Den mannen var i en klass för sig, useless på sitt eget sätt.
AB, varken till eller ifrån. Blandar och ger. Avvaktar helheten.
Den mannen var i en klass för sig, useless på sitt eget sätt.
AB, varken till eller ifrån. Blandar och ger. Avvaktar helheten.
Det vet vi ju inget om. Det lär bli allt vanligare att tränare kontrakteras långt före tillträdesdagen. Ta Roger Rönnberg som varit klar för en ny klubb i 1,5-2 år, låt vara i Schweiz. Men Robert Olsson har ju varit klar för Frölunda nästan lika länge.
Tror många lag ser Anton som en potentiell framtida tränare. Sååå…för egen del är jag nöjd när HV gör som jag vill och gör som jag tänker.
Det blir bra.
Nej det va förhastat om något. Utan belägg. Du har rätt i det du att man säkrar upp. Men nu pratar vi internt, utifrån det vi upplevt hittils.
Skulle bli mäkta förvånad om någon klubb i SHL eller Schweiz redan nu ens funderat på AB till säsongen 26/27.
Inga meriter eller annat relevant som skulle göra att man ens funderade på det, tvärtom. Räknar inte in bra intervjuer.
Skulle han göra en Rögle och ta HV till en final nu i vår och sen ligga i toppen av SHL nästa säsong så visst. Där är vi inte ännu och jag tvivlar starkt på att AB lyckas med något sådant trots högst spelarbudget.
De senaste 15 matcherna har vi “bara” släppt in 36 mål. Med det är vi delad ledning med Färjestad gällande insläppta mål. Däremot en placering i mitten gällande gjorda mål 44 st varav 17 i PP. Det är som vi konstaterat tidigare offensiven i 5 mot 5 som måste förbättras.
Ishockey är ändå en underlig och oförutsedd sport ur många aspekter. Ett uppdrag som assisterande i Schweiz går inte att blunda för.
Linköping kör Ante på test ett tag. Timrå har Jokinen nästa säsong också, men sen? Malmö har kört med Kollar länge. Snart dags för byte…om ett år? Leksand, var står dom i tränarfrågan. Och Örebro, hyr tänker dom om kräftgången fortsätter.
Allt jag säger är att man ska inte nonchalera och underskatta att andra lag faktiskt kan vara intresserade av AB.
Spelet utan puck i egen zon har över tid varit väldigt bra, det stora problemet är istället spelet med puck i egen zon, frapperande uselt, långsamt och slarvigt i många matcher och den största anledningen att vi får så mycket zontid emot oss. Kan vi få ordning på det och att det börjar levereras snabbare och vettigare passningar bakifrån så kommer också 5 v 5 spelet att bli bättre och zontiden i anfallszon högre.
Det här är egentligen en sjuka som funnits alla år sedan vi gick upp.
Ja allt är möjligt, absolut men dock inte så troligt och rimligt.
Handlar om en tränare som var tänkt som ass från början och som inte presterat alls som HC i drygt en halv säsong. Är rimligen inte jätteattraktiv bland konkurrenter. Meritmässigt alltså.
Sen om HV nästa säsong skulle konkurrera med klubbarna du räknar upp om vi skulle vilja förlänga så lär vi ligga bra till. Är ju inga storklubbar precis.
Jag tror inte att det är skälet till förlängningen, kan verkligen inte se det. Jag kan dock tänka mig att det är en uppsägningstid inlagd i kontraktet så att HV inte behöver betala till 2028 om AB sparkas tidigare. Så ser det bättre ut utåt med ett långt kontrakt på HC men betyder i sak inte så mycket.
Intressanta tankar. Jag har en ganska bra magkänsla vad gäller Anton överlag men håller med er som säger att detta verkar förhastat. Leverera först, sen kan vi prata förlängning.
Jag tror inte det påverkar laget eller antons motivation ett dugg. Det enda som händer är att vi har mindre handlingsutrymme nu så vitt jag kan se.
När ska hv presentera Björns scout och analytiker? Enligt höken ska de väl redan vara klart?
Samt assisterande sportchef. Antar att man vill ha hela paketet klart innan man kommunicerar något.
Dom kanske inte hade 2 månaders (dagars?) uppsägningstid? ![]()
Jag tror redan de jobbar, som jag förstod de var de på konsultbasis i Malmö och kanske är liknande upplägg här, men en presentation vore ju på sin plats
Hade varit kul att få en liten inblick i hur de arbetar tillsammans.
Ang. ABs nya kontrakt. Vi vet ju att vissa kontrakt från föregående sportslig ledning inte alltid var så kloka…
Kan det vara en anledning att Abbot/Liljander ville omförhandla.
Om degradering, vilka klausuler/löner gällde då för AB?
Jag killgissar vill jag vara tydlig med, men jag tror inte kontraktsförlängningen enbart var förlängning utan snarare en omförhandling.
Oavsett om detta kom från BL, eller sedan tidigare i initierat av CA, så tror jag att nya kontraktet är bättre på sikt för oss.
Så kan det ju vara. En annan anledning jag fnulat på är om det inom föreningen råder någon slags konsensus kring tidigare HV-ledare. Man är överens om att Nubben är precis så kass som folk utanför Gardens väggar tycker. Typ allt är Nubbens, AD:s och tidigare lednings fel. Att vare sig Abbott, Liljander eller Blomman fått rätt förutsättningar, och att man därför inte tittar på de faktiska resultaten utan på vad man tror man kan göra framåt – med rätt förutsättningar.
Så kan de ju vara. Bra inspel
Där har vi det! Jag ser en enorm potential i både Blomman och Liljanders ledarskap, utöver det så har Nylin kommit in och här snackar vi en klockren rekrytering. Nylin är en av de bästa personerna på länge och ett absolut guldkorn för föreningen.
Det kommer givetvis ta tid vilket jag trodde de flesta var någorlunda inför säsongen. Jag var en av få som tippade med hjärtat och hade uppenbarligen helt fel. Även om tabellplaceringen är i botten så är det jäkligt lätt att bli naiv och enbart se en ljus framtid, det är iaf så jag känner. Mycket pga den mörka tiden som ligger i bakhuvudet med Hult, Sten-Åke, femhundra tränare, knetH och diverse spelare som inte skrivit in sig i historieböckerna.
Jag hade ett tag faktiskt gett upp allt hopp om HV71. Jag såg ingen framtid, det enda jag såg var misären som pågick och yra höns som inte hade någon vision om vart vi skulle. Den känslan är helt förändrad idag och det är mycket tack vare Richard Nylin, Chris Abbott, Anton Blomqvist och nu även Björn Liljander.
Från att gå från ”meh” efter ännu en obrydd förlust och att knappt jubla vid mål så är man nu återigen skitnödig inför matcherna, har handsvett hemma i soffan och firar varje mål som ett SM-guld.
Full jävla fart framåt kamrater!
![]()
Bra poäng! Problemet är att vi samtidigt lever här och nu och måste prestera just här och nu. Det finns inget utrymme för felande och inkörning utan det gäller att prestera och hantera den press som detta medför om nu framtiden är att vara i SHL och inte i HA vill säga.
Alltid bra med bra känslor, men hoppas dessa känslor renderar i sportsliga framgångar också. För faktum är att vi rent sportsligt inte har tillräckligt med friktion under däcken för att vi ska ta oss framåt utan vi står och snurrar i samma hjulspår fortfarande och till och med blir omsprungna av motherfucking Brynäs. Håller med om Nylin och även CA, BL och AB i många bitar och de har sannerligen stärkt upp jämfört med hur det sett ut, men de har inte höjt vår sportsliga prestation än så länge.