Jag håller helt med i dessa observationer. Jag har själv ställt exakt samma frågor. Och de har också diskuterats jättemycket. Så olika förklaringsmodeller finns på forumet. Du kan till exempel läsa denna tråd jag skrivit mycket i.
Som jag ser den rådande förklaringsmodellen på forumet är det att laget är uselt sammansatt. Och samma personer som satte ihop laget anställde också AB. Det betyder att AB inte heller är optimal utifrån spelarunderlaget utan har en stil som dessutom gör laget sämre. AB såväl som Rahm har haft samma coachstil som premierar Systemet med stort S. Ingen av de två har kunnat matchcoacha utan har konsekvent spelat de som följer systemet bäst - även om de råkar vara de “objektivt” sämsta spelarna i laget. Det leder till att spelare blir mer rädda att göra fel i stället för att bli peppade att spela intuitivt. När de får pucken försöker de lista ut vad systemet säger och finns inte rätt spelare där den ska vara enligt systemet, så skickar man i panik iväg pucken.
Och eftersom HV är ett felrekryterat köpelag så finns det heller ingen intern reglering inom laget.
Men allt landar i att AB är för rigid och oerfaren för att identifiera detta och anpassa sin coachingstil och ledningen ovanför har varit för dåliga att identifiera problemet och tidigare agera – antingen att fixa spelare som fungerar bra för AB:s systemspel eller byta coach till någon som kan anpassa sig efter spelarmaterialet.
Zico som jag upplever som en kunnig skribent med lång HV-historik delar inte din uppfattning rakt av.
Ett exempel.
Vem som har rätt eller fel, oklart.
Man hade 30 namn på bordet vid tillsättande av GM. Gick vidare med 10 namn., gjorde sedan tester på dom 5 sista. Enligt Nylin.
Björn bedömdes högst lämplig och kompetent.
Om han valt att köra vidare med AB så måste det finnas en samlad bedömning kring detta, en bedömning ett forum utan direkt insyn inte kan göra lika ordntligt och seriöst.
Det har säkert funnits många exempel där forumet fått rätt i sin “prognos” men sannolikt även fel.
Finns jättemånga gånger forumet haft fel. Ofta har team glaset halvfullt varit av samma åsikt som du. Man litar på de styrande i HV. För de är minsann proffs och får betalt för det. Men som Diabolics skriver har “processen” under säsong även fått team glaset halvfullt att gå över till team glaset halvtomt. Det är lite samma visa varje år.
Men skitsamma. Som Diabolics skriver.
Nej, forumet skulle inte kunna styra HV. Däremot skulle HV behöva lyssna mer på forumet. Eller egentligen borde de generellt lyssna mer på åsikter som kommer utifrån. Och som jag skrivit tidigare. Bara för att du är utbildad lärare eller snickare så behöver du inte veta bäst. Även ett proffs kan ha fel. I HV:s fall har de välbetalda proffsen haft fel mest hela tiden sedan tio år tillbaka.
Detta är en åsikt av många. Detta råder det inte koncensus kring här inne. Tvärt emot, vi har värvat massor av helt okända namn, lastat på massor med pengar, sedan sett förhoppningarna krasas samman.
Det som det råder ett visst koncensus kring är att man värvar spelare för fel roller. Oftast med en förhoppning att en lirare skall ta “steg” hos oss. Värva från tredjelina, hoppas på förstalina. etc.
Nu är inget av det vi skrivet om här upp, visavi forumets förmåga att prediktera utfall, kopplat till björn.
Björn är fortfarande under utredning. Diskussionen handlar mest om Anton, till mindre del om Nylin, styrelse. Men framföallt Anton + ass-coacher
Håller med.
Linus Fröberg och Eric Martinsson är väl två goda exempel bland flera på detta.
Samtidigt lär det inte underlätta vad gäller spelarrekryteringar när man blivit stämplade som en klubb som byter tränare så gott som varje säsong.
Så är det ju inte men den bilden hockey-Sverige har utav HV skulle jag tro.
Sen undrar jag hur mkt som verkligen skiljer mellan dom olika shl-tränarna i deras förmågor.
Visst Bulan och Roger ( även Hallam) tidigare har ju uppnåt resultat över tid men Jörgen Jönssons resultat är rätt så varierande, en tränare som hyllas.
Cam Abott som även han var hyllad länge hade inga bra resultat sista åren.
Kollar måste väl göra mycket rätt med en begränsad uppsida i sina trupper år ut och år in också.
Men vi har testat många tränare och det ser ändå lika illa ut.
Tommy Samuelsson glömde jag ovan. I Nybro slutade man 9a i år med en lönebudget som enligt uppgift var just 9a i allsvenskan.
