Tråden om HV71

Lyssnade igår. Visst är det intressant. Men. Någonstans blir det mindre intressant då AD, liksom egentligen de flesta av HV:s ledande personer sedan 10 år tillbaka, inte verkar se sin egen del i problemet. Jag saknar helt enkelt självinsikt även hos AD. Visst, nångång kan han vara inne på saker man kanske, kanske, kanske borde ha gjort annorlunda. Men till syvende och sist pekar han mest finger åt det han själv inte varit inblandad i. Ragnarsson har åsikter som liknar forumets och försöker lyfta dessa, men när han gör det kommer AD mest med ursäkter.

Exempelvis är AD fortsatt positiv till Blomman som han rekryterade, och han försvarar Abbott-dealen, menar till och med att den var bra.

Och då tycker jag hela hans resonemang blir mindre trovärdigt.

9 gillningar

Vi har ju trotjänare som Önerud som tillsammans med Thörnberg är den som offrat kroppen mer än någon annan för HV71.

Det är HV som valt att skicka iväg kulturbärare och istället ta in en kille som WIN.

HVs ledning är som en korrupt kung i sagan om ringen. Farsartat och nästan orealistiskt enkelspåriga.

Det finns en roll i laget för polaren som gör noll poäng men inte plats för en legend som kvalat förr och vet vad som gäller.

10 gillningar

Precis. Det lyser igenom tydligt

3 gillningar

Undra hur många som var i kontraktsförhandling och skrev på för andra lag när innan och under formkurvans topp

För att sedan vara nöjda inför nästa år, och därmed efterföljande ras?

Leker med tanken

1 gillning

ad är ju en stor orsak till detta och är ju inte objektiv. Försvarar det han gjort och gnäller på allt övrigt. Pratar om att bryta typ max två kontrakt. Tror inte han menar de kontrakten han fixade till när han agerade GM. AB, Nyberg, Engsund, Alnefelt menar han nog inte. Tror han menar Tikka och Tedenby bara.

Försvarar AB och yrar om skador som alla andra så ad är jag glad har lämnat HV. Snackpåse liknande AB faktiskt. Så typiskt alla inom HV att alltid skylla på orelevanta saker och inte fokusera på grundproblemen. Agerar inte när de ska och när de agerar så gör de allt fel, charlataner i nubbenklass. Sen agerar de apologeter åt varandra hela tiden så de till slut tror på felaktigheterna själva.

ad vill inte se att AB är huvudorsaken till denna säsongs fiasko, styrelsen vill inte se att skitsnacket om kontinuitet är förödande, BL yrar på om att vi har “en av Sveriges bästa tränare” efter att han yrat om att bli farliga i slutspelet nyligen och skämt ut sig ordentligt. Strutsligan…

Blir deprimerad av att föreningen inte kan hitta en bra ledning och framförallt en riktig headcoach.

2 gillningar

Sjukt är det. Det är så man sänker en klubb.

1 gillning

Exakt, när Thörnberg inte fick nytt kontrakt sade jag att detta kommer att stå HV dyrt nästa vår, tyvärr tänkte jag samma sak ifjol efter Öneruds avsked.

2 gillningar

Anställ Engla Nilssons pojkvän som mental tränare i HV71.
Engla, rankad 17:e. Slog personligt rekord i kvalet. Nytt personligt rekord i finalen. Tog EM brons i höjdhopp.
Pojkvännen förstår “kravställan” bättre än HV:s hela samlade organisation:
– Han tror på mig men han sa att jag skulle försöka att inte komma sist. Det var en lite rolig kommentar och jag kände att jag ska göra allt för att inte bli sist. Jag plockade så många placeringar jag kunde och blev trea, helt galet.

1 gillning

Redan kört för oss på den punkten…

1 gillning

Pojkvännen sa det INNAN tävlingen började. “Försök att inte komma sist”
Enkelt men Genialt. (Som det stod om “Pepparbiff” på menyn på Mäster Gudmunds Källare.)
Avlastade. Inte ett “krav”. Triggade den egna ambitionen.
Det är Kraven som fällt laget. När vi vann och lämnade kvalplatsen gick HV ut med: “Vi siktar högre, vi ska till slutspel.” Och spelarna var tillbaks i krampläge.
Man piskar inte ett förlorarlag till framgång. Man ger spelarna en morot:
Försök att inte komma sist.
Det hade hjälpt i början av säsongen där en realistisk analys hade gett att det troliga är att starta med 4 torsk.

