Tråden om HV71

Hujeda mig en sådan statistik, fakta. Den som aldrig ljuger, bara rätt upp i facet.

Det går ju onekligen inte att se förbi detta, vi MÅSTE som du säger vara med innan dess. Börja gärna på torsdag. Det som är så oerhört svårt är att jag ser faktiskt inte hur vi ska kunna undvika 6 poäng ifrån kval inför omgång 30.

Raden med Rögle, Luleå, Modo och Brynäs borta är överjävlig med vårt bortaspel. Kan vara tre sexpoängsmatcher på bortais och i tillägg är Luleå en garanterad förlust.

Vi måste göra ett ryck i mitten av säsongen.

Sjukt va felbalanserat laget är alltså, vi lånar ut backar till LHC, vi har en ex LHC back på bänken, osv osv

Medans forwardsidan och centersidan är tunnast ever

4 gillningar

Kanske ända laget som vill ha honom?

Ganska festligt egentligen. Inläggen de senaste 12h i denna tråd skulle kunna passa in på vilken som av de senaste 5 SHL-säsongerna HV spelat.

Som sagt. SNAFU.

1 gillning

Jag kollade lite på hur många skott i skottsektorn som Hv71 har skjutit respektive släppt till såhär långt (bilden här ovanför). Om man bara tittar på antalet avlossade skott i skottsektorn så är man sämst i ligan. Och sett till hur många skott man låter motståndarna avlossa i skottsektorn är man också nere i botten tillsammans med Skellefteå och Rögle.

Men om man räknar fram kvoten mellan det egna lagets skott och motståndarlagets skott ligger Hv ganska överlägset sämst till. För varje tio skott som Hv skjuter i skottsektorn avlossar motståndarlaget drygt 14. Frölunda ligger på hälften av den siffran.

Jag har inte kollat så mycket på liknande siffror tidigare, men jag har ju hört snacket under matcherna om att Hv satsat på att sätta en tajt defensiv, strukturerat försvar osv. Men om man tittar på siffrorna ser det ju riktigt illa ut. Man skapar få egna farliga målchanser och släpper samtidigt till en väldans massa målchanser från farliga lägen.

De här siffrorna finns tillgängliga från säsongen 2006/2007 och om man jämför med samtliga lag som spelat i ligan sen dess är det också riktigt dåliga siffror. Av 248 lag hamnar Hv 2024/25 då på 230:e plats, om jämförelsen görs utifrån skottkvoten (då jämför jag samtliga lags skottkvot fram till omgång 9).

Är nästan lite chockad över att jag varit så naiv. Här har jag suttit framför teven och tänkt att det är den uddlösa offensiven som är problemet, men man är också bland de sämsta i ligan på att lyckas hålla motståndarna borta från farliga lägen. Den kombinationen bådar riktigt illa inför framtiden…

7 gillningar

Det är just detta som oroat mig. Vi är sämst i SHL.

Är ju Alnefelt som sett till att vi inte hamnat ännu längre efter i serien. MoDo hemma speciellt.

Vi saknar ju ett eget spel och bara parkerar bussen i princip. Det oroar mig även om rätt saker sägs i intervjuer.

När/om våra målvakter hamnar på “normala” nivåer kommer det bli stora problem om vi inte hittar ett eget konstruktivt spel.

Jag tror tyvärr att våran målvaktsprocent kommer att landa in botten fyra i SHL, ev botten två. Hoppas jag har fel och att vi ligger kvar på övre halvan.

4 gillningar

Ja, jag hade inte riktigt förstått hur beroende vi varit av överpresterande målvakt(er) såhär långt. Men som du är inne på, om Hugo slutar stå på huvudet kommer det bli riktigt jobbigt för laget. Och då är det redan ganska jobbigt nu trots att han varit så pass bra i inledningen…

Jo vårt corsi och fenwick är åt helsike. Är också något orolig för försvaret. De senaste matcherna har vi även börjat göra markeringsmissar vilket varit ett stort aber tidigare med.

Intressant ändå att saik tydligen släpper till ännu mer skott i skottsektorn än oss. Sen gör de visserligen mål frammåt men ändå.

Hv:s sk Playbook som sitter i väggarna kanske?

