Dehär med försäsong hit o dit och slutsatser. Ett tips till oss alla är att kolla andra lags försäsongsmatcher.
Jag har nästintill sett allt och de finns mååånga lag som ser betydligt värre/mindre bra ut än oss.
Dehär med försäsong hit o dit och slutsatser. Ett tips till oss alla är att kolla andra lags försäsongsmatcher.
Jag har nästintill sett allt och de finns mååånga lag som ser betydligt värre/mindre bra ut än oss.
Då blir det Carlsberg!![]()
Tjahapp, där gjorde Rögle mål, suck. Jag säger inte att hela säsongen är körd men jag är inte förvånad om jag säger så. Lagen om alltings jävlighet, bla bla bla
Om du förväntar dig att laget inte ska släppa in mål blir det en jobbig säsong för dig.
Varenda lilla millimeter kan knappast gå rätt men med förra säsongen i minnet känns det ruttet när de släpper in mål nu. Kör en edit på den här: såg just att de vann med 3-2, nice.
Den som tror på “processen och tålamod” bör vara nöjd med försäsongen hittills. Det har blivit bättre och bättre, och idag mot Rögle såg vi nog alla ett HV-lag som tog ett jättekliv mot något vi alla hoppas kan bli bra.
De som jag tror på att laget behöver vinna hockeymatcher, och det rätt pronto, bör också vara nöjda.
Med det sagt. Efter en match som denna bör alla, oavsett ståndpunkt, vara nöjda ![]()
Och inte minst utifrån sättet de vann på. Det var frejdigt, stundtals finess och en sällan skådad glädje i spelarnas ögon.
Givetvis lite virrigt i egen zon mellan varven, men om tryggheten finns där inuti spelarna, som till stor del grundar sig i just glädje, blir misstagen inget de åker och bär på utan kör vidare. Jag såg spelare som gjorde misstag för att i nästa moment göra sin gubbe, det lovar gott.
Jag åkte från hallen i Hbg med en nästan surrealistisk känsla, det här var ju ta mig fan bra!
Jojo, det såg bra ut igår. I en träningsmatch. En. Träningsmatch. Givetvis positivt att det såg bättre ut än tidigare men tappar vi redan fotfästet? Lika lite som vi ska dra några större växlar överlag av försäsongen så ska vi inte dra några större växlar av gårdagens tillställning.
Säkert kul för laget att vinna, men det gäller att bygga vidare på detta och förvalta det som var bra samt slipa på det som fortsatt ser bistert ut. Nu handlar det om att studsa vidare och jobba ännu hårdare för SHL-premiären bankar på dörren och då börjar allvaret. Då skiter jag högaktningsfullt i om spelarna under match har ett leende på sina läppar eller ej. Då ska poängen in. Fram tills dess handlar det om att förbereda sig maximalt för en lång, slitsam säsong med bottenlagskollegorna redo att offra både leenden och tänder för att se oss efter sig i tabellen.
Det handlar väl också om lagets utveckling. Jag har inte sett alla träningsmatcher, men att döma av kommentarerna här så utvecklas laget i rätt riktning och det tycker jag är positivt även om det bara är träningsmatcher.
Du tror alltså inte på att det ena ger det andra? Att det finns en ganska tydlig korrelation mellan mående och prestation?
För mig har det genom livet blivit tydligt att jag presterar bättre när jag har kul. Men jag kan ju givetvis ha fått allt om bakfoten, det kanske bara är stjärnorna som råkar stå rätt de gångerna jag råkar ha roligt…
Sedan kan glädje visa sig på många olika sätt, det behöver inte vara att man åker runt och garvar hela tiden.
Väldigt positiv match ur många aspekter. Några takes från ovan. Visst är det både kul och nödvändigt att vinna för gruppen, men det viktiga här känns ju ändå som att vi vinner för att vi var bra. För att just processen går framåt och vi tar steg för steg. Att vinna utan att varit bra hade inte varit lika mkt värt i det här läget. Med tanke på de senaste åren känns det glädjande att vi både vände ett tidigt underläge och höll undan i slutet utan att falla igenom eller stressa upp oss.
Och ett leende på läpparna må kännas trivialt, men för en grupp som är ny och måste komma samman på kort tid tror jag ändå inte man ska underskatta att de faktiskt utifrån ser ut att ha kul tillsammans.
Backarna ser väldigt fina ut. Igår var det Hansson som glänste man ingen föll ur ramen.
Centrarna. Lagdelarna håller ihop betydligt bättre i år. Johnsen fortsätter att vara riktigt bra, Lindström går in och gör en bra match direkt och Hepo är en betydligt bättre tvåvägscenter än jag trodde som spelar väldigt smart def.
Kedjorna börjar hitta nåt. Woods, Johnsen, Ang har sett bra ut. Rousek, LL, OSL var riktigt bra i sitt första försök igår och Luoto börjar takta igång som vi känner honom.
