alla logotyper är barn av sin tid. Till mångt och mycket. Undantag för det är texvis Frölundas som gjort en logo explicit för att överbrygga då och nu. Det var nog nödvändigt efter deras extremt pinsamma appropriering av “rödskinn”, ett både moraliskt och estetiskt klavertramp.
Vår logga, en dåtidens 3D modell av föreningsförkortning och årtal är extremt lokal i tiden. Jag har alltid älskat det. Framförallt älskade jag det som barn. Det var det snyggaste som fanns. Det är det snyggaste som finns.
Men idag är det snyggt pga av vad det representerar i min hjärna, min historia med föreningen, inte pga estitiken. Den är gammal. Den är 70-tal. Men den är vår och historiskt korrekt.
Titta på örebro. Det finns inget fulare i universum. En logga, mig veterligen helt utan historik, värde eller självrespekt. En styggelse skapad av en reklambyrå med lågbudget-ambitioner som överlever enbart ty de outsourcar sina uppdrag till sommarjobbare från den lokala särskolan.
Precis lika pinsamt som göteborgs stad, när de lanserade det liggande Ö-et.
