insiktsfulla och analyserande inlägg!

3 gillningar

Räknade ut lite snabbt att de två säsonger plus denna inräknad, gällande bortamatcher, har vi tagit 32 poäng av 171 möjliga. Starka 0.18 per match. Säger väl en del om föreningens status bara det.

3 gillningar

Det blir ju tämligen intressant utifrån kvällens post-match intervju hur han arbetar framgent. Var denna match den insikten han verkligen behövde? Vikten läggs vid agerande och inte reaktion.

1 gillning

Och tyvärr visar det att det inte är en ny trend på gång i år heller.

Tycker såhär om Blomman. Klart man kan bedöma honom för annars kan vi ju inte bedöma någon. Hur lätt har en sådan som Hugo P det i sin omgivning exempelvis? Men ändå handlar det om att bedöma utifrån verkligheten som ju är det man har att förhålla sig till. Inga undanflykter och ingen bullshit.

Blomman gör mycket bra vilket är bättre än vad jag på förhand i min skepsis mot Blomman trodde. Men han har enligt mig knappt vunnit en coachmatch såhär långt. Där måste han bli bättre.

Stillman och Davidsson vet nog alla nu vad jag tycker om när det kommer till att coacha. De håller inte på långa vägar.

2 gillningar

Håller helt med er övriga. Att peta våran en offensiv spjutspets som Andre och fortsätta ge istid till en katastrofala fjärdekedjan sänder inte rätt signaler. Signalen jag får är att Blomman tycker det är viktigare att skicka signaler än att vinna matchen.

5 gillningar

Till nästa match ska Nordmark och Olofsson vara ombytta. Stakke Lindbäck not so much.

2 gillningar

Samtidigt, sett till kapacitet så gav säkert Stakke och hans sämre hälft allt de hade. AP däremot körde på 7%

4 gillningar

Tycker både stakke och Lindbäck såg ganska oengagerade ut faktiskt. Och med tanke på att de inte platsar i SHL när de spelar på max så blir det tyvärr genom-dåligt.

7% AP är nog bättre då.

2 gillningar

Ja jag håller med dig till 100%. Jag förmedlade mest bara andemeningen i Blommans resonemang om varför AP värmde bänken.

Sjukt drygt att peta Ap20 när Brännström är iskall match efter match, ja nu fick han ett tur mål men ärligt, vafan får vissa evigt förtroende för så bänkar han AP? Riktigt dumt

2 gillningar

Kommer att bli en dyr säsong återigen.

Dyra petade spelare och troligen en hel del lösningar som kommer att kosta pengar under säsongen.

Nyberg
Strandell
HH
Måns
Stakke
AP
OSL

Foppa redan löst.

Kanske någon mer som kan bli aktuell. Teden vill nog ingen ha in och han glimtar till lite oftare trots allt denna säsongen.
En komplett femma ut kanske?
Alla dessa lär nog inte avsluta säsongen i HV i alla fall.
Lär också komma in en och annan spetsforward ytterligare.

1 gillning