Tråden om HV71

Numera kommer jag tänka Äggtorp om skånska Perstorp för där finns äggställe i den hålan…

Hur långt innan matcherna släpps biljetterna?
Ska dra ihop ett stort gäng (mestadels Malmösupportrar tyvärr) till matchen mot Malmö 6/12 och bege oss de 30 milen norrut.
Om de vill sitta nära bortastå, är det möjligt eller är det årskort som gäller på de platserna?

Om det är mestadels Malmösupportrar så kan det väl inte vara ett så stort gäng

6 gillningar

Platserna närmast bortastå är O-läktaren. Borde inte vara några större problem att få plats där.

1 gillning

Med dagens brutna kontrakt. Förstår ni hur många som HV brutit med sedan 2022/2023? Förstår ni hur sjukt dålig Nubben är som sportchef?

Vi snackar ett målvaktspar (om/när vi går skilda vägar med Alnefelt), en hel backsida, samt två kedjor!

Totalt 14 spelare (om jag inte missat någon) Det måste vara exceptionellt.

Brattström

Martinsson-Engsund
Bengtsson-Westerlund
Nyberg-Strandell
Glad

Elvenes-Lenc-Forsberg
J.Davidsson-M.Davidsson-Hansson

Det sjukaste är att det kan bli fler. Alnefelt som sagt, förhoppningsvis även Tikka. Och ännu sjukare är att vi borde ha brutit med fler spelare genom åren (tänker exempelvis på Nättinen).

Read and weep alla HV(och Timrå)-fans.

Tillägg. Sen ska även Hult ha sin släng av sleven som skrev några riktigt usla allsvenska kontrakt som följde med upp till SHL.

16 gillningar

Håller med om det du säger men tycker inte du kan lägga ansvaret för Lenc på Nubben, där verkar ju initiativet till att bryta kommit från Radan.

1 gillning

Jorå, man kan visst skylla på Nubben. Karln sänker livskvaliteten i hela landet.

1 gillning

Det är helt horribelt när man ser det svart på vitt.
Jag saknar ord.

1 gillning

Well, det där är svårt. Det är ju lite av en chansning med kontrakt i allsvenskan när man har ambitioner uppåt. Skriver man bara ettårskontrakt så får man börja om på ny kula om man INTE hade gått upp. Plus att en del spelare kräver säkerligen mer än ett år, och en chans till SHL, för att ens skriva på. Jag tycker inte det är speciellt anmärkningsvärt alls. Såg nån en gång som tyckte man skulle ha att kontrakt bryts även om man går upp igen, men då får man ju knappast motiverade spelare… “om vi vinner kvalet får jag sparken”.

1 gillning

Jo, jag håller delvis med. Samtidigt gav han kontrakt till spelare som inte gjorde jätteimpact vare sig i SHL eller HA. Glad var ingen Bertilsson. Bröderna Davidsson, som fick förlängt i maj efter HA-säsongen (kanske var Nubbens förlängning trots allt…) var ingen Rödin och Larsson. Sen får vi inte glömma Kokkonen som var direkt blek i SHL. Att han följde med ner till HA med ett nytt kontrakt som innebar SHL-spel var supermärkligt redan när det skrevs.

Att det var dåliga kontrakt visade sig ju sen ju längre HA-säsongen led då HV och Hult kände sig nödgade att ta in en helt ny femma som kunde peta ner nämnda spelare ett par pinnhål i hierarkin.

Så jo, lite anmärkningsvärt tycker jag det var, hanteringen av kontrakt från Hults sida, även om jag i vissa delar köper ditt resonemang.

1 gillning

Undra hur det skulle vara om varje klubb fick fostra sina egna spelare och endast värva från lägre serier och ha max 5 importer? Alltså mer spela med det materialet de hade? Undra vilka lag som hade legat i toppen respektive botten?

Som det känns nu finns det knappt ingen klubbkänsla kvar, lite som Percys Malmö på 90-talet. Bäst knektar vinner.

Själv tror jag att sådana lag hade vunnit i längden och skapat ett större intresse och rivalitet mellan klubbarna. För vad är ett derby idag annat än för klubbarnas supportrar?

Så kan det så klart vara. Sen är det fråga om detta skulle spä på press och påverkan på unga killar och tjejer att välja “rätt” lag i yngre ålder. Att pressen på dem funkar samtidigt som klubbar i större grad skulle försöka påverka, även om de egentligen inte får det.

Jag tror inte på reglering i större omfattning. Kan också vara svårt med lagar om fri rörlighet på arbetsmarknaden inom EU. Däremot skulle man kunna reglera i viss mån för icke EU-spelare eller att man ska ha ett antal egna produkter med i truppen (visst har damerna så, nått som Skellefteås damer straffades för att ha brutit?).

1 gillning

Sinnessjukt e det. Får hoppas att en :bear:-tjänst gör oss Glad-are än en nubbe.

Håller med om regler, kan bli krångligt, men principen jag är ute efter är att det blir mer och mer ointressant vad klubbarna heter och var de är belägna. Derbyn blir också rätt urvattnade.

Att ha krav på x antal egna spelare vore kanske möjligt och ett steg i rätt riktning?

Vill man bli lite filosofisk och pretentiös så kan man dock diskutera varförför det skulle vara den geografiska placeringen på utspottandet av en hockeylirare som utgör ett lag. Är det inte lika mycket vilka fans som är bäst på stödja publikmässigt och vilken organisation som är bäst på förvalta sina resurser?

Eller för att uttrycka det ännu mer dekonstruerat: var börjar ett hockeylag? T ex kan inte HV vara en förening utan en styrelse.

Kan tydligen finnas en möjlighet för HV att köpa marken enligt JP.

Förstår inte varför HV bara kan köpa marken och sedan sälja den för samma pris och på den tiden gjort en uppgradering. Hela Jönköping borde tjäna på de då HV bidrar väldigt mycket till kommunen i övrigt.

1 gillning

Klart kommunen tjänar på det! Eftersom vi inte diskuterar politik på det här forumet så tänker jag inte fördjupa mig i detta case men den enda kommunpolitiker jag någonsin har, haft, kommer ha förtroende för är Andreas Sturesson som nu öppnar upp för en förhandling. Resten är…

Borde vara klappat och klart asap, tycker Sturesson summerar det väldigt klokt i JP. Finns inga nackdelar öht att överlåta marken till HV71 med en potentiell återköpsklausul.

11 gillningar

Apropå färg på tröja till nästa säsong så tycker jag att nyansen på USAs matchställ är snygg.

2 gillningar

Bara jag som föredrar mörkblå framför ljus?

4 gillningar

Jag saknar HVs gamla blåa färg.

5 gillningar