Tråden om HV71

HV måste enligt mig minst ta 4 poäng de kommande två matcherna. Sedan sno en poäng av FBK hemma vilket känns omöjligt.

Och då var allas vår favorit general manager, det är alltså honom vi borde tagit istället? :thinking:

2 gillningar

Rent principiellt har du såklart rätt, men med de positiva lördagsglasögonen på kände jag att jag ändå ville snegla lite mot resten av 2000-talet. :slight_smile:

1 gillning

Är det sant? Får hoppas att Abbott ringer Kent på måndag morgon och ber honom komma tillbaka i en fri roll som senior advisor!

1 gillning

Vi har alltså, utan konkurrens, sämst specialteams. I PP har vi 0% och i BP 66,67%. Känns ju som att det ganska uppenbart vart krutet bör läggas den närmsta framtiden.

4 gillningar

Om vi förlorar sådär fyra matcher till så är min åsikt att vi bör skita helt i serien och satsa allt på kvalspelet. Som iko.

Jag ser inte hur vi kommer rå på något av de andra lagen i serien just nu, förutom att målis står på huvudet och räddar 30+ skott.

Kanske ändras ekvationen om 9-10 veckor när vi närmar oss fullt lag. Eller om vi sätter måns/tikka/stakke/nyberg/mfl på läktarn och kör juniorer.

Trodde man på detta laget igen? eller handlar det bara om det ekonomiska?

Orkar inte.

Jaha då är det redan kris och måstematch i nästa, och måstematch efter det. Fyra inledande torskar är väl inte direkt oväntat med tanke på spelschemat men varför vi aldrig kan skrälla är ju konstigt.

Sex mål framåt på fyra matcher är det som oroar mest tillsammans med faktumet att vi knappt skapar något alls framåt, någon ide i anfallspelet har jag inte sett annat än samma som i fjol dvs skicka en långpuck upp till en ensam forward som antingen träffar honom i ryggen eller som han förlänger ned i sarghörnet för att sedan själv jaga efter då närmaste medspelare är minst 25 meter bort. Denna spelide tror jag inte ens en oerfaren och omeriterad tränare som blomqvist tycker vore bra då det innebär att samma spelare först måste vinna en duell för att nå pucken, sedan vinna en åkduell för att sedan vinna ytterligare en närkamp längs sargen, samtliga ofta mot multipla motståndare innan han måste slå ett pass som går fram till en eventuell medspelare om någon sådan ens åkt i zon. Annat än detta består anfallspelet bara av att någon med kompetens, borgström
, AP, alsing eller luoto det lilla han spelat går själv förbi en motståndare och för in pucken i zon.

Försvaret ser kanske lite bättre ut men det tycks mest som att vi ställer upp i en bred box för at trycka ut motståndarna mot sargen och låter dem spela runt medans vi förtvivlat jagar i ett lägre tempo än puckhållaren och förr eller senare vänds den jagande hv-killen bort och det blir en stor yta och ett 2-1 läge på den isyta som skapats när vår kille blivit bortgjord. När vi sedan väl vinner pucken har vi ofta fått jaga så länge att det finns ingen ork för ett anfall kvar och vi får byta och börja jaga igen. Inget ovanligt egentligen men för att det ska gå måste vi ha spelare som kan vinna puck tidigare och vända spel samt backar som kan ta ut pucken fort och föra den framåt, det räcker inte bara med alsing här.

Sedan undrar jag lite om det är ett måste att backen som vinner/får puck för att sköta uppspel måste passa den andre backen i uppspelsfasen? är detta vad som kallas “vila med puck”? Av det jag sett är det sällan så att backen själv spelar upp ur zon utan pucken tycks ofta behöva gå genom båda backarna i uppspelet, tyvärr saknar vi ju med ett par undantag backar som klarar av detta (puckar hoppar över klubbor, passen går 2 meter fel osv)och istället kan motståndarna lätt vinna puck ner i vår zon genom att skicka fram ett par spelare, speciellt tydligt var detta mot frölunda där vi gång på gång missade att ta oss ur zon i vad som från börjar faktiskt var helt ohotade och öppna lägen, egentligen bara för att vi inte tog oss ur zon med ett pass direkt när läge faktiskt fanns.

Tyvärr har jag svårt att se detta vända innan vi har gjort oss av med förre sportchefens, eftermäle, han tilläts ju gör några sista dolkstötar under våren genom att ta in blomqvist och nyberg som tillsammans med tikka och några till utgör kategorin oförklarliga signeringar och som i mina ögon utgör bromsklossar för oss som vi nu får dras med under åratal framåt.

1 gillning

Ändå helt sjukt hur mycket ursäkter och what-if-resonemang det är i nästan alla aktiva trådar. Vissa ser alltså förluster där vi inte för stryk med så mycket som nån form av framgång. Som om det spelar nån som helst roll hur det hade kunnat se ut om vi minsann hade haft fullt lag och minsann spelat lika bra som idag. Minsann.