Spelintelligensen. Vi försöker alltid spela oss loss, och vi löser det! Vet inte när jag såg HV både försöka och till stora delar lyckas med den typen av spel. Vi tar oss både ut egen zon och in i off zon mkt bättre i år och verkar dessutom göra det med ett stort lugn.
Som sagt, det gäller nu att fortsätta på det här spåret. Hålla i och bli bättre och bättre. Känns som vi är på rätt väg i den här processen och får vi den att rulla på kommer även fler vinster att komma.
Exakt så. Att vinna utan att vara bra gjorde vi försäsongen 2020. Då vann vi alla matcher utom en. Men alla med bra hockeyöga noterade att det kanske inte var helt välförtjänt. Men det kan gjort att man fuskade en del med grunderna - man vaggas in i en falsk trygghet - och det ledde hela vägen till degradering.
försäsongen handlar ju inte primärt om att vinna matcher, det är ju totalt underordnat. Det handlar ju om att utvecklas. Det finns anledning att vara mer bekymrad om man vinner en dålig match än förlorar en bra om man säger så.
Även positivt att Rögle-matchen vanns i 5 mot 5, inte PP. Visst är det viktigt att få igång PP vad det lider, men just i detta skede är det viktigare att få igång spelsystemet 5 mot 5 (något vi saknat i tre säsonger…).
Nu läggs det lite ord i mun på mig märker jag. Klart som korvspad det finns korrelation mellan mående och prestation. Det jag menar är att det inte finns så mycket att höja på ögonbrynen för ÄN. Vi är i startfållan och nu krävs att alla jobbar arslet av sig för att vara mentalt och fysiskt redo för att redan från start vara med och kriga om varenda poäng - för det är vad som kommer att krävas.
Det är skillnad på att det är harmoni i en grupp, (för det är något man ska försöka eftersträva). Vinster tenderar att harmonisera. Glädje, däremot, kan givetvis vara positivt, men kan också inge en slags falsk trygghet och utstråla känslor av nöjdhet vilket kan tendera att skapa en undermedveten känsla av mättnad. Vi vet vår historia där i min mening denna oödmjukhet lett oss ner i fördärvet - låt oss lära oss av det.
Så, när kan vi vara glada? Jo, när vi vunnit något och framförallt när vi gjort saker vi på förhand inte förväntat oss. Blir vi så glada över en uddamåls”seger” i en träningsmatch mot Rögle inför 1000 pers på läktaren så säger det en hel del om de lågt ställda förväntningarna vi har på detta gäng. Låt oss ha lite högre krav än så.
Som sagts ovan, det var inte vinsten i sig som höjde mina ögonbryn, det var sättet de vann på där spelglädjen lös igenom.
Det spelar ingen roll vad man gör i en grupp, har man inte kul tillsammans kan de traggla spelsystem, rita på taktiktavlor och grotta ner sig underliggande statistik till dödagar.
Utveckling, prestation och resultat börjar i ett bra mående och där är glädjen viktig, detta vare sig det är träningsmatch inför 1000 pers eller SM-final inför fullsatt HG.
Bestämmer du att vi andra inte bör bli glada över en välförtjänt vinst mot SHL-motstånd där spelet dessutom gav mersmak menar du? Snacka om hybris…
Ja, jag bestämmer.
Edit: lägger till en sådan här just in case ![]()
Förstår helt vad du är inne på och tror inte vi är så långt ifrån varandra i sak som det låter, men tror det handlar om att ha vi med rätt ska ha förväntningar och krav på detta. Att vinna en träningsmatch på det sättet vi gör är givetvis ingen nackdel - såvida vi tar de bra sakerna med oss vidare och förvaltar detta på rätt sätt. Om inte, då är vi där igen och upprepar historian - nöjda med en vinst i en träningsmatch mot Rögle och det är det jag menar vi behöver vara uppmärksamma på.
När jag var ansvarig för försöksdjuren på Sahlgrenska så ville alla se när mössen som varit på avvänjning ges; En Chans.
Först fick de känna doften av amfetamin. 90% triggade igång, började dansa, höger till vänster, sniffa. Luckan öppnades. De brakade igenom för att köra nosen i drogen. Lyckliga.
Seger mot Rögle och 90% av forumet får vita nosar.
Uppdaterad försäsongspoängliga efter gårdagens match.
Ang går från klarhet till klarhet får man väl konstatera. Viktigt framöver att Hepo och Rousek börjar få med sig lite utdelning.
Samtliga matcher
| F.Dichow | 2 | 42 | 45 | 93,33% |
|---|---|---|---|---|
| L.Lehtinen | 3 | 59 | 69 | 85,51% |
| GP | G | A | P | |
| M.Johnsen | 5 | 3 | 4 | 7 |
| J.Ang | 4 | 1 | 5 | 6 |
| H.Pettersson | 5 | 2 | 1 | 3 |
| I.Brännström | 5 | 2 | 1 | 3 |
| R.Woods | 5 | 1 | 2 | 3 |
| O.Alsing | 3 | 1 | 1 | 2 |
| K.Annborn | 4 | 1 | 1 | 2 |