Amerikanerna verkar inte uppskatta vår logga…
Är väl bra att vi är i topp i någon kategori ![]()
alla logotyper är barn av sin tid. Till mångt och mycket. Undantag för det är texvis Frölundas som gjort en logo explicit för att överbrygga då och nu. Det var nog nödvändigt efter deras extremt pinsamma appropriering av “rödskinn”, ett både moraliskt och estetiskt klavertramp.
Vår logga, en dåtidens 3D modell av föreningsförkortning och årtal är extremt lokal i tiden. Jag har alltid älskat det. Framförallt älskade jag det som barn. Det var det snyggaste som fanns. Det är det snyggaste som finns.
Men idag är det snyggt pga av vad det representerar i min hjärna, min historia med föreningen, inte pga estitiken. Den är gammal. Den är 70-tal. Men den är vår och historiskt korrekt.
Titta på örebro. Det finns inget fulare i universum. En logga, mig veterligen helt utan historik, värde eller självrespekt. En styggelse skapad av en reklambyrå med lågbudget-ambitioner som överlever enbart ty de outsourcar sina uppdrag till sommarjobbare från den lokala särskolan.
Precis lika pinsamt som göteborgs stad, när de lanserade det liggande Ö-et.
HV71 är framförallt unikt. Konceptet med två bokstäver för klubbarna i sammanslagningen och två siffror för årtalet det skedde samt 3D-effekten på loggan. RA73 fanns tidigare men de bytte till Wings.
Jag tycker att det var helt rätt att återgå till HV71-loggan efter de tafatta försöken med LSD-tjuren och Blue Bulls-tjuren. Namnet är vad det är och loggan ser ut som den gör. Det är bara att acceptera ![]()
Bara vi kan återfå lite mer blå i stället så år vi hemma.
“Vita, gula, blå, HV blå”
låter bättre än
“Vita, gula, nästan svart, HV nästan svart”.
![]()
Håller med, ta tillbaka den riktiga 2000 talets blåa nyans!
Sen måste jag säga att jag är riktigt svag för LSD tjuren! Inte för att den kanske är snygg, utan mer för att den påminner om ett hv på väg mot en stortid. Den påminner mig om Karri Takko, Kai Nurminnen, Esa Keskinen, Bosse Ahl!
Det var här hockeyintresset började gro på riktigt och det var även min första HV-tröja. Minns även att jag fick en keps, direkt efter sm guldet 1995! En ljusgrå keps med en LSD tjur broderat på. Den va verkligen skitful, men ändå vacker på något sätt.
Inser nu att LSD-tjuren kanske är mer sentimentalt vacker för mig, mer än estetiskt ![]()
Det gula bortastället med den radioaktiva älgen på är ju så satans fult att det blir snyggt.
Lyssnade förut, iallafall så långt jag hann innan jag var frmame på jobbet.
De pratade om HVs start, att man spelade bra första 6 matcherna trots förlust, och att det var ett stort felsteg att gå bort från det spelsättet. BIK Karlskoga gjorde lite samma resa, men höll i i sitt spel och för dem vände det efter ett tag, och man tog sig långt under säsongen både i serie och slutspel.
Grunden till att man frångick ett “fungerande” spelsystem var troligtvis att vi som klubb blir ängsliga med bakgrunden av senaste årens historik…
Så långt hann jag. Inte så mycket nytt med andra ord.
Jag har lite, eller väldigt svårt att köpa det narrativet. Att vi spelade ”bra” de sex första matcherna.
Vi kanske spelade bättre jämfört med övriga säsongen. Men vi spelade inte bra. Spelar man bra så tar man inte noll poäng på sex matcher. Det är liksom osannolikt att ett ”bra” lag förlorar så mycket.
Tillägg. Och det är det hela narrativet bygger på i slutändan. Vi hade ”otur”.
finns det bevis för att detta gjordes? Att vi tog ett beslut att införa något nytt? Detta har jag aldrig sett något om innan, men jag har ju inte sett allt.
Oklart. Det man med säkerhet gjorde var väl att man ju längre säsongen gick frångick idén om jämna kedjor. Kedjorna i premiären var ju verkligen ett skämt.
det enda jag såg var ett huvudlöst coachande, kanske initialt även naivt, för att sedan bli mer och mer cyniskt. Men alltid ineffektivt.
Ja, Clubens lejon ser ut att vara gjord i Paint, som ju var det bästa som fanns vid tiden.
Ja. Naivt coachande, dåliga laguttagningar, ett halvt nytt lag utan SHL-erfarenhet samt att Liljander och Blommans lagbygge genomskådades tidigt.
Det är typ det som jag kan hitta som förklaring till de sex första matcherna.
Och ja, då blir det ju naturligt att bli mer cynisk i sitt spelsätt. Hade snarare varit konstigt om man inte blivit det.
Den skall byta logga nu, såg jag.
Hoppas aldrig vi byter logga.
Ja, deras nya blir snäppet mindre spretigt. Rimligt beslut. Jag håller med vi ska aldrig byta.
Lethinen bryter kontraktet med hv, går till björklöven
Precis. I min hjärna blir det här med statistiken nåt att skylla på och nåt man kan analysera sönder och samman


