Jag tror man ska vara varlig med att se organisationen som en pengakåt konspirationsmaskin. Jag tror det är helt vanliga personer som du och jag, men som saknar den kompetens som krävs för de roller de har. De har däremot kompetens att leka företag, vilket är det vi ser just nu.
Det gör det också enklare att förstå varför det som händer händer. Eftersom de inte har förmåga att se sina brister i den grundläggande verksamheten (hockey i detta fall), så är de mer fokuserade på att alla i organisationen ska ha det bra. Att ekonomin är i balans. Att rätt rutor är ikryssade i rätt styrdokument.
Jag har själv upplevt miljöer där det varit viktigare att självvärderingstexter lämnas in och svarar rätt på frågorna, än att brister påpekas eftersom det “inte är rätt plats att göra det”. Snälla välmenande chefer som vill att alla ska vara nöjda, men inte klarar av att se hur verksamheten kunde bli så mycket bättre med lite mer annorlunda satsningar och prioritering av kompetenser.
Jag tror HV blivit en organisation där det är viktigare att “alla delar av verksamheten får komma till tals på medlemsmöten i stället för att identifiera vilka akuta problem som finns och åtgärda dem.” Om ni förstår vad jag menar/syftar på. Det är inte konspiratoriskt och ondskefullot. Det är välmenande, men frånvaron av kompetensen att se hockeyn som ett elitprojekt som kräver elit-personal är också den anledning som gör att det är påväg att gå käpprätt åt Linköping.
Rent spekulativt ser jag att detta skulle vara anledningen att två sportchefer “lämnat” under olika turbulenta omständigheter. Det kan ju förstås vara av helt andra anledningar. Men det skulle också kunnat vara för att de blivit bakbundna eller motarbetade på ett sätt som gjort det omöjligt för dem att göra sina jobb. En hade en klausul och kunde ta sig lös. Den andra har inte haft det och kraschar, vilket för mig är en helt rimlig reaktion om man vet att saker är uppfuckade, men man inte har en möjlighet att ändra dem eftersom andra personer i miljön runt omkring kring dem inte har samma känsla av att organisationen är i kris.
Och med tanke på hur både ordförande och klubbdirektör inte verkar uppvisa någon som helst känsla av att föreningen är i kris …