Och jag vill minnas att även under året som var i allsvenskan så fick Tommy mkt kritik. Man vann mkt matcher men främst på individuella skills och inte på särslkilt bra spel för det mesta.
Vill minnas att kritiken var ungefär så.
Men sista året i HV såg det ju bedrövligt ut även med honom.
Stillman har ju sedan tiden i Ryssland haft ett väldigt gott rykte men lyckas inte få ut bättre försvarsspel. Inte heller Nyman.
Så… Slulle Rönnberg få ordning på HV? Antagligen över tid för han hade implemterat en annan kultur över tid och kunnat anpassa spelet bättre utefter truppen. Eller snarare sett till o få in dom spelartyperna som krävs för hur han vill spela.
Men knappast direkt pga ngn taktisk briljans.
Möjligen tagit några poöng fler på matchandet och laguttagnintar men tror nog ändå Teden och tikka hade loggat sina minuter er även där i år.
Fast björn valde inte Anton. Detta är jätteviktigt att ta med i tankarna.
Och nej, han valde inte att förlänga heller. Han accepterade detta. Han kanske till och med välkomnade det, men han valde det inte.
Således är juryn “ute”. Även om senaste tidens uttalanden från Björn gör att den snabbt rör sig inåt.
Precis som i fallet Kenttä svängde det från en säsong till en annan. Från att ha varit ett mittenlag som till och med kunde missa slutspel blev Frölunda ett topplag redan Rönnbergs första säsong.
Jämför vi med Blomqvist har HV:s resultat alltså blivit sämre från att han tog över.
Så ja, rätt person på rätt plats tror jag definitivt skulle kunna ge en positiv effekt redan år ett. Saker och ting behöver inte ta tiiiiid. Och det yttersta beviset är väl Brynäs som gjort den resa många av oss önskade och hoppades på när HV tog klivet tillbaka till SHL…
Lek med tanken att man bryter med AB.
Vem ska in? Knappast så att vi kan välja från den högre hyllan bland etablerade /väldokumentetrat “vassare” tränare i detta läget.
Fast där var det samma tränare bägge säsongerna men stor skillnad i utfallet med en ovanligt låg spelaromsättning mellan säsongerna vill jag minnas.
Samma Lindbom som sedan var med på den nedåtgående kurvan innan han fick sparken.
Hur bedömer man en tränares förmåga/skills?
Borde vara resultat över tid. Isåfall finns det inte så många tränare att välja mellan och troligtvis ingen utan kontrakt och som vill till HV just nu.
Peter Andersson var ju hyllad i Malmö, tog dom till semi 2017.
Gick inget vidare i Brynäs
Osv
Du ställde frågan om huruvida Rönnberg ens fått ordning på det här.
Jag har nu nämnt tre exempel där man bytt antingen sportchef eller tränare i ett lag och där det gett effekt redan år ett.
Om du nu tror att man måste bygga långsiktigt. Ge mig exempel på där det tagit fyra år, med samma personer i ledningen och man sett de här långsiktiga resultaten som HV nu strävar efter. Liljander menar alltså att vi med Blomman som tränare ska se effekterna om två, tre säsonger (där man troligtvis måste ta höjd för att MINST en av dessa säsonger kommer att spelas i allsvenskan).
Jag vet inte riktigt vad du vill säga med ovan inlägg, men min take på en tränare är att det är färskvara.
Man behöver vara bra från start och hålla i det. Hela paketet behöver sitta ihop:
bra struktur på laget, spelare för spelare
bra scoutning, nyförvärv
bra träningar
bra spelsystem som passar laget
bra ledare
bra analytiker/matchcoach
över tid, från dag ett.
Notera att jag inte sätter upp: “snacka bra i tv efter match” som kriterie.
Indeed. Tränare är verkligen en färskvara. Två, tre år brukar de i regel stanna. Även i klubbarna som faktiskt levererar resultat. Ta Skellefteå som exempel där Robert Ohlsson med sina drygt 3 säsonger är den som suttit på positionen längst sedan de gick upp. Allt utöver det är ovanligt.
Lite blir frågan som hönan eller ägget?, När Blomkvist blev HC så kom han i stort sett till befintlig trupp, sedan dessa har några spelare anslutit. Frågan är, skall HC analysera truppen och försöka sätt ett spel som passar denna grupp eller skall han försöka omvända truppen efter något eget idealt spelsätt.
Jag tror att han försökte med alternativ två och det blev ett system och kaos som gruppen inte köpte, därtill med offentliga mobbningen och förnedringen av några spelare som inte klarade ”skridskotestet”.
Därför borde Blomkvist entledigats innan kvalet.