Är fullt medveten om det. Provocerades ändå.
Det är ju fullt möjligt också att stoppa ett sånt autosläpp också. Det är väl ingen som ger blanka fan i någon sorts nedräkning när det finns andra saker man funderar på.
Några tankar:
- AP agent kallar publikt Abbott för ”clown”. AP tar inte publikt avstånd. Därmed faller ansvaret på AP. Uteblivet avståndstagande innebär instämmande/acceptans.
- Abbott säger inget utåt. Han håller därmed en dörr öppen. Visar att han är den vuxne i rummet. Inga broar brända. Och spelar samtidigt över bollen till AP genom att inget ofördelaktigt säga om AP.
Jag tror att Abbott sitter med trumf på hand. Alla trumf. Han visar laget att hyfs, moral och principer gäller alla. Att vissa saker inte är okey. Ingen mannamån, lika för alla.
Nu är bollen hos AP. Abbott har inte stängt dörren offentligt. Han har hållit tyst. Vill AP fortsätta i HV så dikterar HV villkoren. Vill han lämna så kommer hans eftermäle i HV skadas. Och gissningsvis så kommer potentiella arbetsgivare vara lite avvaktande i framtiden.
Abbott-AP 1-0
Men det är ju bara var jag tror. Inte vet.
Instämmer helt vad Mattetarragat skriver!
“AP Agent”, såg det ut som han skrev va?
Ser det nu. Missade detta. My bad.
Vem vill komma till HV? Tränare sparkas varje år, spelarkontrakt bryts i förtid, kaos i styrelsen, fans med negativa banderoller på läktaren. Den här senaste AP historien i massmedia späder på vårt rykte som krisklubb. Man undrar hur vi kunde hamna här.
Det är väl snarare ett tecken på att vi tar steg från stämpeln som godtycklig krisklubb i ständig nedförsbacke. Äntligen lite integritet och fast blick framåt.
APs agent gör allt för sätta HV i en situation där man måste bryta kontraktet eftersom han har ett högt bud från NLA och vill inte att HV är en part i den förhandligen som då skulle dra ner ersättningen till AP och agenten.
Abbott vet detta och står på sig. Antingen spelar AP i HV eller så får APs nästa klubb ersätta HV.
Källa?
Sista varningen: sitter ni och killgissar ihop en spekulation om situationen med AP, och sedan skickar in det här som någon typ av upplyst sanning: då blir det någon form av reprimand från oss mods.
Låt mig utveckla. Och jag ber om ursäkt om inlägget var rakt på sak.
Att AP har bud från bl.a. Bern som betalar väldigt bra för sina importer är väl känt.
När Aljosa Pilko (och vilken agent som helst på den nivån) säger att “Jag rekommenderar min spelare från att inte spela i [klubb]”) då betyder det att spelaren inte vill spela i klubben. En agent skulle aldrig vara illojal mot sin klient och sätta sin spelare i en omöjlig sits mot sin vilja.
Klassiskt spel mellan agent(spelare) och sportchef som vi sett 100-tals ggr i ligan som alltid slutar med att spelaren lämnar.
Tror du ligger väldigt rätt till i din analys Joakim.
Tror du HV kan få in en hyfsat fullgod ersättare för APs lön?
Allt är vad AP vill. Agenten vill han ska lämna, HV vill nog ha kvar honom till rätta förhållanden. Nu upp till AP. Vill han vara kvar i HV kommer de lösa sig, men frågan är vad är viktigast för AP, klubbhjärtar eller plånboken
Det som är svårt med AP är ju att när han väl spelar så är han topp 3 forward i hela SHL, men han är skadebenägen jag menar förra säsongen gjorde han vad , 20poäng typ ? för att han var borta så mycket, hade vi haft en “fullgod” ersättare så hade han kanske snittat mindre poäng per match men landat på 30+p över säsongen om han spelat oskadad vilket är högre chans med mindre skadebenägna spelare
Jag tror och hoppas att svågerpolitik en är slut i HV och att AB ställer höga krav av spelarna. Det duger inte att vara halvtränad på denna nivån och sen dumpa puck och jaga… Ska man spela det spelet ja då jävlar vill det till att vara absolut topptränade hela laget. Då KANSKE det skulle fungerat. Sen är det för mig otroligt att Lindblom fick fortsätta som tränare trots klena resultat och halvdant tränade spelare. Men det är en annan sak. Hoppas nu att grejen “vila med puck” verkligen implementerats så laget spelar som tränaren vill.
Det är bullshit.
Tror vi önsketänker om vi tror att André vill vara kvar .
Som JoakimA skriver ovan så är det helt osannolikt att en agent skulle bränna sin klient mot sin nuvarande arbetsgivare .
André är rimligtvis med på det .
Någon med koll på vad en toppspelare får i Schweiz ? 4-5 miljoner nästan netto ?
Läste nu :
” Enligt schweiziska Hockey News tjänar de inhemska spelarna i Schweiz upp till motsvarande $300,000 US och importerna det dubbla, dvs $600,000”.
Källa : SHL:s konkurrens om spelarlöner – Hockeykunskap
Säg att André kan tjäna det i 3 år . Mycket !
Tycker inte vi ska släppa andre billigt om det nu skulle vara som du skriver ovan. De borde få köpa loss honom för en dyr peng, så vi isf kan köpa in en fw och C. Alt en trade
Det är ju mycket som spelar in bortsett från pengar också, förhoppningsvis.
André har fru och barn som ska flytta med och trivas, gå i skola och få en trygg och stabil uppväxt utan att behöva flytta fram och tillbaks. Pengar är ju inte hela världen, visst, men med det som redan finns på kontot så klarar sig både AP20 och hans barn under sina liv. Han har nyss byggt ny kåk och startat företag utanför hockeyn också som han bara ska strunta i om han flyttar mer eller mindre.
Jag tror tyvärr att André bara tänker pengar, men man ska aldrig säga aldrig.
Denna diskussion borde dock hållas i AP20s egna spelartråd.