Tråden om HV71

Håller med.

Blomman togs ju in som ass till Lindbom, det får man inte glömma, och det var ju inte direkt så att storklubbarna i SHL slogs om honom.

När han sen blev HC och absolut ville ha med Stillman på tåget så är det också rimligt givet läget.

Det stora misstaget man gjorde, enligt mig, var att man inte gick all in på en riktig offensiv ass tränare.

Nu står Blomman alldeles för ensam och hade han haft en riktig ass hade nog saker och ting varit helt annorlunda.

Både spelmässigt men också coachmässigt. Jag tycker att Chris ska se över detta också och inte bara nya forwards.

4 gillningar

Har egentligen inget att tillägga, bara att credda för ett väldigt välskrivet inlägg!

1 gillning

Nu tycker ju jag som många andra att man inte skall bänka AP om tikka, måns och stakke för speltid, men jämförelsen med Isak har ingen bäring. Isak var helt ok igår, hans mål var inte tur utan en bra styrning (såvida inte du tycker att alla styrningar är turmål?).
AP gjorde en usel insats. Jag har inget emot att han petas, baserat på insatsen. MEN, självklart skall andra petas före.

Jag hoppas inte att Anton tog detta beslut för att ruska om lite, eller någon annan typ av destruktiv metod. Vi vet inte exakt vad som föranledde detta, så jag vill inte spekulera i alla turer kring AP, men det hjälper inte vår situation att vi har en potentiell surdeg i laget.

Allt är skit. In abbott we trust. Vi MÅSTE ha in topp-lirare så alla får känna av konkurrensen och förtjäna sin istid.

5 gillningar

AP har väl varit, näst intill, osynlig och tämligen ointresserad sedan han kom tillbaka från senaste skadan. Igår riktigt usel som du skriver. Dessutom börjar han bli pinsamt barnslig, rent av löjlig.

Enligt Expressen vägrade han att svara på frågor från pressen efter matchen. Han lär ha gått snabbt till bussen och satt sig och förmodligen tjurat. När resten av laget gick till en restaurang för att äta, satt vår superstar kvar ensam i bussen. Han följde alltså inte med lagkompisarna!

Vilket beteende! Fy fan! AP-gate is on fire.

7 gillningar

Ska man hitta något positivt i det hela så tycker jag Tedenby ser ut som en helt ny spelare. Han ser mycket lättare ut i år.

Nu till vad jag tycker är problemet. HV börjar säsongen med att sätta en defensiv något som funkar relativt bra. Men man blir väldigt bakåtlutade.

När väl defensiven satt hyfsat så försöker man släppa lite på gasen framåt. Här har AB misslyckats fatalt. Nu har det sett ut som under Montén i några matcher. Laget blir långt, spelarna har så mycket fokus på att gå framåt att de helt glömmer bort att försvara. Att spela en sådan hockey kräver att du gör 5 mål framåt för att vinna matcherna. HV har inte den offensiva spetsen som krävs för den böljande hockeyn tyvärr. Det kan funka i enstaka matcher då man får maxutdelning men inte över tid.

AB måste hitta en balans, där är han inte ännu. Vi får hoppas det sker snart. Annars är det nog bäst att gå ner och spela en mer defensiv hockey igen för att maximera chanserna att nå play in och klara sig från kval.

4 gillningar

Dags för lite coachning nu:

• Träff - Reber - Petterson
  • Bänka #33 och #23 det håller inte längre… dom enda dessa herrar lyckas reta gallfeber på är deras egna fans…
  • Smäll på #74 så in i he***** på en träning så att han vaknar ur sin koma.
  • Sluta dumpa, uppvisa ett spel där vi “vilar med puck”.
  • Träna markering i defensiven, vem tar vem? Får man stå fri framför mål som motståndare i Antons strukturhockey?
  • Det finns hopp, vi är inte det största krislaget (just nu).
2 gillningar

Jag tycker i sak inte att det var fel att peta AP20 igår. Min känsla är att han ger ett tämligen ointresserat intryck. Det verkar helt klart vara något som inte står rätt till där.

Vidare börjar jag ifrågasätta Blomman lite. Vad är det för matchcoaching? Lindbäck och Stakkestad var direkt usla igår. Jag motsätter mig inte att tränaren markerar mot AP20, men vad sänder det för signaler att ge förtroende till Lindbäck och Stakkestad som varken jobbade hårt och var direkt usla igår? För mig känns det som att samla billiga pluspoäng och typ visa att det är jag som bestämmer. Bänka AP för all del om han inte beter sig, men ge förtroendet till några andra som är bättre för dagen.

Jag håller även med föregående skribenter att Blomman är mer verbal och säkert gillas av fans, media och sponsorer. Men i slutändan är det resultatet som räknas.

Kolla på verkligheten: 2 vinster på 8 matcher och vi har en bänkad storstjärna, en tränare som sågar och åter sågar i media, Nyberg på 3-årskontrakt på läktaren, OSL som är kallare än isglass och juniorer som gör det bättre än etablerade spelare. Kaoset i HV71 fortsätter.