Bra och skrämmande info Stroganoff!
Hockey är ju ett styrspel, inte minst defensiven.
Var vill målvakten att skotten ska komma ifrån? Hur vill han att försvaret skall agera på andra lagets ingångar etc?
Finns ett återkommande scenario jag tycker mig se i match efter match;
Hur motståndarlagen, de som är bra lag, nästan alltid i varje anfall positionerar sig med en man minst direkt framför mål. Detta dra då till sig minst en försvarare, ibland två då det verkar vara oklart vem som skall ta den uppgiften. Resultatet blir då att tre andra i HV skall försvara sig mot fyra motspelare. Ett par långa pass och vips så sitter pucken uppe vid blå där ingen HV-spelare hinnar upp för att störa bort back-backspelet. Hv blir i nästan varje anfall nertryckta i egen zon p g a detta agerande.
HV å sin sida agerar alltid tvärtemot i eget anfall. Puckföraren drar sig nästa alltid ned mot sarghörn. oftast dit tvingad av försvarande spelare. Och som en magnet följer nästa HV-spelare med ner i hörnet. Ibland har vi tre offensiva spelare bakom mål eller i hörnen!?! Kvar finns 2 backar som nästan alltid blir bortplockade som passningsmottagare.
Match efter match efter match…
Och då har jag inte nämnt alla dessa meningslösa dumpar ner i anfallszon utan forwards med fart uppe som kan hitta på nåt.
Märkliga spelplaner!

2 gillningar

Kikade på PDOn och även där är det läskig läsning. Topplagen brukar ligga runt 100, eller strax över. Vi låg på 104, högst siffra i serien, när jag kollade och då låg vi sist i tabellen. Det skvallrar också om att vi har stora stora problem då en sån siffra knappast är hållbar.

Skräll ändå att de statistiska siffrorna stödjer det som är helt uppenbart om man tittar på matcherna……

1 gillning

Lika trevlig som alltid!

Jag har sannolikt inte samma blick för spelet som många här inne, men har faktiskt inte uppfattat defensiven som det stora problemet hittills. Tycker också att kommentatorer, experter och tränare har lyft fram att defensiven är prio och ser bättre ut så blev ändå lite förvånad när jag såg siffrorna över antalet chanser man släpper till.

2 gillningar

Vad är PDO?

Det var ingen kritik mot dig. Jag menade mest att det är uppenbart att HV är ett bottenlag ur alla perspektiv. Vilket även statistiken, som du så tydligt redovisar, visar på.

Nu finns det ju en tydlig koppling till bakomliggande siffror som vi som kritiserar spelet kan luta oss emot också. Så bra att du tog fram och visade upp siffrorna.

1 gillning

De (experterna) visade det, och pratade lite om det, i studion inför senaste torsdagsmatchen. HV är sämst bakåt (släpper till mest), och tråkigast framåt (skapar minst).

Men ja, visst har tränare och ledare lyft det fina arbete och fokus man lagt på defensiven.

Bagdad Bob lever!

Summan av lagets skott- och räddningsprocent. Det finns de som hävdar att den siffran ska “gå mot 100”. Dvs, är lagets PDO över 100, så överpresterar laget och borde egentligen vara sämre (och vice versa).

Den där genomgången av Bibic hade jag tyvärr missat, men det var ju bra att experterna redan noterat det som jag märkte igår. :slight_smile: Vill dock minnas att jag hört bl.a. Sanny nämna i sändning att Hv:s underliggande siffror för defensiven ser bra ut, men jag kanske minns fel eller så var det precis i början av säsongen.

Bra att det tagits upp för allmän beskådan i alla fall så att inte laget och tränarna kan gömma sig bakom att man satsar på och prioriterar defensiven.

1 gillning

Med trots detta, glöm aldrig att vi blir farliga i ett slutspel :wink:

4 gillningar

Det är intressant med statistik vad gäller detta.

Det kan ibland underlätta att man tänker på de rent teoretiska extremfallen !

Skulle man ha det så bra förspänt att man alltid lyckades passa pucken till en medspelare som står vid stolpen och bara rakar in pucken i motståndarkassen när man fintat bort målvakten och det var de enda avslut man gjorde - då skulle man teoretiskt ha närmare 100% “skottprocent”.
Likadant om motståndarna alltid tvingades skjuta från blålinjen utan skymning skulle de väl ha närmare 0% “skottprocent”.
Då skulle man teoretiskt kunna uppnå 200% PDO :slight_smile:

I realiteten kan det dock hända att ett lag har fler avslut som liknar den ena eller andra typen och då kan ju hög eller låg PDO faktiskt vara något man kan bibehålla.

Tänker mig om Skellefteå med alla bra spelare under ett år kan hamna högre .t.ex och Oskarshamn mycket lägre under förra året.

Under förra året hade både Oskarshamn och HV PDO under 97% och man kan ju ana varför

Färjestad, Växjö och Leksand hade högst PDO över 102%. FBK och Växjö hade ju bra lag och Leksand hade bra lirare som säkert kunde få riktigt bra avslut etc

Ja, det kanske var lite självklarheter,

Men vad jag ville söga var att i många fall när det gäller statistiska mått så kan man vara Diabolics advokat och tänka sig extremfallen. T.ex. vad gäller corsi, ta en massa dåliga skitavslut utan skymning kan ändå ge rätt OK Corsi t.ex.