Varför skulle hockeyspelare vara annorlunda än merparten vanliga människor nuförtiden, stora egon som mer spelar för sin egen skull än lagets?
Ledarskap och psykologi har nog därför aldrig varit viktigare, de ledare som saknar rätta skills blir snabbt genomskådade idag. Det omvända för de ledare som har vad som krävs.
Fast om det inte är så? Om det verkligen är en osund situation, då har du precis gett dig på offren. Det är inte så sympatiskt.
Och jag tror, precis som Shitkicker är inne på att detta är frustrationen som talar. Men även om det bara är det, så är det ändå jävligt illa och något man borde ta tag i, för det pekar inte på gruppdynamik som kommer leverera det bästa möjliga sportsliga resultatet.
Det pekar återigen på att något är jävligt ruttet i föreningen. Fortfarande. Precis som vi tror oss se. Vad detta är, vilka delar och storleksfördelning, är inte utrett ännu.
Sympatiskt eller ej, så uttrycker man sig inte så.. Det är professionella hockeyspelare vi pratar om som cashar ut miljonbelopp varje säsong, som efter hockey karriären knappt behöver jobba mer. Det är 6000 supportrar och företag som cashar in pengar från egna fickor vecka in och vecka ut för att dem skall kunna leva sin dröm.
Jag hävdar fortfarande att om man vantrivs så otroligt mycket med tränaren eller andra i omgivningen så kommer inte HV stå ivägen för att få bryta sitt kontrakt. Men det verkar man inte vara villig att göra, utan istället agera oerhört oproffisionellt.
Det handlar inte om att spelare medvetet vill spela ner sitt lag, utan att man blir likgiltig inför sin uppgift eftersom man inte trivs. Säg att prestationen sjunker 10 % av vad vad som är möjligt att få ut av många spelare. På elitnivå räcker den skillnaden. 10 % fler vunna matcher innebär mellan 10 till 15 poäng.
Precis som många av oss varit inne på här inne (under ganska lång tid) så finns förmodligen flera samverkande faktorer.
Prestationer från rövdåliga spelare i laget sänker viljan att ge det lilla extra i matcher. Jag tror det är ganska lätt att tappa sugen om målisen tappar in en badboll … igen.
Det är en jättekonstig ekonomisk fördelning i laget där några av de sämsta spelarna har de absolut bästa lönerna och kontrakten. Det är en grogrund för dålig stämning.
Organisationen verkar genom åren varit … en buskisförfattares våta dröm för att uttrycka det milt. HV som organisation förefaller inte fungerat optimalt under lång tid. Till exempel fick vi ju nyss veta av ordförande att det inte funnits arbetsbeskrivningar för olika roller.
Lagbygget (bortsett lönerna) har varit minst sagt dysfunktionellt. Hur ett av de rikaste lagen i SHL år efter år står utan fyra fungerande centrar är ju till exempel en gåta.
Det finns inget stark ledande fundament inom spelartruppen. Det verkar ha saknats ända sedan Sundh och Thörnberg.
En orutinerad coach. Vi lämnar det så. Om han gör rätt eller fel spelar mindre roll för denna ekvation. Vi kan vara konstatera att denna variabel inte varit optimal.
Assisterande coacher … well … har kanske varit mer assisterande “coacher”.
Skador och dålig start på säsongen.
Jag har säker glömt ytterligare några faktorer. Poängen är att givet allt detta är det inte konstigt om ett helt gäng spelare tappar sugen och att laget presterat dåligt år efter år. Dessa faktorer är bara för dåliga. Det är pinsamt att föreningen inte sett dessa och åtgärdat dem för länge sedan. (Och då är de ovanstående endast sådana som vi får ta del av utanför organisationen. Vem vet vilka konstiga maktstrukturer och hutlösa avtal som gjorts som vi aldrig får höra talas om).
Vad tror vi om årets matchtröjjor? Kommer vi fortfarande köra på azurblå hemma och vit borta med klassiska loggan eller tror vi på en throwback till “NHL logga” eran likt många HA klubbar körde med iår? En mer klarblå färg med tjuren från 1996 eller kanske thuren från början på 2000 talet?
Det får du naturligtvis tycka! Jag är mer av sorten att om du befinner dig i en toxisk miljö så har du alltid ett eget ansvar och ett val! “Säg det eller glöm det”
Jo, men jag menar jag tror fasiken inte jag skulle se någon jättskillnad på våra matchtröjjor de senaste 10 åren. förrutom små detaljer som någon stjärna här och där.