Tråden om HV71

Det beror på vad du lägger i begreppet “tufft ledarskap”.

Tufft i bemärkelsen att hota, skrika, straffa etc. går förstås bort.

Tufft i bemärkelsen att våga ge återkoppling även när det som ska framföras är befogad negativ kritik är högst önskvärd.

I Sverige med kultur av konsensus, kollektivism och undvikande av konflikter är det ett problem att många chefer/ledare inte vågar ta de utvecklande samtalen när det är “förbättringsområden” (som det så fint är omskrivet) som ska återkopplas. Det är även ett problem att många anställda inte heller är tränade i att ta den typen av rak återkoppling. Man får ofta gå försiktigt fram innan det blivit ett naturligt inslag mellan chef/ledare och anställd.

2 gillningar

Så är det.
Och att inte hantera detta på ett bra sätt är ett destruktivt ledarskap.
Men jag menar på att om man kommit så långt in i ett ledarskapsbeteende att det karaktäriseras som “tufft”, då är man körd. Det finns mycket bättre beskrivningar av det du menar är en positiv sak.

2 gillningar

Det ska väl faktiskt tilläggas att många av de inläggen som plockas ner är när andra skribenter flaggar dessa. Sällan som vi går in och hårdgranskar allas inlägg och bestämmer vad som ska ligga kvar och inte.

Förutsatt att det inte är över gränsen, då ryker det ju omedelbart av förklarliga skäl. Tillsammans så skapar vi det bästa klimatet!

6 gillningar

Jag skulle gärna nyttja en forumplats nästa säsong samtidigt som @andersson711. Det hade varit riktigt roligt. Då kunde vi kramas.

9 gillningar

Det bestämmer vi :heart_hands:

8 gillningar

Dröm! :heart_eyes:

2 gillningar

Tycker informationen är intressant även om man inte vet helheten i den men man har ju förstått att det varit nått skumt i år ( igen ). Vissa toppar men otroligt djupa dalar där många sett helt ointresserade ut i matcher.

Men hoppas man går till botten med det här och reder ut vad som skett och man kan blicka framåt och vara enade, vi behöver inte mer cirkus nu i föreningen. Lugn och ro med framtidstro vore så otroligt skönt nu när man kunnat gå ur ångest och nervositet stadiet i år igen.

1 gillning

Fy va dött med rykten, absolut inget kul… Jag saknar Nubbis :face_holding_back_tears:

6 gillningar

Jag tror att de som är en viktig nyckel iår är att få in nya spelare som kommer från vinnande lag och inte har ett tungt bagage. Sen är starten på säsongen oerhört viktigt.

Word. Detta tog vi upp i diskussionen. Ytterligare cirkus kommer cementera oss som helt ointressanta för nyförvärv att ansluta till. Detta clowntåg måste stoppas, eldas upp, och begravas i vättern.

Jag kan inte skaka av mig känslan att vi fortfarande sitter fastkedjade i ett clowntåg.

6 gillningar

Hockeynews har ikväll publicerat en artikel om den förändrade kravbilden som aktiverats i HV71 under säsongen. I ABs uppdragsbeskrivning fanns att ändra just kravbilden, disciplinen och ordning och reda bl a.

Några spelare, Sjöholm och Lindbäck säger att de står bakom de höjda kraven och att det var nödvändigt. Även Ignberg Nilsson och Alsing uttalar sig och lovordar ABs jobb under säsongen.

En del spelare har uttalat sig anonymt. Ingen är egentligen kritisk till Anton eller den höjda kravställan. De tycker den är bra och nödvändig. Visst har tonläget varit högt ibland, men har aldrig gått över gränsen.

Man har noterat inom gruppen att några spelare, mer frekvent än andra, fått upprepad kritik och tillrättavisningar av AB. Men, säger någon, har man blivit tillsagd 711 gånger att skärpa sig, att ändra sitt beteende, att göra som man kommit överens om, och ändå fortsätter med samma skit, är det ju naturligt att det får konsekvenser som att man ställs utanför laget.

