Jag tror inte på den där unga hungriga nystarten. Det är samma förening som ska lyckas helt plötsligt efter år av misslyckanden. Sen tror jag ändå man sätter på sig spenderarbyxorna som vanligt och försöker köpa sig tillbaka.
Seriemördare skulle jag säga, dödade kvalserien.
Jo, det kanske är önsketänkande. Men det känns bra att tänka så nu istället för att deppa ihop helt.
Sannolikt kommer man i alla fall att vara ett topplag i HA och då får man åtminstone uppleva hur det känns att vinna oftare och vara lite glad när man stänger av tv:n efter matchen. Och “Hv-hockeyn” kan ju knappast bli tråkigare än i nuläget så det blir förhoppningsvis lite roligare matcher att titta på. Jag tittar i princip aldrig på en hel match längre eftersom underhållningsvärdet är så lågt.
Tröstar mig med att tänka att det är roligare att följa ett allsvenskt topplag än SHL:s slagpåse.
Det är kul om du tycker det. Själv tillhör jag dom som inte vill se en enda match i Allsvenskan så åker vi ur sparar man iaf några tusen varje år på abonnemanget.
Det är inte samma sak som senast man åkte ur. Känns som man slaktat hela klubbmärket och all historia sista säsongerna. Vi har inga trogna spelare som kan följa med ner och bidra likt Brynäs. Vi har ingenting att ta med oss det är som att HV blir en helt ny förening. HV72 typ.
Minns när varningsklockorna ringde.
Här det stora eländet började, sen vilade vi oss hela vägen till HA.
Här finns möjligheten att forska, en avhandling om “konsten att tappa ett lag”
Den ser jag fram emot att läsa.
Precis så. Vilka är kärnspelarna det som ska ta oss tillbaka? Samma gäng som vi hoppas ska vända den här serien? Eller som vi hoppats skulle börja spela bra hockey senaste tre åren sedan vi gick upp förra gången.
Nä, de finns inte. Önerud var den sista av dem verkar det som.
Man kanske ska ställa sig frågan varför en assisterande kapten som precis skrivit på ett fyraårskontrakt med klubben plötsligt vill lämna.
Är Engsund också “giftig” för gruppen eller kan det vara andra skäl till att han vill dra?
Jag lutar mer åt att han framför allt vill dra för att AB är som han är.
Började ju inte så bra med en offentlig förnedring. Vad mer som hänt efter dess kan man ju spekulera i.
Oddset på att man i framtiden får höra saker som:
“den sämsta tränaren jag haft i min karriär”
från både den ena och den andra är ju inte skyhögt direkt…
Ändå sjukt. Man kan ju tycka att i ett sånt här läge borde vi skrika om att serien borde stängas, eller att man ska utöka till 16 lag.
Men jag är med dig. HV:s tre senaste säsonger har givit mig samma åsikt som dig.
Är du sist ska du åka ur.
Samtidigt vill jag inte se en utökning av ligan. Tvärtom kan jag tänka mig att krympa den för att höja kvaliteten. Sen om HV är så ofattbart usla att de inte lyckas vara ett av Sveriges 12 bästa lag. Bad luck för oss. Vi får stå vårt kast för att vi är så fullkomligt värdelösa.
Utan att veta ett skit, mer än det som skrevs här ovan, så är känslan att Blommans gloria kommer få sig en rejäl törn när saker börjar komma upp till ytan.
Så många erfarna och rutinerade spelare med ett bra cv kan inte alla bli så dåliga på en och samma gång.
Inte alls främmande för att utöka ligan med 2-4 lag.
Men då ska det finnas ett lönetak.
Lex Nubben kan det kallas för.
En annan hint får man i HV-all access där han sätter sig ner med några av våra tilltänkta fjärdelinespelare och förklarar att de inte får släppa in några mål eftersom de inte är bra nog för att göra några framåt.
… spelarna i fråga sitter tysta med stora ögon.
Visserligen är det kanske sant men det är inte så man motiverar människor.
Tydligt är att det ännu en gång har skurit sig mellan spelare och tränaren som så många andra gånger de senaste åren. Vissa av gångerna tappade spelarna förtroendet pga inkompetens ( montén, blomman) vissa gånger pga för hetsigt humör och för hårda nypor (Rahm, AJ, blomman?) Vissa gånger pga för gammal och sönderläst playbook som laget inte köper eller vill spela efter.
När ska vi få in en tränare som laget köper och som får även de tjurigaste och viljestarkaste spelarna att dra åt samma håll…? För tålamodet är inte stort hos spelare som spelat senaste åren i HV eller hos oss fans som varit missnöjda med resultatet, och prestationerna under snart 10 år… Stubinen blir kortare och kortare. Vi behöver byta ut blomman, men även föryngra vår stomme av HV-spelare som varit med om för mycket elände, och antagligen har en aura av missnöje och skepsism omkring sig. Rensa ut allt som är kontaminerat.
Håller med.
Jag tror det ligger något bakom varför tilltänkta toppspelare som AP tex inte ser ut att må speciellt bra. Skall bli spännande när allt kommer upp till ytan om det som skrivits i den här tråden tidigare ikväll. Stämningen mellan ledare och spelare.
Vad var anledningen med Samuelsson tro? För gammal och gaggig?
Både han och Lindbom kändes väl lite väl old school, men de var nog lite mer prestigelösa än de yngre tränarna vi haft. De hade redan framgångar som tränare så de behövde inte bevisa sin plats. Rahm och blomman känns som att de måste sätta ner hälarna och köra sin grej, även om det inte funkar, pga prestige
Oavsett vad anledningen är så är det ett episkt sammanbrott av en elitklubb vi fått genomlida de senaste 5 åren. Normalt sett ser man bara idrottsklubbar falla så för att ekonomin körs i botten. Men HV lyckats göra det trots att fans, sponsorer och allt på toppnivå.
Nu är det bara att ta fram fiolen och invänta att skeppet sjunker helt sen får vi se om det finns nån vrakdel vi kan flyta på nästa år.
Tycker det är otroligt sorgligt att man som enskild individ inte kan påverka mer i situationer som dessa.
Jag är fullt säker på att truppen hade kunnat vinna 4 av resterande 5 matcher utan AB som HC, helst utan AB i närheten av truppen.
Att man kan skriva till Björn, Richard eller Anna-Lena fungerar såklart men till vilken anledning egentligen?
Föreningen & styrelsen har redan bestämt sig att Anton, likt en kapten på ett sjunkande skepp, ska va siste man av skeppet.
Jag vill ha ett öppnare ligasystem med ännu mer kvalångest.
16 lag i shl. Sista laget åker ur. Lag 15 och 16 går till kvalserien.
Topplaget i ha går rätt upp till shl. Fyra lag från ha går till kvalserien.
Ångesten i kval är episk! Älskar att se andra lag kvala.
I år är jag ganska chill eftersom vi behöll AB och ödet därmed var beseglat. Men både Brynäs och Oskarshamnskvalen var minnesvärda för mig.