2 gillningar

Så jobbar ju smarta ledare :+1:

Bra lyssning av Tornberg & Kronwall om Hv i TV4 hockeypodden idag

Man hör det man vill höra. Jag hör:

• Truppen var alldelse för tunn i början av säsongen. De kunde inte träna ihop på hela försäsongen där hela grunden sätts.
  • Felbyggd backsida med alldeles för få som klarar av att spela sig ur zon. Drabbar hela spelet ur zon och forwards får ofta åka ända ner i försvarszon och hämta puck. Inget annat lag i SHL spelar på det sättet.
  • Avsaknad av en fungerande 4:E-kedja hela säsongen har gjort att vi tvingats spela med Toppspelare i boxplay och i defensiva situationer, något som drabbat anfallsspelet.
  • AD:s egen son vittnar om att “det kan inte vara tydligare i hur vi ska spela”
  • Folk som brukar följa hv:s träningar vittnar om att det skett en markant förbättring i intensitet osv i år.
  • AD känner till vissa faktorer som han inte vill gå ut med som kan förklara vissa märkliga laguttagningar etc.
  • Målvaktsspelet har varit för dåligt, och de individuella misstagen för många.

Men visst ALLT är Blommans fel.

2 gillningar

Vi har ju andra chansen i alla fall :slight_smile:

1 gillning

Vi har haft en stor trupp hela säsongen och en del skador kom efter att SHL startat. För mig en bortförklaring. Gällande skador och många borta, enda perioden vi gått bra var när vi hade som mest spelare borta och AB inte inte behövde ta beslut. Helt plötsligt var även Stakke och HH viktiga och även Kaski som ersattes av LaLeggia räknades in. Loserbeteende att skylla på detta. Vi har i princip varit som sämst när vi varit skadefria.

Gällande backsidan så är det helt frivilligt och ett val vi gjort vilka backtyper vi vill använda. AB har i princip under hela säsongen valt Engsund, Seppelä och Sjöholm före Hallquisth och Fransson. Så det är helt självförvållat och löjligt att skylla på.

En riktig coach hade utan problem haft en bra fjärdekedja med detta materialet. Att stjärnor spelar även BP är inget ovanligt. Vi har ju använt Tikka och Tedenby i PP dessutom! Också en bortförklaring och loserbeteende.

Har inte hört kritik om träningar och annat så inga synpunkter om detta. Bra om det är bra träningar. Matcher dock viktigast. Kan mycket väl vara så att allt är tydligt. Betyder ju dock inte att det är bra för att det är tydligt. Sett ut som kattskit i 5-5 hela säsongen, det är det viktiga i kråksången.

Förklara vissa laguttagningar kan nog behövas, absolut märkliga beslut ofta. Sen vad det kan vara är ju intressant. Står i kontrakt om speltid? ALI som lagt sig i laguttagningar? Nylin haft synpunkter? GM lagt sig i? Analytiker tagit ut laget? Allt möjligt i HV och kan spekuleras fritt, resultatet i alla fall dåligt och ingen fingertoppskänsla.

Målvaktsspelet som förväntat i princip förutom lite bättre av Glifford. Är man förvånad över det så är man naiv. ad värvade in Alnefelt på ett dyrt kontrakt och han har presterat som han alltid gjort, helt enligt förväntan. Vem är förvånad?

Det mesta är givetvis ABs fel som huvudansvarig för laget och prestationerna sett till truppen han har till förfogande. Sämre än Monten med tanke på truppen och som inte försvarades lika mycket som AB. ad delskyldig till detta och försöker bortförklara det som inte går att bortförklara.

1 gillning

Helt klart är ju att AB är huvudansvarig för misären under säsongen och de stora svårigheterna i det defensiva spelet där backarna verkar vila med puck så länge att de hamnar i pressade lägen och dumpar bara ut pucken utan tanke på något konstruktivt uppspel.

1 gillning

Vet inte riktigt om det är vad “vila med pucken” innebär utan det är burskydd. Vila med pucken är nog mer att inte försöka slänga ifrån sig pucken i tid och otid och börja om man märker att ett spel genom mittzon inte kommer funka etc

1 gillning

Jag upplever att vi alltid är enormt stressade i mittzon. Vi ”vågar” inte ta det lugnt och börja om när det inte riktigt funkar. Och vi vågar sällan utmana mellan röd och offensiv blå.
Och då ”alibidumpar” man pucken på bortre rundeln. Vilket en annan forward skall reagera på och därmed inte är framme tillräckligt snabbt.

Så min bild är att kompetens (brist) och dåligt självförtroende i kombination gör det mer eller mindre omöjligt att vila med puck annat än i burskydd.

3 gillningar

Finns det exempel på det där - för jag har hört det en del, obs en seriös fråga - inte ironi …eller så är det jag som inte fattar ironin :slight_smile: men det har varit fler som nämnt detta

Finns det exempel i SHL på det för det låter lite galet med en sån klausul ( Nubben hann kanske aldrig läsa det finstilta innan han kritade på Tikkas kontrakt :slight_smile: )

1 gillning

Instämmer helt på detta, även om jag vill påstå att vi hade ett gäng gånger i matchen mot FBK senast där den klassiska dumpen inte skedde utan en tanke. Såg mig allt flertalet gånger man tog pucken in över blå och när pucken slogs i runden fanns redan en YF på andra sidan och slagit sin back.

Men där var ack för många gånger man gjorde den klassiska dumpen utan att ha en chans att vara först på puck. Men om man aktivt försöker träna bort detta och det endast sker ett fåtal gånger under match så känns det iaf positivare.

1 gillning