Alla ställer sig positiva till konkurrens, men en del tål inte när de själva blir konkurrensutsatta säger Anton bl a.

Anton menar att man gått igenom ett stålbad den här säsongen som gör att man går in i den kommande säsongen från en bättre position.

Artikeln är rätt lång och ger en nyanserad bild av det som varit. Får ändå intryck av att HV är på rätt väg, även om det gör ont på vissa.

Läs den om ni kan.

25 gillningar

Jag läser in tecken på uselt ledarskap. Om man om och om igen skäller ut ett par individer inför hela gruppen, men att det aldrig blir bättre… vad kallar man det?

Är det inte bara stt bänka dem istället för att vara “tuff”? Varför testade han inte det? Samt enskilda samtal?

4 gillningar

Tack för tipset. Det var lite matnyttig ändå. Utan att spekulera för mycket så är det väl Tedenby och André man tydligast har märkt av att de fått minskad speltid eller blivit bänkade.

Kommer tydligen en del två imorgon.
Få se vad den ger.

Är det bekräftat att det är inför hela gruppen?

2 gillningar

Rätt väg att komma sist?
Jag säger tvek på den.

2 gillningar

Håller inte med, bara för att vissa inte kan följa, betyder inte att det är en dålig ledare. Kan man inte sköta sig kanske man behöver tillrättavisning.

Hur vet du att han inte haft inviduella samtal med dessa spelare? Eller att han haft utskällningar av individer inför HELA gruppen? Är detta ett fall av att “du vet mer” och “inte kan delge någon information”, så får du gärna berätta.

Står ju dessutom:

Vilket tyder att han då kanske faktiskt bänkade dessa spelare. Eller vet du annat?

Jag förstår om jag är petig, men med tanke på den begränsade informationen vi andra har om situationen skulle det vara intressant att höra vad du baserar dina påståenden på.

3 gillningar

Problemet är väl vilken hockey som efterfrågats av AB. Att Tikkas, Åkes m fl hockey har ansetts helt 100 match efter match… Absolut har Teden och AP inte varit på rätt nivå men samtidigt kan man ju undra vad som värdesatts i organisationen. Måste ju varit smått hopplöst att ens försöka.

2 gillningar

Jag säger såhär. Att hålla på med ett ”skridskotest” och låta en av ligans skickligaste spelare i AP få stå åt sidan pga det så är det i mina ögon brister i ledarskapet och tyder mer på att man vill göra ett statement på någon annans bekostnad snarare att framhålla ”hårda krav”.

Jag pratade med en annan SHL-coach om detta och han typ skrattade åt ”tramset” som han kallade det. Sedan sa han något i stil med att om man vill tappa en spelares förtroende på ett effektivt sätt kan man göra så, men man får hoppas att Anton tar detta som läropeng.

Förstår att alla ska behandlas lika och yada, yada, men samtidigt kan man vara smidig med individerna som inte är dummare än att de förstår att AP högst troligt kommer kunna vara tungan på vågen oavsett skridskotest eller ej (även om nu AP med lätthet klarade ”testet” när det väl kom till kritan.

Jaja, troligen kan även jag lägga detta bakom mig, men än troligare lär vi inte få höra om liknande uttalanden (aka statements) igen.

16 gillningar

Tror ingen i laget har problem med kravställan.

Vill poängtera att kravställan och mobbning/ kränkande särbehandling är två helt skilda saker och har inget med varandra att göra. Man kan ställa krav utan att bete sig dåligt.

Tänker att vänlighet tolkas som svaghet och att det är lika vanligt att elakhet tolkas som styrka.

Dessutom har en enskild spelare har inget att tjäna på att prata negativt om AB eller något annat i media. De är i beroendeställning till ledarna. Bör man ha i åtanke när man läser vad de säger i media.

10 gillningar