Abbot måste börja visa handlingskraft och obekväma beslut behöver fortfarande fattas

5 gillningar

Skiter i alla spekulationer kring detta som media älskar att förstora upp.

Det enda jag vet är att vi behöver AP20 i gott slag.
Han är vår skickligaste och viktigaste offensiva spelare.

Vi har inte råd att skapa dessa sprickor.

Den enda förloraren i detta är HV.

12 gillningar

AP är märklig . Kan gå ann när han är på sin topp men blir nog mest en belastning just nu .

Han är ju typ motsvarigheten till Per Ledin när det gäller energin han utstrålar och som smittar av sig på gruppen .

Känns bara grinig . Trist .

Dessutom bidrar han inte särskilt mycket defensivt .

Må så vata om han sprutar in mål /poäng men så är ju inte fallet nu .

I PP är han ju direkt svag .

1 gillning

Var det rätt att bänka AP - troligtvis inte. Men nu gjorde man det.

Är det så att AP inte deltagit på lagaktiviteter så måste klubben bötfälla eller stänga av honom någon match. Hockey är en lagsport, där ska alla delta. Du kan inte särbehandla spelare.

3 av de bästa spelarna i Lille OSC missade middagen dagen innan PSG hemma. Ingen av dem fick starta den matchen. De kostade 3 poäng mot PSG men hade god långtidseffekt. Det blev ju seger mot Real förra veckan då en av de 3 spelarna avgjorde.

1 gillning

Verkar inte vara OT att diskutera AP i tråden om AB, allt hänger ju ihop ändå.

Min åsikt, synpunkt om petningen är ett resonemang som kanske alla här inte gillar men va fan…

AP är den enda i HV som har de kvaliteer som en absolut toppspelare måste ha.
En sådan spelare är oumbärlig i vilket lag som helst.
Även om denne går på 75 % emellanåt så är denne en viktigare spelare på isen än övriga nämnda i trådarna.
hans blick för spelet gör att han kan förändra ett anfall till något positivt jämfört med den andra “anfallsformen” som HV bedriver…

Så nu går jag raskt över till värvningar. Vi måste värva skriver alla, med rätta.

Okej, håll i hatten nu kära forummedlemmar.
Vi ska värva en toppcenter! Kosta vad det vill.
Bara vi värvar så är problemen som bortblåsta (ironi).

Det finns inga SHL-spelare tillgängliga säger några.
Inte nu kanske men det fanns i våras tidigt.

Varför såg inte HV potentialen hos 2 toppspelare som lämnade sitt sjunkande skepp i våras?
De såg det nog. de kanske t o m frågade om chans på dessa spelare men fick nobben.
Jag vet inte om de försökte men det jag vet är att de producerar mål och poäng i sina nya SHL-klubbar.

Åter till det svart/vita forumet:
Spelare 1/
Honom SKA VI INTE HA!?!
Han är diva, han är det o det…
Spelare 2/
Han var skadad i slutspelet vilket förmodligen är enda orsaken till att vi fortfarande spelar SHL-hockey!

Hoppas ni hänger med.
Lodin är spelare 1. Det har ni nog räknat ut. Han kunde vara osynlig han oxå i många matcher men spela hockey kan han.
Spelare 2 är ju då självklart Karlkvist som gick till Örebro.

Retoriska frågor följer här:
Hade Lodin levererat i HV som han gör i FBK?
Hade Karlkvist gjort samma sak hos oss som i Örebro?

Min uppfattning är…KNAPPAST!
Däremot är jag övertygad om AP’s kvaliteer, bortser från skadefrekvensen utan tittar rent speltekniskt, hade varit betydligt mer uppskattad i FBK eller annat topplag där omgivningen profiterar på vad han kan göra i ett anfallssystem olikt det han spelar i nu!

Som avslutning, mest för att inte göra det för långrandigt:
Spelare som AP är viktigare på isen än på bänken.
Spelare som har sågats i trådarna efter senaste matchen höjer sig inte ett skit om AP sitter på bänken eller inte.
Laget växer inte som grupp ett skit om AP sitter på bänken eller inte.
Så bänka en toppspelare kan endast göras om alternativen finns att tillgå!

Så vad värva då?
Ingen lätt fråga. Spelaren ska vara toppspelare, ha skills, vara ödmjuk o gud vet vad…

I min värld så måste HV antingen agera desperat kortsikigt eller inse faktum att resan med att bygga ett nytt HV är en 3-årsresa, minst, med egna juniorer som framtidsmantra och acceptera det och vara tydliga utåt med målsättning och mål!

Svart o vitt är en tillflyktsort som man befinner sig i som supporter.

Boy, love is a bitch!

2 gillningar

Inte OT någonstans då alla diskussioner i botten handlade om ABs beteende med AP. Fast ditt inlägg var gravt OT, så jag flyttade det hit :wink:

2 gillningar

Nu har HV haft ”ett lite längre möte” igen där ”mycket bra blev sagt”. Man kan fråga sig vad dessa möten egentligen leder till.

Imorgon är det en 6-poängsmatch mot en bottenkonkurrent som antingen leder till att vi hänger på uppåt eller att vi cementerar oss i botten.

