Tråden om HV71

Både du och @Nopa1995 med flera har bra infallsvinklar. Tror dock inte att vi kommer så mycket längre i diskussionen här och nu. Det är bara att understryka att det finns saker att ta i och ämnet är fortsättningsvis intressant. Jag duckar inte, utan har bara inte mer att ge just nu.

Men för att svara din fråga:

Ex att man hittar ur mitt öga att se på det ett sätt att transportera pucken lättare i ingångarna. Att man sen spelar rakare när man kommer in i anfallszon istället för att hamna utanför. Jag kanske är naiv i min tro här, säger inte enkom att det är att tycka på en knapp för det är det inte. Det är komplext och behöver göras med i en kombo av fungerande plan, spelförståelse och puck -skicklighet

Det håller såklart alla med om.
Vilka frälsare ser du på tränarfronten om du tittar ut i hockeysverige nu i november månad?
Någon som skulle kunna komma in snabbt och lära Måns Lindbäck att spela center, eller Sjöholm att slå ett stenhårt första pass på bladet?
Jag tänker ibland att har man behandlat patienten med samma medicin nu i över 10 år i rad kanske det är dags att prova en annan medicin?

Jag skulle vilja dra en annan enkel parallell.
Du ska ut och resa antingen bokar du resan i god tid för att verkligen ha möjlighet att åka dit du verkligen vill eller så sitter du och väntar till några dagar före med risken att resorna är slut och då tvingas ta något bara för att komma iväg.
Dom bästa resorna tar alltid slut först och desto mer populärt resmål desto dyrare.
Har du 4 år i rad gått miste om att åka just till det resmål du velat har dom flesta garanterat lärt sig att boka upp favorit resmålet i god tid.
Exakt så fungerar det med spelarmarknaden att desto länge du väntar desto mindre utbud finns det och det är ett enormt mycket större problem än nuvarande tränarstab, det blir lite som att skylla på frugan att hon inte bokat tidigare när du själv skitit i det.

Jag såg detta komma tidigt och visste att när man återigen gick in med en felbyggd backsida men framförallt centersida så kommer man självklart skylla på tränarna det känns ju liksom igen i HV71 med 10 tränare på 9 år. Varje gång det skitit sig rejält har truppen varit felbyggd eller för tunn från start och i år dessutom med fullständigt vansinnigt med skador. Det är ingen bra cocktail!!

5 gillningar

Korrekt!

Det är dock viktigt att konstatera att det är lätt att hitta syndabockar men svårare att hitta lösningar.
Såklart att fanns det en Roger Rönnberg som stod i kö för att komma till HV71 så hade beslutet varit enkelt men så är inte fallet.

Det är exakt som med spelare att dom som finns tillgängliga nu är skadat gods och både dyra och har lång startsträcka.

Det finns ingen frälsare!

2 gillningar

Såg att du @Nopa1995 ser alla matcher, även i en del i efterhand, och massa träningar. Hur kommer sig det enorma intresset? Du och många fler här har ett så stort intresse och koll att ni borde jobba kring laget :grinning:

Det sista är såklart något alla ser MEN det kräver en viss form av skills att transportera just pucken och bära in den i anfallszon. En center som Lindbäck eller Tikka har nog tyvärr inte dessa skills även ifall Roger Rönnberg visar hur dom ska göra.
Att slå en pass på bladet inom 5 meter har inte heller någonting med vilket spelsystem man valt, det måste spelare på denna nivå kunna.

Det jag tycker brast rejält mot Växjö var vår forecheck som i sin tur får konsekvenser i mittzon, där är det tydligt att spelare åker helt fel ganska ofta men jag kan omöjligt se att någon tränare oavsett vem i SHL säger till en spelare att checka bakom mål mot en rättvänd Joel Persson.
För mig är detta en kombo av spelsinne och givetvis tid till att nöta.
Jag har för övrigt ingen aning om hur nuvarande stab är när det gäller detaljerna men är nog ingen kvalificerad gissning utifrån det jag sett från alla matcher och ett 20 tal träningar att det är inte så man vill spela.
Sedan har tränarna saker att förbättra absolut men därifrån till att dom är helt odugliga det är totalt nonsens för mig i alla fall.

