Tråden om HV71

Helt rätt, man ska inte dra för stora slutsatser av det de säger i media om AB och HV71 i övrigt.

2 gillningar

Hmm, så kan man också vinkla en rubrik.

Ett annat alternativ hade varit: “Så slutade HV71 sist - igen”

Min poäng. Resultaten är i slutändan det viktiga. Blir snudd på löjligt att snacka om allt bra man gjort när man de facto från ett år till ett annat blivit ännu sämre tabellmässigt.

Inväntar del två innan jag tycker till på riktigt.

3 gillningar

Lite intressant också sett till vilka som pratar öppet i artikeln.

Gällande Sjöholm tycker jag han svarar rätt neutralt. De som hyllar Blomman är:

Alsing, vald som kapten av Blomman.
Ignberg, handplockad från AIK av Blomman.
Lindbäck, som i många fall gick före spelarna som inte passade in i Blommans mall.

Jag tror inte sanningen är svart eller vit, den ligger där nånstans mittemellan. Blomman är sannolikt ingen demontränare. Men han har sannolikt också gjort en massa fel den här säsongen sett till hur han hanterat kravbilden.

Problemet är att vi inte har råd med det senare.

Ta Brynäs som exempel. De behåller sin kärna från när de åker ur. Tar med sig den upp till SHL. De har gått från sist i SHL till final. Handlar det om att Gällstedt kommit in och skällt på spelarna och ställt krav?

Njae. Han har nog snarare fått med sig alla på tåget, och bevisat att spelare som inte höll måttet för två säsonger sedan fortfarande håller hög nivå. Han har vad jag vet inte heller markerat mot killar som Rödin, Larsson osv.

7 gillningar

Enligt utsaga ja.

Man har noterat inom gruppen att några spelare, mer frekvent än andra, fått upprepad kritik och tillrättavisningar av AB.

Hur kan man veta detta om det inte sker inför gruppen?

Detta stämme extremt väl med den toxiska situation som jag själv bevittnat: det är alltid samma personer som får mestadelen av kritiken, ibland trots att det finns andra som gör precis samma sak, men som undgår kritikt, ty de är inte på dennes shit list. Folket utanför shit listen fattar inget av att de på shit listen mår dåligt. För de är helt förskonade och får höra fina ord och gillanden. Det där andra? “Det är bara sådant som sker i lag”.

Fuck me.

4 gillningar

Står ju dock rätt tydligt i artikeln följande tvärtemot de du säger om att han aldrig gått över gränsen;

” Har han varit för hård och gått över gränsen? Det kanske han har gjort någon gång, fortsätter han.”

2 gillningar

Har inte artikeln. Utgick bara från informationen som delades på forumet. Men om det sägs i artikeln, så är det så såklart :+1:

2 gillningar

Understryker att jag “tror” att problematiken är

1: Vi har haft en alldeles för stor trupp. - Detta skapar osämja och frustration och man får svårt att hitta sin plats/roll i laget. Det påverkar även gruppdynamiken.

2: Vi har några som jag tror, oavsett hemma son eller inte, tycker sig vara större än laget.

5 gillningar

Det där kan väl absolut vara en faktor, ur ett rent mänskligt perspektiv är det ju logiskt, sen är det förstås inte alls är unikt för HV att det blir osämja i truppen.

Nu får jag väl samtliga moderatorer med följe på mig och en jävla massa ovett, men jag har faktiskt lite svårt att tro att yrkesmän medvetet vill spela dåligt och få ned HV i Hockeyallsvenskan.
Det känns som det kan vara viska-leken going “berzerk”.
Och nej, jag har betydligt mindre insyn än er etc., men det känns jättekonstigt och jag har inte hört talas om sånt tidigare
Även om min åsikt naturligtvis är helt irrelevant :slight_smile:

3 gillningar

Skulle det vara så att spelare medvetet spelar piss för att spela ner klubben i allsvenskan så är det fan så jävla mkt värre än att en tränare gapar.

16 gillningar

Ingen som skulle kunna tänka sig att dela artikeln till en dödlig som inte har tillgång och kan läsa plusartikeln :folded_hands:

1 gillning

Jag kan absolut tro det kommer till en sådan punkt, där du vantrivs så innihelvete och känner noll eller snarare distans eller avsky till ledarstab och förening, utifrån hur du blivit behandlad, så det skulle kännas både smidigt och skönt om kontrakten bröts pga en degradering… också ett ”rätt åt dem”. Jag kan bara gå tillbaka till mig själv där det finns ett liknande sammanhang

1 gillning

Har inte heller någon aning om sanningshalten i ryktet, men det känns en aning ogenomtänkt att försöka spela ner klubben i Hockeyallsvenskan för att bli av med en tränare…som har ett kontrakt som gäller över nästa säsong oavsett serie. “Tänkte inte på det” som de säger i den gamla sketchen.

1 gillning

Varför skulle du få det?

29kr för att läsa artikeln.

Nej jag tror inte heller att så är fallet. Att en sådan slutsats dras, eller åtminstone något i den riktningen, är nog mer att ses som ett utspel i affekt och under press efter många års nervpärs.

Jag är relativt övertygad om att årets resultat är en effekt av flera samverkande faktorer. Oerfaret ledarskap är en, skevt lagbygge en, förhoppningar om vissa spelares nivå som inte infriades en, osv. Jag tror också att den faktor ni pekar på - en alltför stor trupp - också har utgjort en stor faktor som lett till detta resultat. Ju större gruppen är desto svårare är det ju att få alla med på båten. Det kommer alltid finnas missnöje, och risken för det ökar förmodligen exponentiellt med antalet spelare som hamnar utanför den spelande truppen. Som jag skrev när vi släppte 8 spelare; nu är vi nere på en normalstor trupp.

3 gillningar

Nu var det väl iofs inte det som detta rykte gjorde gällande.

Ok, i så fall missförstod jag. Men då de ville spela ner laget till HA för att det egna kontraktet skulle brytas? Eller på vilket sätt skulle en degradering vara lösningen på spelarnas problem?

1 gillning

Bara resonemanget i att spela dåligt och enda sättet att bryta kontraktet är att åka ner i HA bevittnar ju bara vilken typ av karaktär det finns i laget. JAG:et före laget mentalitet. Om man nu vantrivs så in i helvete så tror jag inte HV71 hade satt sig på tvären om spelaren i fråga velat bryta sitt kontrakt. Tyvärr så är väl kontraktet för lukrativt, vilket gör att EGOT lyser igenom.

USCH säger jag. Hoppas HV rensar ut dessa ägg ur föreningen.

3 gillningar

Ja precis. Eftersom tränaren kommer vara kvar är det enda andra alternativet att man själv inte blir det. Och det är vad en degradering innebär.

Men som sagt. Det är ett rykte.

Om det var detta du menade från början så missförstod jag dig. Jag trodde du menade att de ville bli av med tränaren.

1 gillning

Återigen. Man får nog ta detta med en stor skopa salt. Förmodligen endast ett uttryck för frustration.