Att bli psykologiskt motståndskraftig, gillar det jag hör och tror att han kan uträtta mirakel i ett HV som förra säsongen kvalade pga mentala svårigheter.
Tror det kan vara bra med en psykolog, speciellt om det börjar gå sämre så man kanske kan vända det. Om de spelar bra borde det betyda att de har ett bra tänk, och då är det inte lika viktigt.
Varför skulle det inte vi lika viktigt om det går bra?
Jag är bara nyfiken, för jag är av den devisen att det gäller att vårda det som fungerar eller verkar fungera för imorgon kan det va raserat.
Aha, OK
Sant att det är viktigt att ta vara på det som går bra, men det är en annan sak om det börjar gå neråt för då kommer man inte gå lika långt. Jag kan förstå båda sakerna men det blir viktigare att spela bra när det är akuta problem. Kanske beror det lite på hur man ser på det och vilket man lägger först - det bra eller det dåliga - minska sannolikheten att det blir illa eller öka sannolikheten att komma långt.
Hoppas att det här är ett okej svar, var inte helt säker på vad jag skulle skriva.
Jag tror inte det endast finns behov när det går dåligt. Att vara offentlig elitidrottare är ett yrke med hög press, även när laget går bra.
Behovet är garanterat större när det går dåligt?
I framgång flyger man på vågen av goa känslor och bra resultat.
Bara att ta ‘streaken’ i julas. Alla var så jäkla glada. Både staden och HV hyllades till skyarna av vissa som jag minns det.
Därefter gick det som det gick.
Behovet är även där när det går bra för att fortsätta trenden så långt som möjligt. Så få dippar som möjligt.
Jag förstår inte den?!
Men är överlag med på vad du vill få fram.
Jag tänker att det är viktigt att man har en plan. Oavsett vad som händer. Att man i den mån det går planerar för x, dvs lägger en grund och i det håller dörren öppen för olika scenarier för man kan aldrig styra morgondagen och dess känslor som följer den.
Så är det. Men även när det går bra är det en hög kravställan. Mentala förberedelser för att spela på topp etc. Man ska orka gå in med ett mindset att varje dag prestera på topp. Alla människor klarar inte av det. Säger bara att jag tror inte hjärnan bara switchar om och behöver psykologiskt stöd direkt det går dåligt. Jag tror det kräver ett kontinuerligt arbete för att man ska klara av olika situationer (som exempel en förlorarstreak).
Men självklart är allt individuellt. Vissa behöver extra atöd ibland. Vissa behöver det inte alls och vissa skulle behöva det kontinuerligt för att vara rätt förberedd och för att kunna ligga så nära sin maxgräns som möjligt.
Jag lite allergisk mot den här typen av konsulter. Känns som de mest är bra för att bli av med pengar.
Men bra att de iaf tänker på den mentala biten och antar att man inser att det varit ett problem. Framförallt är det nog ledarna som skulle behöva stödet.
Mental träning är viktigare än många tror. Minns trestegshopparen Jonathan Edwards i friidrotts-VM 1995 i Göteborg. Plötsligt hoppar han över drömgränsen 18 meter. 20 minuter senare så hoppar han ännu längre. Plötsligt var det (mentalt) möjligt att hoppa över 18 meter och har man gjort det en gång är det givetvis möjligt att göra det fler gånger.
Så om vi kvalat en gång kan vi mycket väl göra det igen? Ja det stämmer ju faktiskt.
Vita Gula Blå med nytt avsnitt! Äntligen börjar det komma igång med lite hockey-poddar igen.
Har saknat det!
En sommar utan något mästerskap får sommaren att gå otroligt sakta. Skönt att hockeyn startar upp nu!
Fotbolls-em avslutades nyss…
Kommer ni ihåg när vi satt här för några år sedan med Nubben och Montén vid rodret…
Usch det hade jag förträngt.
Jag tittar inte på det
För egen del kan jag säga att jag var ganska ointresserad av det, hockey är roligare.
OT..