Hade väl varit enklast att förlänga med Challe.
Nubben kan hockey!
Känns som att något behöver göras för att skaka om. Osäker på vad dock. Ut med Davidsson och in med Lillis?
Detta känns nog mest aktuellt för mig.
Ut med HV71 och in men något annat nytt?
Inte minst är jag frustrerad över att norberg tilläts utdela sina sista dolkstötar mot oss genom att binda upp blomqvist, WIN och nyberg oss för en tid då han troligen redan då anade att han själv inte är kvar hos oss. Hade vi arbetat lite fortare med att få bort honom hade läget, laget och allt sett betydligt annorlunda ut. Har man inte ett bra lag måste man ha en riktigt bra tränare som kan sätta ett system och få ut max av spelarna, detta har inte vi.
Nu sitter vi i en situation där vi är på väg att bli avhängda redan nu och en helt oerfaren tränare skall vända detta med ett lag som innehåller en drös spelare som inte håller shl-klass, tränaren i fråga envisas dock med att spela dem i nyckellägen av matcher gång på gång.
Vår trupp är inte stark men på pappret minst lika bra som örebro, malmö, brynäs och modo, ändå är bara ett av dessa lag efter oss.
ny låst artikel från hockeynews där de står Abbot kan lämna tidigare än väntat samt hansöker fler forwards, är de klickbait eller är de nån substans?
Jag läste den. Han säger egentligen bara att han stannar i Hv sålänge dom vill ha kvar honom i föreningen
HV letar ersättare till Abbott
– Jag kommer att fortsätta jobba på tills de säger till mig att inte göra det längre. Jag kommer att fortsätta titta och se vad vi kan tillägga till den här gruppen, säger Abbott till Hockeynews.
– Jag kommer att fortsätta i min roll tills någon annan tar över, säger Abbott.
Är det egentligen så konstigt att vi ligger i botten?
Om man kollar på våran backsida så är det bara Alsing och Engsund som håller SHL klass.
Sean Day, John Nyberg och Viktor Sjöholm håller inte för SHL, dem är för dåliga.
Fransson och Hallqvist är fina framtidsnamn men dem ska spela i allsvenskan för bästa utveckling.
Kaski skadad typ hela tiden och Seppelä med sin rygg.
Backsidan känns så felbyggd att man spyr.
Centersidan är också SHLs sämsta. Fisken tillbaka snart men han är ingen spelare som bär laget heller.
På forwardsidan har vi Peterson och Borgström som levererar och några riktigt spännande juniorer, Lenc,lyran och Tikka har lön för att prestera men inte kunnandet.
Tedenby kämpar och sliter men agerandet borta mot Brynäs för några omgångar sedan visar att han inte går att lita på i egen zon och hans offensiva glansdagar är förbi, dessutom tjänar karln 350.000? Lök.
Målvaktssidan känns stabil.
Min analys är att hv behöver få in minst 3 nya backar och 3 nya forwards om vi ska slippa kvalspel iår vilket inte kommer att ske.
Angående backsidan så håller Sjöholm Nyberg Fransson och Hallqvist definitivt för SHL.
Sjöholm har tyvärr stannat i utvecklingen och åker fortfarande runt och letar huvuden likt en junior och går bort sig ganska ofta i markeringen. Dessutom har han en fabläs för att skjuta på motståndarens benskydd från offensiv blå så dem får friläge/straff.
Fransson och Hallqvist håller för SHL men för deras utveckling som spelare hade det varit mycket bättre att spela dem i en topproll i en välmående allsvensk klubb.
Känns ju surt att norrlandsturnén kan vara det “sista” av denna säsong, sen är det bara att spela ihop ett så bra spel som möjligt inför kvalet. För jag kan inte se hur man ska störa dem tre lagen. Kommer nog vara en välspelad match på sin höjd. Resten skit, så dåliga är HV. Lägstanivån är inte så bra för att kunna ta poäng, den är sämre än så.
Högstanivån kanske kan ta en poäng ibland tar den alla 3. Oroande att vara i SHL på dem förutsättningarna.
En form av spelidé med erfaren SHL-coach kan säkerligen justera saker till det bättre. Och med bättre coachning kan det gå att undvika x moment som kostat mål och poäng. Men räcker det? När man som nu senast åter upprepar ett bottennapp efter en seger. Havet mellan högstanivån och lägstanivån är bland de större problemen enligt mig. Jag är genuint orolig för att man inte får bot på detta framgent. Det ser inte ljust ut.
RONNIE RÖNNKVIST: Det förblir en gåta för mig, HV71 RONNIE RÖNNKVIST: Det förblir en gåta för mig, HV71 - hockeysverige.se
Fint lag som borde slåss om topp sex.
Där tappade skribenten mig.
Ja den artikeln kändes helt tom på innehåll.
Ja den lämnar väl en del att önska, samtidigt som jag nog vill hävda att rätt ledare med en vettig spelidé hade fått bra mycket mer ut av det gänget Hv ställer på isen. Det handlar ju om att utveckla spelare också- och inte bara förvalta dessa. Det klarar väldigt många andra lag.
Det har varit alldeles för många spelare som dippar i just Hv genom åren.
Que?
Bara byta tränare hjälper inte, men att byta till en tränare som är väl vald för det spel man vill spela och de spelare man har kan funka. Men inte byta bara för att. Kan ju vara så att HV inte gjort så bra val av tränare sista åren, vilket faller tillbaka på ledarskapet bakom. Så på så sätt rätt i artikeln.
HC dalen?
Det skulle vara intressant om HV lyckades få in en bra coachtrio som får ut max av truppen.
Hur skulle det låta här då kan man undra. Helt plötsligg ett bra och tydligt spelsystem som alla köper in på.
HV71 helt plötsligt i mitten på tabellen över spenderade kronor per poäng och ett topplag från ingenstans.
Nackdelen är väl att vi skulle ha spelare borta vid landslagsuppehållen och som riskerar att bli skadade.
Jag tror inte att Abbott hade haft dessa tre i båset nästa säsong om han hade varit kvar.
Så nyfiken på vem som blir nästa sportchef och vad som händer med tränarsidan.
Tror man kommer hålla sten hårt i blomman och stille oavsett vad. Davidsson får nog inte förlängt oavsett vilken sportchef som kommer in. Hade gärna sett jan axel som sportchef, Man kan inte sparka varenda jävla tränare man tar in det är bara pinsamt, trenden fortsätter osv det har inte blivit bättre med andra coacher.