Det är svårt att bli draftad om du inte har en del hype på förhand. Flera scouter har ofta sett spelarna ett tjugotal gånger så om du inte utmärker dig tidigt så jämförs du inte på lika grunder. Tror det finns en bias att välja spelare där man har ett större dataunderlag pga. att man sett dem fler gånger. Svårt att komma sent in i processen när scouterna hunnit få sina favoriter.
Närheten till en större flygplats påverkar också.
Reber presterade väldigt bra med tanke på roll, omgivning och ålder. Vi känner till mycket mer om förutsättningarna men klubbar som först använder analysverktyg för att sålla och välja kandidater missar honom säkert. Lite kul att knatten Eklund går i förstarundan medan Reber är odraftad i en väldigt svag draft.
Annborn är i mitt tycke också en talang som borde gått tidigare än sjunderundan. Egenskaperna han har borde göra honom till en smart investering. Alla lag har alltid brist på högerskjutande backar som är skickliga med pucken. Seattle har gjort en smart investering där.
Ja det är ju säkert så som du skriver och det kan ju vara så att han inte haft så stor koll på sig från scouter och för vem hade räknat med att han skulle ta en ordinarie tröja så snabbt.
Men kul ändå att han kom på plats 6 poängmässigt i sin debutsäsong bland juniorer och snittade 14,30 min i speltid. Sen hoppas jag han får en fin nästa säsong här nu och inte blev en spelare som försvann direkt efter en säsong. Det finns mycket hockey i reber och med bättre omgivning och fötroende så tror jag Reber kan göra en riktigt bra säsong!
Eller OT jag hoppas alltid att det går bra för samtliga spelare och juniorer som blomstrar, dom är ju förhoppningsvis vår framtida stomme
Och av de på papperet bästa spelarna (det är ju svårare än nånsin att säga vilka det är eftersom så många aldrig spelat i HV innan) så är det ju bara Louto som inte har kontrakt i minst två säsonger till.
Med andra ord: Gör vi en bra säsong och tar stora steg framåt så har Björn en klart lugnare silly nästa år.
Angående ålder och så, jag tror att det kan vara bra med rutin och nytt för att man lär sig med åldern men å andra sidan kanske man är mer motiverad när man är yngre. Kanske finns det en risk för ett “been there done that”-tänk när man blir äldre, inte att det per automatik blir så men ni fattar vad jag menar. Poängen är att det kan vara bra med en blandning
Med så många nya i laget måste det vara svårt att på förhand se gjutna 1:a, 2:a och 3:e kedjor, inte ens givna centrar då många kan spela både och.
Kan det vara så att man mer bygger kring en filosofi att ha 3 jämna kedjor som alla kan utmana? En fjärde som rent spelskickligt inte håller samma klass, men vars uppgift blir att stänga?
I så fall tror jag att några av de som är kvar, tänker mest på Brännström och OSL, kan lyfta rejält i en bättre omgivning.
Jag är ju jäkligt svag för det röda pga historiken. Tycker som tidigare påtalat att HV i modern tid är alldeles för dåliga på att leka med tröjdesignen. Hade varit kaxigt om HV blev blåvitröd bara för att en säsong
Blir en fin försäsong, och en viktig historielektion för hela laget. Det kan de behöva.