Tråden om HV71

Det här hade inte varit några problem i ett fungerande lag. I saik t.ex hade säkert Lindbäck gått in och gjort det tillräckligt bra för att lagets prestation inte påverkas. Men i HV blottas alla spelares svagheter.

3 gillningar

Jag tror inte Måns hade varit ett problem om vi enbart haft honom som ”utfyllnadsspelare”. Nu har vi dels honom men även Hansson, Stakkestad, Tikka, Tedenby som alla egentligen är 13:e FW i SHL 2024. Det blir helt enkelt för mycket av det ”dåliga”. Tycker WIN såg intressant ut det lilla man hann att se från Visby men även där är det ju en tilltänkt breddspelare. När sen då Träff, Pettersson och framförallt Reber går in och spelar såpass bra som de faktiskt gjort för en spottstyver till lön jämfört med ovan nämnda så är det klart att det ställer till rubriker.

Förr i tiden hade vi Liket och andra sköningar som bredd. Skillnaden då var att Liket kunde gå in i en förstafemma tre matcher och faktiskt leverera. Det är återigen år av dåligt arbete av Johan Hult och den andre som ställer till problem för oss. Istället för att tänka lagmässigt har man fyllt ut truppen med motpoler och gjort det svårt att se helheten.

Radan Lenc är en personlig favorit men varför förlängde man med honom (troligtvis inte gratis heller) om man ska envisas med att köra honom i en fjärdekedja? För fan, han är en av få som krigar arslet av sig i varenda match. Ge honom nånting för det då också! På torsdag hoppas jag man tänker om fullständigt i laguttagningen och vågar testa nåt liknande:

Alnefelt

LaLeggia-Seppälä
Alsing-Sjöholm
Engsund-Hallquisth
Fransson/Nyberg

Lenc-Mölgaard-Petersson
Luoto-Borgström-Ang
Brännström-Kero-Stål Lyrenäs
Tedenby-Reber-Träff
Lindbäck

18 gillningar

Som ledare/chef (i detta fall coach) handlar det lite om att få folk att tycka det är kul att jobba. Det känns inte som att Blomman är en kul kille. Kanske något man saknar i staben. En go känsla, att gruppen har kul tillsammans.

3 gillningar

Testa ha en go känsla i truppen när snubben som presterar mycket sämre än du har dubbelt så hög lön.

3 gillningar

Absolut, det där är ingen höjdare.

Problemet är Borgström som förste center, jag tycker arbetsprovet hittills visar att han enorma problem i spelet utan puck framförallt i mittzon och försvars zon.
Jag får en känsla av att killen alltid varit så himla bra och alltid haft en offensiv roll så han aldrig behövt bry sig om det defensiva spelet. Tyvärr passa det inte in i SHL.
När han då inte fungerar och Fisker varit skadad då är vi nere på den kritiska massan och hamnar på Reber som är alltför vek i egen zon och Lindbäck som inte är/kommer bli en center i SHL. Stakke absolut ingen center och Ang högst osäkert, det han visat hittills är allt annat än stabilt spel utan puck och är för mig så mycket ytterforward man kan bli.

Jag vill upprepa, vi åker alltså upp till Luleå med följande centrar.

Fisker (gjort 3 träningar och varit frånvarande i 7 veckor) Helt klart bäst i vårt lag
Kero
Reber
Lindbäck

Till sist en kommentar omkring din jämförelse mellan Kero och Lindholm.
Lindholm är mycket större, starkare, en långt bättre skridskoåkare, mycket bättre på att driva puck, bättre i närkamper, bättre spelsinne och en högst stabil tvåvägs center.
Jag skulle säga att det är en riktigt bra jämförelse på just HVs problem. Lindholm hade varit just en stabil första center medan Kero skall vara en stabil tredje center.
Huvudet på spiken!

1 gillning

Satte Lasse Johansson och Hall före Georgsson, som du ser. Inlägget du svarar på är skrivet för över en månad sedan. Har nog börjat tänka om kring Georgsson. I en välmående förening hade det varit intressant. Georgsson har, till skillnad från de allsvenska ledare vi har idag, gjort rätt stort avtryck i allsvenskan, precis som Kenttä. Men i en klubb som byggt sin sportsliga organisation kring allsvenska ledare så tror jag inte, med tanke på utfallet i år, man ska fortsätta på det allsvenska spåret.

Med det sagt, skulle Georgsson bli vår nya SC så tror jag mer på honom än Blomman.

4 gillningar

Borgy måste ju fungera som center men då behöver han ha någon defensivt stark vinge också.