3 gillningar

Jag tror att många med mig verkligen älskar ishockey.
Vissa matcher kan jag se 3-4 gånger för att borra ner mig i detaljerna. Det är så jäkla intressant.
Jag har dessutom jobbat en tid med ishockey som agent så det förklarar väl mitt stora intresse.
Sedan kan jag inte tillnärmelse vis det proffsen kan men på en hobby nivå förstår jag nog ändå spelet ganska bra.

Jag tycker faktiskt att väldigt mycket blivit avsevärt mycket bättre i år jämfört med inte minst förra året. Samtidigt tror jag man behöver förstår svårigheten att verkligen lära spelare detaljerna när allting blir så otroligt sönderryckt med alla skador och att det kommer in spelare med noll SHL erfarenhet. Jämför man ex. NHL/AHL är det jävligt mycket dump and chase hockey och det sitter liksom i ryggmärgen hos dessa spelare.

Jag tycker många spelare i årets upplaga av HV71 saknar en smartness i att kunna avväga när man ska gå fram och när man ska backa av och det blev extremt tydligt mot Växjö.
Detta är jävligt svårt att på kort tid lära spelarna.
Det blir lite som att antingen går man fram hela tiden eller så backar man av och därmed förstår eller tror jag att tränarstaben är minst sagt frustrerade också men såklart visar man inte det utåt.

6 gillningar

Ingen har nämnt någon frälsare, vet inte vad du fått det ifrån. Däremot är jag ganska säker på att nuvarande trojka inte är några frälsare.

Tror däremot att det går att få till en bättre konstellation som får laget att prestera nära maxkapaciteten.

Nu känns det som om vi inte ens är nära. Känns tyvärr också som vi tror att nya dyra spelare in är enda lösningen

Att vi har valt fel tränare och sportchef i många år är inget argument.

Helt övertygad om att vi kunnat få och kan få bättre tränare till HV71 och att det är där det stora felet ligger.

Jämför vår trupp med Timrå, Malmö, Örebro, Brynäs, Leksand och flera och jämför ned hur vi presterar och spelar. Kostnadrn behöver vi inte ens nämna.

2 gillningar

Först, jag tror inte att dem är odugliga, men kompetens och erfarenhet skiljer människor åt. Sen precis som du säger, att slå en pass på bladet. Det ska bara sitta. Sen att transportera puck på rätt ställe, checka på rätt ställe och sida samt addera rörelse till det för att skapa rätt ytor. Det tycker jag i mångt och mycket handlar som skills och förståelse

2 gillningar

Jag förstår din frustration men inte dina argument alls helt ärligt.

Bra att du nämner ett antal andra lag.

Timrå: Jonathan Dahlen, Filip Hållander, Anton Lander, Emil Pettersson, Magnus Pääjärvi och Anton Wedin är klass rakt igenom. Enligt Olle Jokinen spelar Hållander i fel liga. Det är spets och svenska spelare som drar lasset varje kväll.
Brynäs: Djoos, Söderström, Johan Larsson, Oskar Lindblom, Anton Röhdin och Jakob Silvferberg. Svenska spelare och hemvändare som är i toppen av ligan.
Malmö: Håller jag delvis med om men dom har en av ligans mest intressanta backsida.Kivihalme,Lassen, Salo och Thomsson och Händermark. Malmö ligger inte heller utom räckhåll för oss.
Leksand: Kloos, Cehlarik, Elvenes, Hrivik, Lang, Veonneua, Karlberg och Zackrisson
Har fått jobba i lugn och ro med i stort sett samma material under lång tid.
Örebro: Karlqvist, Puistola, Kossila, Leino, Björninen, Emil Larsson och Wikman.
Har också fått jobba länge med samma tränare med ett lite kort avbrott under förra säsongen. Har haft väldigt likt lag länge.

Att sedan kostnaden i HV71 är vad man hör är åt helvete det håller jag med om alla dagar i veckan och man undrar vad sjutton man fått för pengarna.
Samtidigt är det exakt det jag vänder mig mest emot.
Strategin i HV71 har varit att vänta och se till skillnad från alla andra SHL klubbar som tycks lärt sig av sina misstag.
Vänta och se innebär alltid paniklösningar och sällan eller aldrig bra värvningar. Gör om och gör rätt från start någon enda gång. Gå in med en för bred trupp och justera i stället ner den under säsongen, skulle vara min medicin istället för tvärtom som bevisligen inte tycks fungera överhuvudtaget.

5 gillningar

Jag tycker man börjar i fel ända. Sätt en bra coachstab så behöver inte truppen vara svindyr.