NEWS FLASH: med fullt lag kanske det hade sett ännu värre ut och vi kanske hade släppt in ännu fler mål! INGENTING garanterar att vi hade haft fler poäng med fullt lag. Ingenting. Ändå håller sig folk kvar vid att det ser bättre ut. Helt sjukt.

Det enda vi kan konstatera med säkerhet, oavsett vilka som är skadade och sjuka osv. är att vi har välförtjänta NOLL poäng, eftersom laget är på tok för dåligt och ihåligt. Detta faktum ändras inte med mindre än att man köper in en ny förstalina.

Jag kan fan inte fatta hur folk bara kastar detta åt sidan, tillsammans med vetskapen om hur det sett ut de senaste fyra raka SHL-säsongerna. HV har fått kass start och har inte lyft från botten EN ENDA GÅNG! Så varför skulle det ske denna gång? Med den sämsta starten någonsin? Med ett av de fyra senaste säsongernas sämsta lag att tillgå?

Prestationen i SHL mäts bara i en sak - poäng. HV har noll. HVs prestation hittills är alltså helt utan värde i det som har någon betydelse. Om man kämpat eller inte är alltså helt betydelselöst ur det enda betydelsefulla perspektivet.

Jag orkar snart inte mer. Jag vet inte vad som är värst. HVs spel som är att likna vid ett utdraget rituellt självmord, eller folks totala faktaresistens och oförmåga att se verkligheten för vad den är.

Kul också att det snackas om räddningsplankor. Grejen är den att vi saknar räddningsplanka. Det är ju vi som är alla de andra lagens räddningsplanka. Sug på den.

Det är ju fan att det ska behöva vara så här säsong efter säsong.

7 gillningar

Vad ska vi skriva då? Att alla suger och kvalet är klart? Det är uppenbart HV startat dålig men ska vi sitta här och tjuta resten av säsongen blir det ett tråkigt forum att läsa på.

7 gillningar

Vi har alltså bara två alternativ: Klaga, gnälla och vara oerhört negativa som du. Eller vara helt tysta inte skriva något alls. Och så ska det vara tills vi har fått en ny förstalina, vilket just nu i princip inte finns på marknaden? Jag tror nog de flesta inser att vi har ett spelarmaterial som inte räcker till, men vad ska vi göra? Stänga ner och vänta på nyinköpta frälsare eller skriva det än mer negativa inlägget efter det andra som ju faktiskt en hel del av forumets nestorer gör just nu. (Shitkicker, Lejaques, Diabolics) Jag vet, jag tar en skaplig risk när jag kritiserar dessa tunga herrar. Men som ledare som ni är får man i motgång ta på sig rollen att jobba med positiv förstärkning. Trevlig söndagsmorgon! :slight_smile:

18 gillningar

Det finns många här som tjuter och gnäller något enormt. Målar fan på väggen. Ni sprider negativ energi så in i. Vi har för fan 7-8 skadade och spelar ett spel som är mil bättre än förra året.
Ni vet ju vår sits innan matchen startar mot lhc men ändå är det så in i helvete mycket gnäll. Frustration är en sak, men ni sinkar ned detta forum och man tappar lusten att ens gå in här. Mogna till och väx upp! Admins bör städa upp och sätta ned foten, och utan att name droppa någon men även ni admins föregår inte direkt med gott exempel! Skärpning!

7 gillningar

Sluta gnäll.

1 gillning

Sakta i backarna, vi är ett forum. Här får det rosas, berömmas, risas och gnällas. Givetvis inom ramen för vad som är okej att skriva. Vi som är admin försöker ”städa” så gott det går, men vi tar inte bort saker såvida det inte är direkt opassande eller strider mot våra regler exempelvis. Vi får lufta det vi behöver sålänge vi håller oss till sak och inte person (det sköts i PM).

Håller med om att det är mycket som är grått och svart härinne just nu, men stämningen brukar också gå i vågor utefter prestationerna laget vi följer presterar. Det är valfritt att bemöta denna typ av inlägg. Det är också valfritt att läsa dem förövrigt. Tycker man något så är det valfritt att skriva, men då vi är ett forum så får man alltid räkna med att det kan uppstå debatter och intressanta diskussioner.

9 gillningar

Läget är kritiskt igen och ingen kan blunda för det trots att säsongen är ung. @lejacques och @shitkicker har klart och tydligt belyst detta vilket är bra. Nu har vi förutsättningarna. En usel säsongsstart och sämst på allt.

Ska vi lägga oss och dö? Lämna w.o? Älta till förbannelse?

Nä nu är det dags att ”face the facts.” Göra det ”vi” kan.

