Tråden om HV71

HV71 är numera luttrade. Under de fyra senaste säsongerna har man legat på plats 13 el 14 under ca 85% av tiden. Oron att åka ur finns givetvis, men man har inte samma panikkänslor som innan. Tycker det vilar ett lugn i föreningen.

Paniken finns i stället i Linköping som sparkar tränare och spelare, Ängelholm, Rögle som sparkar assisterande tränare, Örebro vars ordförande är skräckslagen inför HA och Leksand.

När det gick som sämst för Modo, förlängde man med Karlin. Efter det har laget tagit poäng i en raskare takt. Nu förlängde HV71 med Blomqvist och förhoppningsvis ger detta laget en boast. Och om nu det värsta ändå skulle ske, så står hela organisationen redo att omgående ta tag i det för att återigen, omgående ta oss tillbaka. Jag vidhåller att Blomqvists förlängda kontrakt är bra.

Men så illa tror jag inte det går. Både HV och Modo klarar sig. Örebro, Linköping, Leksand, Rögle och Malmö gör upp om att slippa kval. Hoppas Örebro och LHC hamnar där, men tror det blir Örebro och Leksand.

8 gillningar

Vill bara tillägga att jag imponeras av er som ser hoppet och ljuset i det här snabbare än jag själv. Min oro för att det går fanders tar över som ni förstår. Ty jag är vek, men dåliga känslorna styr nu.

Men någonstans djupt där inne så finns det en tro. Men det är skört, jag går på nålar. Vill bara att det ska va över och att det slutar som vi alla vill.

Jag tror på AB på sikt, och känner också en större tilltro till nuvarande organisation en senaste årens haveri.

För staden, För HV71 :yellow_heart: :blue_heart:

5 gillningar

Jag tror definitivt det finns en stor oro och rädsla inom HV71 att återigen behöva slåss för sin SHL-existens. Det är en resa ingen vill göra. Möjligt att andra lag känner mer panik, även om sparkningarna av tränarna för min del inte är ett tecken på panik utan mer tecken på att man inte är nöjda med det som presteras och således vill ha till en förändring som på flera plan påverkar.

Om vi bortser från vad vi tror och tycker och känner så kvarstår ju faktum att vi måste ta mer poäng än något/några av de lagen du nämner för att undvika kval samtidigt som Modo inte får ta särskilt många mer poäng än oss resterande del av säsongen.

Jag kommer fortsätta ifrågasätta att förlängningen gjorts nu. Kanske kan jag nås av ett bra svar inifrån inom kort, men oavsett så är förlängningen, sett till det sportsliga och sett till prestation i förhållande till ”kravställan”, i detta tidiga skede obegripligt.

2 gillningar

Samtidigt ser jag det så här. Första tredjedelen av säsongen (18 matcher)var HV ett väldigt skadedrabbat och rätt dåligt lag. Då tog man 10 p hemma på 8 matcher eller 1,25 p per match. Borta tog man 5 p på 10 matcher eller 0,5 p per match.

Andra tredjedelen av säsongen (17 matcher), med Luoto och OFM tillbaka och Ang och LaLeggia in, tog man 17 p hemma på 10 matcher eller 1,7 p per match. Borta tog man 12 p på 7 matcher, eller 1,7 p per match.

Tredje tredjedelen av säsongen (17 matcher) med förhoppningsvis inte så mycket skador. Tar man t ex 1,5 p per match hemma på 8 matcher blir 12 p. Och tar man 1 p per match borta, blir det 9 p. Då hamnar vi till slut på 65 p, vilket ganska säkert räcker för att undvika kval.

Sen kan det kanske bli nån eller några poäng mer hemma och nån färre borta. Får vi inga besvärande skador landar vi på 65-68 poäng och kontraktet är klart.

Nog fasen ligger detta scenario i möjligheternas riktning.

6 gillningar

Ja, det är möjligt skulle jag nog vilja säga. Problemet är väl att serien denna säsong är så otroligt jämn, varje poäng betyder så oerhört mycket. MoDo har börjat tugga igång ordentligt, Rögle som har ett bra lag har inte lyft, än, ska Örebros tapp fortsätta.
Får HV vara skadefria, så kan det gå, men det gäller att våra målvakter kan hålla en hög nivå resten av säsongen, mardrömmen vore en skada på Ang eller Borgström då tror jag det är tokkört.

1 gillning

Skulle ge vad som helst för att få in en ny målvakt. Ledsen men de håller helt enkelt inte måttet.