Ang har ju spelat center så har väl någon koll i egen zon och Luoto är OK defensivt. Så tror det hade funkat.

Jämförelsen är mer spelartyper, Lindholm är bättre givetvis. Den kedjan tror jag också på som en riktigt bra tredjekedja.

Ganska säker på att vi tjänar på att använda Borgy som center med rätt omgivning och Reber på Tedenbys “plats”.

Lyckas vi hitta en förstacenter så hamnar saken i ett annat läge men fram till dess tror jag på detta som bästa möjliga.

Man börjar ju mer och mer undra vad i processen föreningen och aktuell kandidat står? Är dem nära varandra? Vad sportblaskan och liknande skräp yttrar sig om har jag inte mycket för.

1 gillning

Fast det stämmer inte om du kollar på fakta.
ALLA andra lag förutom HV71 löste sina center problem förutom HV.

Några exempel:
Jordan Schroeder Brynäs (Nykomlingar)
Robin Hanzl +Henrik Haapala Malmö
Eetu Kovistonen+Brian O´Neill Luleå
Otto Koivula+Felix Robert+Sebastian Strandberg+Karl Henriksson Växjö
Johan Johnsson Linköping
Jacob Peterson Rögle
Kalle Kossila Örebro

Osv osv listan kan göras lång samtliga av ovanstående och många därtill hade gått rakt in i vårt lag…

Hur många fler centrar tror du att det finns nu?

Jag delar i och för sig din uppfattning att det gäller att hitta en så bra uppställning som möjligt utifrån riktigt dåliga förutsättningar.

Det blir tragikomiskt att åka upp till Luleå med en sådan center sida och sedan total såga tränarstaben. Vi möter troligen seriens tuffaste lag på bortaplan och ställer upp med en HA center uppställning.

4 gillningar

HV kallar till Medlemsmöte 11 dec

4 gillningar

Du glömmer bort den största faktorn, dom ska spela i HV. Ingen som har koll på SHL hade velat skriva kontrakt för HV.

Du kommer mest sannolikt få en värdelös säsong med dåliga stats, för att sedan bli av med kontraktet då HV åker ner till HA.

Du får det att låta 200x lättare än vad det är.

1 gillning

Fast det där stämmer högst troligt inte, då känner du inte till hur det fungerar.
Spelare vill oftast gå dit dom får en bra roll samt bra betalt men också geografiskt rätt.
HV har faktiskt generellt ett bra rykte fortsatt inom hockey Sverige.
Såklart finns undantag men skulle säga rent allmänt att spelare från Finland eller Nordamerika eller för den saken skull hemvändare som varit borta länge nog lägger inget eller i alla fall lite fokus på just det du skriver.
Är tämligen säker på att Skellefteå, Luleå, Leksand och Modo har betydligt större problem ur den synvinkel än HV faktiskt.

Sedan visst kan det locka med klubbar som spelar om mästerskapet men det är långt ifrån hela sanningen.

Satt och grubblade lite inatt, och kan inget annat än att se en skrämmande jämförelse med en annan klassisk klubb, och vart det tyvärr känns som att Hv är på väg just nu. Helsingborgs IF, känd förr om åren som mjölkkossan för att dem alltid drog mycket publik till sina matcher precis som vi. Sm-Gulden har kommit då och då precis som hos oss, och varje gång har det blivit någon slags övertro på hur bra vi egentligen är. Dem har värvat hemvändande “stjärnor” till överpris precis som vi, dem har värvat dyra importer, precis som vi… Tränare har kommit och gått titt som tätt, precis som här…Och när resultaten började gå emot dem år efter år trots dyra värvningar så slutade till slut publik och sponsorer att dyka upp, och det slutade i stort sett på håret till konkurs. Nu är vi inte där än tack och lov…Dem harvar ju nu i superettan och det har gått sådär trots värvningar av bättre superettan klass. Men till starten av föregående säsong värvade man återigen en ny coach, men dem gick in i säsongen med en helt ny policy, att Nu får det fan i mig räcka med alla mätta hemvändare och spelare som är på väg mot slutet av sina karriärer, man satsade på unga hungriga och ganska orutinerade spelare. Dem föll till slut på målsnöret att ta sig tillbaka till allsvenskan i år, detta säkerligen på grund av lite orutin och nerver. Det jag vill komma till är att jag är livrädd för att vi ska hamna där, vi har ju så jävla duktiga hungriga spelare som kommer nerifrån våra egna led. Så varför inte bara plocka upp fler redan nu och bänka fler av alla överbetalda loja “stjärnor”… Dem har ju sin lön i vilket fall och det kommer vi inte undan, så ge fler hungriga juniorer chansen, kan ju knappast gå sämre. Malmö gjorde ju det med sitt Babyhawks, hunger och vilja tar sig långt.