Vad kan vi fans göra?
Stötta laget och skapa opinion. Inte mycket mer. Något vi gör. Inte minst på detta forum.

Vad kan klubben göra?
Värva, förändra ledning, taktiska förändringar, ändra linor, bänka spelare eller låta det bara rulla på…

Värvningar jobbas det på kan jag lova.

Sen måste vi hem med Herman Träff. Ge en ren juniorlina chansen tills vi har folk tillbaka eller invärvade som kan konkurrera ut dem eller andra som inte levererar. Träff, Reber, Hugo P, Nordmark, Scholdan, Abrahamsson har redan känt på A-lagsspel och gör det inte sämre än vissa vi har på plan nu…

Rimliga förändringen i ledning är ju att skeppa Davidsson. PP och offensiv är ju totalt underkänt. Något annan förändring på ledarsidan ser jag som osannolikt och dumt i nuläget.

5 gillningar

…Om domaren är mutad o tutar o går på…
…Om skridskorna är för stora o målen är för små…
Ja, Ni kan texten.

Jag är helt övertygad om att denna texten skrevs i någon form av ironi då.
Även om den åsikten troligen är värre än att svära i kyrkan!

Så nu är jag här igen med mitt favoritord: INSIKT!
Normalt sett balanserade skribenter börjar få problem.
Topplocken ryker som på ett gammalt stubbrace för utrangerade gamla Saabar o 140:or.

Fanns det ens förväntningar inför denna säsongen på ett bättre utgångsläge/resultat efter seriestarten.
Vi har ju samma lag till 80% som förra?
Spetsvärvningar?
Visst, vi har bytt ut lite ledningsrör o några rörmokare men det gamla helgalvade systemet sitter
ju kvar inne i väggarna.
Det susar i rören av några nya kopparkopplingar men blandning av nytt material brukar skapa korrision ihop med gammalt!
INSIKT?
Jo jag vet, Borde stått ILLUSION!

Min illusion dog efter det fjärde guldet.
Där och då försvann det som var hela grunden i HV-bygget.
14 år senare så är vi framme i nutid. En nutid där insikten måste få mer plats.
Insikten att HV71 är ett bottenlag. Har varit ett bottenlag under många år. (trots guldet 2017)
HV71 kommer vara ett bottenlag ända tills alla gamla kontrakt löpt ut och klubben vågar satsa på egna produkter och bygga en stomme av HV-hjärtan!
Insikt!
Inse!
Så vad gnäller ni på?
…HV71 SPELAR BÄST ÄNDÅ…

FACE IT!

Kan intyga att de tre nicks du nämner är väldigt mottagliga och öppna för debatter och de vet mycket väl att de kommer åka på mothugg.

Det mest fantastiska med detta forum skulle jag säga är att vi kan se på saker på så olika sett, ur olika perspektiv och med olika glasögon. Det är det som gör forumet levande och intressant.

Trevlig söndag :sunny:

3 gillningar

Insikt är ett bra ord som passar bra in! Mitt favoritord går lite hand i hand med ditt och det är ödmjukhet.

1 gillning

Helt uppenbart att vi måste ha in mer spets framåt. OSL och Brännström klarar inte av att skapa framåt själva. Vi måste ha in minst 2 spelare till förstafemman helt enkelt så att alla andra kan petas ner ett pinnhål, och dököttet som snittar 1p var 100:e match inte behöver spela alls.

Försvaret är tillräckligt bra, strukturen är tillräckligt bra, målvakten tycker jag har visat sig vara tillräckligt bra.

MR X - MR Y - Petersson (om han kan spela mer)
Luoto - Borgström - Brännström
OSL - Kero - Lenc
Reber - Tikka - Tedenby

Det svåra blir såklart att hitta dessa två spelare, även om vi kastar stora summor på dem… Men detta är Abbotts jobb, han måste leverera här. Kan Johan Alcen i brynäs hitta jänkare som funkar direkt så borde Abbott klara det. Hans värvningar hittils imponerar ju inte direkt.

Sen undrar man ju vad det är med Luoto. Hockeyspelare är väldigt sällan borta såhär länge på grund av sjukdom. Lär inte vara en vanlig förkylning direkt.

1 gillning

Det var intressant med ett inslag om Brynäs, hur de halkade omkring runt strecket i många, många år innan åkte ned i hockeyallsvenskan.

Just nu är HV också inne i en sån period.

Precis som många andra tror jag laget varit för klent, spelarmaterialet, nu har vi haft många olika tränare och resultatet kanske ändrats lite grann men inte jättemycket av det.

Så slutledningen tror jag är för de flesta att laget varit för svagt.

Samtidigt är det ju så att vi mött flera topplag och med flera skador, så frågan är om vi är ett lag för pos 10-12 eller 13-14, eller möjligen, möjligen 8-10 , högre upp håller inte laget för, det tror jag man kan sluta sig till nu …