Omgång 50: HV71- Örebro, Malmö- Leksand
Omgång 51: Linköping-Rögle, Örebro-Malmö
Omgång 52: HV71- Linköping, Malmö-Rögle

Hmm…ruggigt spännande avslutning. :see_no_evil:

11 gillningar

Jag ger vad som helst för att vara 10 p över strecket inför omg 50 med zicos lista ovan…

7 gillningar

Intressant perspektiv att börja tänka i vad som finns kvar att påverka istället för att prata snitt över hela säsongen. Det du beskriver skulle kunna uppnås genom.

• Vinna fyra av åtta hemma.
  • Vinna tre av nio borta.

Det är inte alls omöjligt om det gnetar på. Men men … det bygger på att laget inte hamnar i stora förlustsviter. Tidigare säsonger som inneburit kval så är var det typ de sista 10-15 matcherna som luften gick ur totalt men knappt en enda vinst.

Är ändå lite hoppfull (det är jag alltid) för jag tycker mig se både en större stabilitet och en starkare karaktär än tidigare säsonger.

I alla scenarier och kalkyler är det ändå lite viktigt att man vinner rätt matcher. Jag är också alltid hoppfull. Men med alla om och men, kanske, och förhoppningsvis, går det inte att bortse ifrån att de fem kommande matcherna är av synnerlig stor vikt. Det är grunden för ett lyckligt slut.

En förlust mot Brynäs tror jag man kan ta (även om poäng även här är viktigt), men sen…mot Örebro på lördag, mot Modo på tisdag och back to back mötet mot Leksand torsdag/lördag måste det nog bli 10-12 poäng.

2 gillningar

Är tyvärr rädd attt målvaktsfrågan är helt avgörande om vi slipper kval.
Hugo och Dichow måste komma upp och vara det man hoppades på. Vi va många som tvivlade på denna konstellation inför säsongen.
Jag har ju drömt om att man låter Dichow gå och hitta något bra. Men det blir nog bara en våt dröm.
Läskigt scenario detta om de inte står pall!

Det här laget kommer bli min död! Men det är f** värt det! :white_heart::yellow_heart::blue_heart:

3 gillningar

Det där j-vla strecket verkar ligga på 2,45 i år.
Så förbannat segt.
Hade vi inte spöat FBK och Brynäs - vilket inte var att förvänta - hade vi legat tvärsist. Och fast vi spöar dem får vi inte ens bekväm marginal till Modo.
På 46 poäng ligger man nia i Allsvenskan.
Och på sina 32, är Tingsryd klart över strecket.
För att hålla ångesten ifrån mig dagdrömmer jag om att självförnöjda Växjö torskar mot Modo i kvalet. (Nej inte mot LHC, att överleva kvalet är en boost. Sånt tänker man på när man dagdrömmer.)

7 gillningar

Det jag hoppas laget tar med sig från brynäsmatchen är att det straffar sig hårt med slarvigt beteende i försvarszon. Mot Rögle gick det bra tack vare att Rögle var ett ineffektivt “bottenlag”. Men mot Brynäs blev varenda odistinkta rensning (oavsett om det handlade om dåligt fokus eller otur) direkt straffande.

Man hoppas Blomman kan hamra in det i laget. Inga onödiga utvisningar. Inga rensningar utan tydlig mottagare (om så handlar om att rensa till incing för att få till en avblåsning).

1 gillning

Jag försökte påtala detta. Efter Rögle matchen. Den hade varit förlorad om dom mötte Brynäs då.

Vi måste släppa handbromsen och gasa som vi gjorde mot Brynäs.
Då kommer vi få tryck och motståndet kommer blir rädda och inte våga gå så hårt. Innebär att det inte blir lika hårt tryck bakåt.
Kan vi spela så mot serieledarna så måste vi ju kunna det mot bottenkonkurenterna.

3 gillningar

Vi har i princip inte roterat målvakterna den här säsongen utan kört slut på dem.
Idag borde verkligen Glifford stå, vi behöver veta om han håller. Dessutom behöver Hugo vara utvilad inför matchen på tisdag.

Även om varje match är en måstematch nu kan vi inte bränna Hugo.

3 gillningar

Dags att uppdatera appen eller ska vi ha Jonathan Ang som ”The dark reaper” till 2028?

“I’m BatMang”

8 gillningar

Varför Hollywood? När vi har Jonathang Lejonhjärta från Småland.