Tråden om HV71

Efter att ha lyssna på Kronwall och Tornberg i senaste TV4 Hockey-podden såskulle jag kunna tänka mig att det är ett resultat av felbyggt lag (no surprises) som saknar kärnan av drivande spelare som pushar sina egna lagkamrater och att det därför tyvärr fallit på AB att göra markeringar.

Om det inte finns en naturlig inre kravställan inom laget, så vad har HC för val? Den uppenbart konstiga fördelning skulle alltså kunna vara resultatet av ett försök att överkompensera brist på naturligt ledarskap i laget.

Så hur man än vrider och vänder på det så upplever jag det som att såååå mycket faller tillbaka på team Lindbom/Nübbs och deras snedrekryterar-aura.

11 gillningar

Jag tror tyvärr att allt analyserande går fel när man ska förklara HVs fiaskosäsong. Man går förbi huvudorsaken och försöker förklara fiaskot på alla möjliga olika sätt.

Hade vi haft en riktigt bra coach och slutat ex femma i serien så hade ingen pratat om det ena och det andra. Synd att vi aldrig kommer att få reda på hur det hade gått med en SHLmässig coach.

Vi har inte haft ett så här bra lag på länge. Tänk på att Abbott fixade in en riktigt bra femma. Jämför detta laget med de senaste årens! Klart bättre lag men inte bättre resultat.

Skylla på skador, nubben, lindbom hela tiden ska vi nog försöka undvika. Blir inte konstruktivt och hjälper inte att få upp spelet i 5-5 på en acceptabel nivå.

Som exempel titta på när vår slutspelsGM klagar på att vi saknar puckskickliga backar. Varför har då Engsund, Seppelä och Sjöholm gått före Hallquisth och Fransson hela säsongen. Trovärdigt?

LaLeggia, Alsing, Day, Fransson, Hallquisth och även ev Kaski. Räcker och blir över med spelskickliga backar. Sen Seppelä, Engsund, Sjöholm, Viggo, Nyberg. Bra komponerad backsida tycker jag i alla fall, övre halvan i SHL.

1 gillning

Detta är din verklighet. Du för fram den som om den vore sanningen. Den är som jag ser det inte i närheten rätt. Skall du hålla på och försöka få det till att din syn är sanningen så kommer vi behöva kliva in med moderatorsverktyg :wink:

9 gillningar

Man förstår ju när man lyssnar på podden att tidigare styrelser haft lite för mycket att göra med den dagliga sportsliga verksamheten

1 gillning

Skriver bara vad jag tror och tycker som alla andra.

Bli bannad för det kan jag tycka är lite väl tufft men är inte den första så bara att acceptera.

Håller med om att förra årets lag var sämre. Abbott har fått fullträff på förstärkningarna. Sådan precision kan man inte räkna med.

Problemet som jag ser det är att det laget inte höll SHL-nivå. Oskarshamn var turligt nog ännu sämre.

I år finns inget Oskarshamn att rädda oss.

1 gillning

Jag vänder mig emot detta:

Du kan välja att skriva: man går förbi det jag tror är…

Det var bara en liten påminnelse om hur vi utrycker oss. Inget annat. Nej, du riskerar inte att bli bannad för det :slight_smile:

3 gillningar

Underförstått och gäller väl alla alltid?

Skriver dessutom tror i meningen innan.

Du kommer att ha fullt upp framledes om du ska vara konsekvent.

Var snällt, tack.

1 gillning

Problemet här är väl att det finns de som kanske har kött på bena och sina källor, då det är rätt många användare är det inte alltid lätt att hålla koll på vilka som kanske har mer belägg för sina påståenden än andra. Iom att man bara har text att gå på, så har vi ju alla förmodligen olika syn på hur man läser upp något och hur det upplevs, till skillnad från om man pratar face to face. Speciellt när man delger längre stycken kan det vara svårt att hänga med. Tycker ofta du har bra och intressanta tankar kring läget och det uppskattas för övrigt :smiley:

1 gillning

Exakt, Lindbom och Wilander var inte bra för HV som KD och ordf.

Är det här också ett läge där det ska vara ”jag tycker” eller ”jag tror”, tro? Eller är det att anse som bevisat? :slight_smile:

Som jag skrev till @CROHB i PM: om man för fram en åsikt som det är konsensus kring, likt: HV är kassa, då behöver man inte linda in saker lika väl.

Men om man likt @CROHB säger att HVs trupp är en topp-6-trupp, ja då är man ensam i universum om den åsikten och då kan man inte använda ett språkbruk som om den åsikten är vedertagen. Såvida det inte är ett skämt/ironi.

6 gillningar

Jag tycker du har en poäng.
Varför presterar spelare sämre när de kommer till HV än vad de gjort tidigare?
Varför utvecklas inte spelare i HV? Varför avstannar de som står i utveckling?
Varför kan en spelare göra en enstaka bra match men sedan falla tillbaka i att göra enkla misstag?
Laget som är ansvariga runt laget fungerar inte. Inte på ett enda plan.
Det är allt ifrån kontraktsskrivande, fysisk/psykisk träning, matchförberedelse, målvaktsträning till matchcoachning. Värst är den mentala dumheten runt laget.
Spelarna är förstås i frustration. Ingen gillar att misslyckas. Ingen gillar att bli sämre.

2 gillningar

Vem bestämmer vad det är “konsensus” runt?
Jag kan mycket väl tänka mig att med rätt organisation runt laget att just dessa spelare skulle kunna vara topp sex.
Ja, jag kan tänka mig att om HV:s spelare varit truppen för samtliga andra klubbar att de inte fört något annat lag till kval.

4 gillningar

Konsensus är ett rätt enkelt begrepp.

Säger jag emot så blir det mer komplicerat. :smiley:

7 gillningar

Tror det är en kombination faktiskt.

Spelare som knappt lyckas i allsvenskan eller med mediokra SHL eller liiga karriärer värvas till HV för att man “ser något”.

Samtidigt värvas erkänt skickliga spelare, men de kommer till ett lag fullt av Tikkas, Stakkestads osv där det inte finns nån trygghet i spelet för att tränarna inte lyckas få ut nånting av dessa breddspelare. Spelar du i ett dåligt lag så blir du sämre själv.

1 gillning

Men någon gång borde det fungera. I någon formation. Vi har ju spelare som lyckats högre upp i hierarkin i andra lag.
Brännström: Var viktig i Luleå.
Nyberg: +25 i SHL, i HV71 -7.
Lyrenäs: Fin och stadig utveckling för var säsong, tills han kom till HV.
Finns en drös spelare som inte lyckats i HV som fungerar som kompetenta SHL spelare då de kommer till andra lag.
Spelare med rätt inställning tänker nog efter innan de skriver på för HV.
“Välkommen till HV, vi kan hjälpa dig avvecklas.”
Det enda vi har att erbjuda är pengar.

2 gillningar

Vi har spelare som blivit bättre också.

Alsing, Lenc, texvis.

1 gillning

För att inte nämna Ang!