2 gillningar

I Luleås fall

Koivistionen är ingen stjärna och jag med flera hade gärna sett något bättre där.

Brian O’niel var det sportchef Omark som värvade genom att ringa och övertala honom att komma till Luleå och spela.

Utan Omark tror jag inte Brian hade valt Luleå :slight_smile:

1 gillning

Det där med att det skulle vara skämmigt att sparka en till tränare börjar bli ett allt mer uddlöst argument för att behålla Blomman.

För vi skämmer ju redan ut oss så det står härliga till.

Cirkus HV är i botten. Finns inget anseende för föreningen att skada av den enkla anledning att anseendet redan är på minus. Skämmes HV-artiklarna avlöser varandra oavsett vad vi gör.

Rätt befriande på så sätt. Vi har alla möjligheter att göra vad vi vill, eftersom ingen förväntar sig något annat än kaos.

7 gillningar

Jag tror faktiskt tyvärr att din liknelse är väldigt nära sanningen!
Har egentligen inte vela lägga för mycket krut på orsaken/bakgrunden till problemen men eftersom du öppnar pandorasask kan jag skriva några synpunkter.

Ibland är lösningarna närmare än vad man tror men ändå förbannat långt borta.
När HV var som bäst hade vi en stomme med riktigt stabila “egna” spelare detta kryddades med ett antal importer oftast finnar men också Nordamerikaner, där under hade vi nya generationer av spelare som kom från egna leden via en riktigt bra verksamhet framförallt på juniorsidan.
HV var kända för god kostnadskontroll och betalade långt ifrån bäst förutom på ett par noggrant utvalda nyckelspelare.

Numera har man ett antal problem som vuxit fram övertid.

1. En period avstannade all form av utveckling i klubben, man trodde att alla yngre spelare ville spela i klubben men så funkar det inte.
  2. Stommen av egna spelare sinade mer och mer och man började knyta upp fel spelare på längre kontrakt ofta spelare med en bra historik av talang men mer ofta fel karaktärer och definitivt inte några som sätter en kultur.
  3. Spelare som rekryterades utifrån var för dåliga och skälen anser jag främst beror på en mättnad och självgodhet inte minst vad gäller scouting och lättja. Det hade gått bra så länge och då blir man bekväm.
  4. Fokus på helt fel saker vilket varit tydligt.
  5. Brandsläckning och noll insikt i själva problemen och då väljer man alltid fel lösning

Sammataget går ovanstående utveckla hur mycket som helst.

När man väl påbörjat någonting bra såsom satsning på scouting, fys, ny modern HC, ny SC, skills coach, spelarutvecklare, vassare intag till hockey gymnasiet och god kostnadskontroll ja då vågar man inte gå hela vägen utan ska återigen prioritera fel saker och vad hamnar man då?
Ruta ett med brandkårsuttryckningar och kortsiktiga skit lösningar och panik.

Junior sidan i klubben tycks göra det bra med en mängd juniorer på väg uppåt, dock får dom helt fel roller eller tvingas lånas ut.
Stommen som ska driva laget är för dålig.
Bredd spelare (som är för dåliga) sitter i vägen för juniorer underifrån och juniorerna som är uppe får helt fel roller.
Vi har en central linje som är bedrövlig och såklart ska vi då börja återigen att fokusera på fel saker och byta ut det som ska bygga oss starka på sikt.
Hjulet snurrar på tyvärr återigen åt fel håll…

6 gillningar

Ja det är verkligen pinsamt hur HV71 har skötts under en längre tid.

Vidhåller att Nubben är bland det värsta som någonsin hänt föreningen.
Att Tikka ens är här säger precis allt om Nubben.
Abbot behöver trolla och det är mycket begärt såklart.
Samtidigt så kräver såklart sponsorer och styrelse att något måste göras.

Frågan är vad?
Köpa ut kontrakt?
Försöka få hit en håll käften värvning som förmodligen inte finns därute?
Sparka någon eller några tränare?
Trade med någon annan klubb?

Vad fasiken gör man nu?
Nuvarande grupp och tränarstab kommer leda oss till kval 100%.

Frågan är vad nästa drag från föreningen blir?

6 gillningar

Vi kan göra ett byte med Lindbäck :v::v:

1 gillning