Tråden om HV71

Är problemet att barn kan vistas där vuxna kan ta en öl eller två, eller är det att vissa vuxna inte kan ha ett vuxet förhållande till alkohol?

Inte sällan när problem uppstår i vår kultur tror vi att förbud är vägen, och många i befolkningen hejar lustigt nog på. Ibland undrar jag om svensken vill vara fri?

Vad sägs om att istället kasta ut och neka mer alkohol för de som redan fått för mycket? Det är väl just därför vi har 18-års gräns på restaurang och 20-års gräns på Systemet?

Vi borde behandla vuxna människor som vuxna och agera på undantagen.

8 gillningar

Hemma kan man göra vad man vill när man kollar hockey :beer_mug:

2 gillningar

Kul diskussion. Starten var egentligen att någon skrev att vi skulle kolla hur faciliteterna i Gävle bland annat är. Och jag påpekade att även dom hade brister. Man kan ha både och. 18 år i barerna (även om jag tycker man borde få ta in en femåring även där. Förstår att man kanske måste hålla typ 17-åringar borta för att inte servera minderåriga). Men de kan ju också erbjuda en öl i restaurangerna. Då finns det ändå något alternativ för den som tycker om att ta en öl innan matchen.

Får dra några snabba på Pizzeria Carmen bredvid innan matchstart istället.

Fast diskussionen kopplar ju till en av föreningens viktigaste uppgifter de kommande åren: hur gör vi vår arena bättre?

Jag tror inte på konceptet att ha röjiga barer med för mycket fylla och ovårdat beteende. Det skall vara ölbärs och stämning. Det är stor skillnad där.

Absolut största problemet för en arrangör är att undvika att folk köper öl åt ungdomar under 18 år. Detta leder till att tillståndet dras in. Vansinnigt illa.
Om man vill ha barer/restauranger där man tillåter alla, oavsett ålder behöver personalen i stort sett gå runt i lokalen och kolla leg på alla som sippar på en ölbärs. Börjar man med detta, så kommer det ryktet spridas och ungdomarna kommer undvika att åka fast och bli utslängda ur arenan (mestadels genom att inte försöka, men några kommer säkert lyckas käcka systemt).

Men för att ytterligare höja stämning och tillvaron i HG så tror jag att vi behöver familjevänliga barer/restauranger. Där finns mycket av köpkraften. Sen kan vi ha barer med mer drag, men även där behöver vi se över jättemycket i termer av utrymmen, access etc.

3 gillningar

Jag tycker som @TimpanHV71 va inne på att skillnaden mellan en restaurang och en bar i en hockeyarena skiljer sig rätt mycket åt. Att inte ta med sina ungar i en arenabar där de sups rätt mycket är sunt förnuft. Det är samma sak som att jag inte tar med ungarna till Olles efter kl 19. Det är olämpligt.

4 gillningar

Ja. För i restaurangen serveras ingen alkohol just nu (om jag fattar det rätt?)

Men mitt hela inlägg går ju ut på att komplettera med mer möjligheter, inte tvinga in barn i big ice bar.

2 gillningar

Sen har man ändå knappt råd att ta en ölbärs i HG längre. Priserna är hutlösa.

1 gillning

Om du bokar Restaurangen eller Terrassen på Husqvarna Garden kan du beställa alkohol direkt till bordet. Vad jag vet är det enda sättet att få en öl i paus utan att riskera att bli nedtrampad av horder av törstiga besökare. Nackdelen? Man måste vara minst fyra personer och det kostar 1 220 kr per skalle – exklusive dryck.

Många andra arenor har smartare lösningar, till exempel barsektioner där halva grejen är att du kan dricka öl och se hockey i lugn och ro. Då blir det lättare att locka nya besökare som vill kombinera matchen med en AW.

Som det är nu blir det nästan avskräckande: trängsel i barerna, stress för att hinna tillbaka till platsen – och risken att få ett halvt hekto lössnus i nacken samtidigt som någon vrålar “HÅÅVEEEBLÅÅÅÅ!”. För egen del tar jag ofta bilen istället, det är helt enkelt inte värt kaoset. HV skulle vinna mycket på att göra det enklare och trevligare att ta något att dricka i samband med matcherna.

Sen finns det de som vill ha supporterstämning i periodpaus, det respekterar jag. Men det borde finnas fler alternativ såhär 2025 när en biljett kostar runt 500kr.

7 gillningar

Det du skriver ligger helt i linje med hur jag jag ser utmaningen. Vår arena-upplevelse är kass, utrymmena är kassa. Sen att hockeyn dessutom legat på samma nivå…

Jag tror inte vi behöver locka så mycket ny publik som att vi behöver vårda den publik som redan går. Men, vi behöver som sagt utöka antalet platser, öka upplevelsen, fylla arenan, öka stämningen.

Jag undrar hur processen ser ut för att nå dit.

2 gillningar

1 gillning

Processen saknar just nu pengar och saknar också JKPG kommuns insikt att HV är en av dess största tillgångar som genererar intresse, besök och evenemang i staden.
Antingen så måste kommunen släppa sitt motstånd och släppa marken till HV alternativt måste klubben hitta någon/några nya investerare som vill låna ut kapital så samma sätt som Kinnarp en gång gjorde.

1 gillning

Fast de där är ändå kärlek!

7 gillningar

Kan tillägga till debatten att i Finland där jag bor är det otänkbart att det inte skulle finnas öl i plastmugg i alla barer i arenan. Dessa kan också förtäras på läktaren. Hon i kassan såg rejält förvånad ut när jag frågade om jag fick dricka ölen på läktaren :joy:

Har aldrig upplevt att det är problem med stök och det är ändå Finland liksom. Sen finns det en röjbar också där de kollar leg och där är det väldigt livat.

3 gillningar

Finns inget finare!

Annborn lånas ut….? Vekar bara va i veckan. Va kan detta betyda dock för framtiden…?

Han är väl den som står längt ifrån en plats i dagsläget, så det är väl för att hålla igång honom och spela seniorhockey.

Antagligen ingenting, man behöver ge Annborn lite seniormatcher och förhoppningsvis kan de leda vidare till längre

Larry är klar såklart!! :wink:

2 gillningar

Källan som påstod att Larry var klar hävda ju att en av backarna har fått information om att de skulle lånas ut..

5 gillningar