Tycker vi missat detta säsong efter säsong.

Sätt dessa trupper och spelare i HV och prestationen hade varit sämre.

Timrå otroligt tunn trupp men bra forwardsspets. Viggo i första backpar…

Jag tror Jokinen gjort HV till toppsexlag redan denna säsong.

4 gillningar

Ja känns verkligen som att man bara har värvat spleare, dyra dessutom på bara individulla belägg. behövs en tydligare struktur på hur det vill spelas och därefter värva spelare som passar in i det spelsättet. Vill man ha ett rörligt spel och kunna vila pucken, behövs puckskickliga spelare och som kan åka skridskor, då värvar man inte TT som en andracenter liksom… Det finns verkligen ingen helhet.

Man kanske kan hämta inspiration från juniorlagen? Det verkar ju komma fram duktiga spelare (utan att vara allt för insatt i HVs juniorhockey)

1 gillning

Problemet är att man inte kan börja med ledningsnivån om det är ledningsnivån som är problemet.

HV kommer alldeles nyss från en ledning som bestod av en klubbdirektör som var så övertygad om att han kunde fixa allt att lösningen på alla problem var att fixa det själv. Coachen funkar inte? Jag fixar det själv. Analytiker och scouter? Behövs inte. Jag fixar det själv pga hv-hjärtan är den primära egenskapen som behövs.

Därtill en sportchef vars modus operandi var att lägga alla pengar på att fixa bra deals - inte att bygga ett hållbart lag. Hellre random brunkare i tre år för bra pris än egna juniorer.

Förstå hur mycket skada två sådana personer i den sportsliga ledningen kan göra under några år.

3 gillningar

Fast kontrakten Nubben skrev var ju riktigt jävla dyra? Inga bra deals där.

4 gillningar

Det är väl precis det nog många anser att man gjort i HV inför denna säsongen men tyvärr kunde ingen sminka över en bedrövlig centersida och en felbyggd backsida.
Lägg skadorna på det så har man en god förklaring över varför vi ligger där vi ligger.

Herregud jämför Timrås topp 6 forwards med våra i synnerhet dom som rent faktiskt spelat mer parten av våra första 15 matcher. Ser du inte denna skillnad ska vi nog inte lägga mer energi på att ta fram argument.

1 gillning

Jävligt bra!
Du glömde dock att klubbdirektören dessutom var extremt konflikt rädd och bara anställde sina gamla polare.

Från ditt perspektiv ja. När han skrev dem kan jag slå vad om att han tyckte det var en toppendeal. “För bara lite extrapengar får jag den här finska toppspelaren i tre år och kontraktet är så bra så han kommer inte vilja byta klubb.”

1 gillning

Jag har inte jämfört toppsexforwards. Timrås toppsex forwards något bättre men det är det enda förutom coacherna.

Timrås toppsex har ju dessutom inte varit intakt någon gång då Kapanen varit i NHL hela tiden och en av dessa skadad hela tiden. Så endast fyra av sex tillgängliga i de flesta matcher. Du kanske också räknar Hartmann dit?

Kolla alla Timrås skador och på det denna tunna trupp!

Viggo nästan toppback där. I HV är han typ tolfteback…

Jag hade alla dagar i veckan valt HVs trupp före Timrås tunna trupp, gäller spelartruppen. Ingen tvekan.

Byt coacher och Timrå är sist i tabellen.

Vi kommer inte längre.

Så trött på att varje säsong överlägset toppa tabellen över mest spenderade kronor per poäng. Varenda säsong.

Skaffa en riktig HC och tränarstab en gång för alla.

Han fick dessutom avdrag på priset om han struntade i försäkringarna på Seppälä och Kaski

@ Nopa1995.
Du skulle gärna vara en av de etablerade tränarna va?? Det spel som HV71 nu spelar är skitdåligt…HA typ. Med en bättre tränare skulle laget legat mycket högre i ligan
En BRA tränare skulle ha sett detta och omedelbart implementerat ett system som spelarna tycker om och gillar att spela Det AB gjort just nu är att få spelarna att spela dom i HA … Men vet du… Tyvärr är det fel liga för honom TA IN EN RUTINERAD tränare och låt AB vara ass och köra i högsta ligan.

1 gillning

Då var han ändå en världsdel bättre än den ofantastiska fyran.

4 gillningar