Hur det kommer att gå? 10 mot 1 att det kommer att gå som det brukar = 1 mot 10 för förlust.

6 gillningar

Man kan ju inte snacka sig till kvalité. Inställningen javisst men i långa loppet är det ju ändå kvalitén på hela truppen som felar.

Vi har haft dessa problem sen 2018 men ändå fortsätter man med Allsvenska spelare i ett SHL lag. Då landar man i att man är ett bottenlag och slåss för sin överlevnad säsong efter säsong. Att man gör sig av med Foppa som ändå är ett hot framåt men ändå inte kanske håller SHL förstår jag. Men att man ändå behåller Stakkestad och Lindbäck som inte har någon som helst mer växel att ge och därmed inte får ut något är för mig en gåta.
De ska kanske gå in och spela 0-0 men de torskar ju byte efter byte och och har kostat oss massa poäng redan och kommer göra det framöver också.

1 gillning

Fast nja, vi behöver även spelare som orkar räkna motståndare i 60 minuter. Från och till så slår paniken till och att räkna till 5 och leda lite klarar i de fallen ingen spelare på isen. Det går att se många av baklängesmålen hända 30-45 sekunder innan pucken når nätet.

Tittar man på andra lag finns inte samma ödesmättade determinism i hjärnsläppet - som inte kom med Blomman - men som fortsatt med Blomman. En slags kollektiv kollaps. Lite mindre den här säsongen men högst närvarande.

Om den här säsongen slutar i moll så kommer vi få det intatuerat som signum - OCH DET VILL VI INTE!

3 gillningar

Sin vana trogen så torskar man en sån här match. Det är sen gammalt. Eller iaf en typ 5-6 år…

2 gillningar

Irritationen från gårdagens match har hängt kvar som en klump i magen hela dagen. Har förbannat svårt att släppa gårdagens fullständiga skitmatch och det är ytterst sällan jag känner såhär bör tilläggas.

• Våra ledande spelare alibispelar i 60 minuter. Borgström, AP20 och Kero, var de ens med?
  • Våra mot FBK så fysiskt gedigna spelare (Engsund, Sjöholm, Tikka) framstod som mjukisar jämfört med valfri MIF:are.
  • Våra toppbackar (Day och Alsing) slarvade och överspelade.

På detta en trio coacher som helt uppenbart misslyckades med:

1. Få spelarna redo för match.
  2. Coacha och matcha laget.

Det går inte att laget bärs av vår målvakt och våra (förvisso grymma) juniorer. Det håller inte i längden. Våra toppspelare måste leda laget och med detta menar jag inte att de inte får ha sämre dagar, men en dålig dag får dessa inte vara så totalt osynliga som igår. De får inte variera i prestation så mycket som de nu gör. Det ger allt annat än stabilitet till resten av laget.

Blomman har kommit in med mycket som låter bra. Han markerar, sätter standarder och arbetar fyrkantigt. Framförallt så säger han rätt saker. Frågan är om han är förmögen att själv backa upp det han efterfrågar. Har inte sett det än. En coach som ”kräver mycket” behöver tänka på att dessa krav även inkluderar de val han gör och hans prestationer. Vad jag sett hittills så har han varit bra på att i rätt lägen ta TO:s för att samla laget. Men sedan då? Jo sedan har det mest varit just snack.

AP20 var riktigt dålig igår, liksom flera andra, men att bänka honom när vi behöver honom som mest och som dessutom i förlängningen leder till att en sådan som Stakke (eller Måns för den delen) får mer istid - det är helt huvudlöst. Varför inte istället bryta upp förstakedjan bara om man nu prompt vill markera?

Viktig 6-poängsmatch imorgon. Fy fan.

7 gillningar

Någon som kan återgå lite vad som står gällande HV71?
Kan fullt ut förstå att han är missnöjd med flera kontrakt.
Förändringar på G låter intressant.

Missnöjd med tikka, borgström, ap20, tedenby och nyberg. Låter som ren spekulation.

Hm intressant men inte speciellt förvånande. Tror inte CA varit så värst nöjd sedan han klev in i det här och insåg faktumet hur illa hans föregångare har handlat. Det är så jag uppfattar CA.

Ska dra en liten tes. Kanske är det såhär att man hela tiden haft en plan, det tror jag säkert att CA och AB haft och har. Att man velat ge det tid, se vad truppen går för (konstigt vore annars) Arbeta med delmål för att succesivt se vad som behövs göras och kunna ge sig själva den tiden att utforska marknaden. För ingen vill ha ett förhastat beslut baserat vad?. Det blir aldrig bra.

Senaste matchen kan vara just den där insikten som va nödvändig, sen är det så typiskt att det just händer HV. Det behöver inte laget. För hur väl man än planerar och ser saker framför sig så är det oundvikligt att passera utan misstag. Dem kommer och ska komma, det är lärande i resan man gör.

Jag chippar efter luft, jag vill tro på något i det här, det är inte över bara för att det så förbannat dåligt här och nu. Mycket ska till innan man överlevt.