Efter en lång jobb helg såg jag ikapp matchen igår.
Minst sagt intressant att följa diskussionerna här inne. Ibland intressantare än själva matcherna.
Det är fascinerande att läsa alla inlägg där man söker dom enkla svaren och man kunde sagt på förhand att risken för just detta var överhängande.
Jag skulle vilja att Ni som skriver omkring avsaknaden av spelsystem förklarar vad exakt man menar med detta?
När man läser inlägg omkring detta intressanta ämne blir jag väldigt nyfiken nämligen, då jag efter att ha sett alla matcher oftast flera gånger och dessutom sett i alla fall 20 talet träningar menar bestämt att man från tränarstabens sida verkligen tydligt har en plan omkring just detta.
Vi måste då ta och titta på verkligheten och fundera högt omkring varför det inte minst mot Växjö fallerar rejält.
Backar när säsongen startar:
Alsing
Engsund
Fransson
Hallqvist
Kaski
Nyberg
Seppälä
Sjöholm
Givet att tränarstaben vill ha bra puckkontroll och snabba urspel ur egen zon som är en mycket viktig del i ett spelsystem hur står sig då vår backsida.
Följande backar behärskar det spelet på SHL nivå
Alsing
Kaski
Dessutom ska Hallqvist adderas till nu och även Fransson stundtals men tyvärr alltför ojämn.
Kaski har varot skadad hela säsongen men var såklart tänkt att vara en viktig bricka här.
Då har vi alltså 2,5 backar varav Hallqvist fortfarande är junior och behöver bygga på sig erfarenhet.
Chris adderar tidigt Sean Day då man garanterat sett just detta problem tidigt.
Det har väl varit allt annat än succe hittills men man ska veta att det tar tid att växa in i SHL när man spelat i Nordamerika hela karriären, dock är jag väldigt tveksam till Sean.
Då är det dags att gå in på nästa lagdel våra centrar:
Kero
Borgström
Fisker
Tikka
Lindbäck
Fisker blir skadad unde tredje bytet första matchen.
Borgström är ingen topp center i SHL av flera olika skäl
Kvar blir då Kero, Tikka och Lindbäck.
Reber har växt ut till en riktigt offensiv kraft och är född 2006.
Det har garanterat aldrig varit tanken att han ska vara vår andra center med allt vad det innebär.
Jag vill noggrant understryka att hur du än vill spela och ärligt talat är det små nyanser i skillnad mellan olika klubbar i dagens SHL kan ingen på fullaste allvar mena att ovanstående centrar är en stark centersida eller?
Kero som för övrigt varit i nord amerika under hela karriären och tyvärr tar det tid att komma in i svensk hockey och större is etc etc.
Kvar har vi då Tikka och Måns och utifrån dessa bygger man inte ett starkt puckspel där våra centrar ska driva spelet och med kyla ta sig in i offensiv zon och bygga zon tid.
Summerar man ovanstående och lägger till skador på ett antal tongivande spelare och att vi nog inte någon gång varken tränat eller spelat med ordinarie lag under hela säsongen blir det djupt orättvist att sitta och skriva och döma ut klubben och inte minst tränarstaben.
Det vittnar om direkt okunskap samtidigt förstår jag att man blir sur inte minst när man såg tredje perioden i lördags för den var allt annat än bra.
Det gäller dock att kunna ha två bollar i luften samtidigt och vara realistisk.
Alla som lyckas med sakerna bra övertid har tålamod, bygger ett spel över tid, utformar truppen säsong efter säsong men justeringar så det ska passa bättre och bättre.
I HV ska man ständigt göra om alltihopa och alltid döma ut allting och börja om från noll.
Detta har testats gång på gång är det någon härinne som anser att det fungerat bra senaste 10 åren?
Min konklusion är lika enkel som kanske helt fel.
Våra centrar var för svaga från start, detta MÅSTE man ha sett. Problemet förstärktes av skadan på Fisker.
Vår backsida är felbyggd med en alltför stor vikt på defensiva icke spelskickliga backar, detta borde man kunnat förutsett. Problemet förstärktes av Kaskis skada men också att Hallqivst och Fransson är unga vilket innebär en större ojämnhet över tid.
Titta på Skellefteå, Färjestad, Växjö eller Frölunda dom jobbar på under lång tid med stort tålamod och ändrar och justerar saker men aldrig ser man panik i ögonen på dom eller att man kastar allt överbord så fort det går sämre. Ja nu tycker någon att det går aldrig sämre för dom men det kanske beror på just lugn och tålamod.
Alla som har minsta förståelse för saker inser att när man väl satt något kan det till och med bli sämre i början eftersom man gör stora förändringar och det kräver mycket tid. Små förändringar tar lite tid och och stora förändringar tar mycket tid.
Det som tll sist stör mig så förbannat är att man inte gjorde rätt från start men när man nu missat det är inte behandlingen att återigen kasta allt i sjön och byta ut det lilla som är kvar av kontinuitet i klubben dvs staben runt laget. Nä bygg på dessa och såklart justera även där övertid när möjlighet ges.