Okej.
Tycker att rollen som en kapten har är lite mer flytande idag. Alltså klart att de ska driva laget men frågan är ju på vilket sätt. Kollar vi till NHL så har man ju jäkligt olika typer av kaptener där. Quinn Hughes som var (vad jag hört) väldigt omtyckt av laget och en bra kapten i Vancouver på grund av att han mer eller mindre var hela laget på sina axlar. McDavid är väl också en sån spelare som många tycker är självklar att ha som C pga just sin vinnarskalle och sin sjuka kompetens i sporten. Och Crosby är ju inte direkt den “bästa” spelaren i sitt lag längre men är fortfarande given som kapten baserat på hur han pratar med domaren och sina lagkamrater.
Tycker att Alsing ändå gjort ett bra jobb. Axlade HB rollen och tog på sig ett mer defensivt ansvar så Fransson kunde få leka mer offensivt. Kommer till jobbet varje dag och även om han inte var bäst på plan en ända match förra säsongen så såg det aldrig ut som att han gav upp. Det är nog den typen av kapten som funkar bäst med Eriksson som coach tror jag.
Sagt en del saker jag fått äta upp. Acceptabelt. Varit Pro Blomman enbart för att jag köpte konceptet med lagbygget. Ett… nu är det nytänk… nu om någonsin blir det bra, och sökte det positiva. Det har jag ätit upp av att följa forumet som helhet. Individuella hugg rinner av, för jag valde att lita på konceptet.
Så min trovärdighet som kommentator är vad den är… men iallafall… måste säga det, som tystnad… att lefin, Jämtin, sundh och petrasek som individer hade driv och var “, vinnarskallar” men inga kaptener. Olle är mer lämplig än någon av dom… dom behövdes som sitt. Att borgman känns mer självklar Så länge han vill, ja… men vill han inte borde olle fortsätta. Att byta för att byta… gillar inte det
Sen såg laget också helt annorlunda ut när flera av de nämnda spelarna faktiskt var i HV ta bara 2010 som exempel. Det fanns inte bara en ledare, en stjärna eller ett enskilt “HV-hjärta”. Hela laget var fullt av karaktär, vinnarskallar och naturliga ledare. Herregud vilket lag… nästan overkligt i efterhand att det faktiskt var verklighet och inte någon fantasyuppställning.
Hade du ens satt ett C eller A på Olle i det laget?
Det är väl där mitt problem med ledarskapet de senaste säsongerna ligger. Det har känts lite för forcerat och konstruerat, snarare än naturligt framväxt. Olle skulle bli kapten eftersom Anton redan hade bestämt det, och det var också en del av grunden till att Alsing kom till HV.
Martin Thörnberg - Johan Davidsson - Jukka Voutilainen
Teemu Laine - Kris Beech - Johan Lindström
Mattias Tedenby - Andreas Falk - Oscar Sundh
Per Ledin - David Ullström - Björn Melin
Pasi Puistola - David Petrasek
Janne Niinimaa - Adam Almqvist
Daniel Grillfors - Nichlas Torp
Per Gustafsson - Lance Ward
Exakt så. Ett konstruerat val.
Sett till truppen kanske inte ett konstigt sådant. Men kaptensvalet visar på problemen med hur man byggt laget. Lite som om Kolan, Fälth eller Åkerman fått ett C på bröstet sin första säsong utan att ha spelat en match i föreningen.
Och problemen blir ju än mer tydliga när vissa av oss föredrar ett C på Tedenby. Lite som att vi hade velat se Torp som kapten.
10 “egna produkter”. Det var tider.
Det är nya tider nu. Tyvärr.
Vilken stomme i det laget, blandat med egna Hv lirare och spelare utifrån. Som natt och dag om man jämför med nu.
Måste fråga er att när det gällde AB så var det min väg eller motorvägen.Jag har förstått att de som hade dem minsta mod att säga emot AB hamnade i “Svarta” boken.Jag är övertygad om att det var AB som låg bakom att inte vissa fick förlängt trots att de accepterade kontraktet.
Nu har jag inga bevis men är så fallet så borde AB rullas i tjära och fjädrar “Skojar”.
Men den mannen förstörde HV mer än någon annan gjort.
Givetvis ihop med ALI.
De hade en bra kontakt de 2. Nuff said.
Vi vet inte hur det gick till. Jag tror inte det fanns någon svart bok, men det var nog rätt mycket motstridiga tankar och känslor bland spelare och sportslig ledning.
Det enda vi vet med säkerhet är att AP stämplades som “problem” av den sportsliga ledningen. Hur (eller om) andra fick lika starka omdömen vet vi inte.
Men, vi vet ju att Anton var en stark kraft och ansåg sig ha hela truppen med sig, något som vi nu kan sluta oss till inte stämde.
Förutom AP, var det några andra du tror inte fick förlängt på grund av AB?
Anton kanske hade anammat AJs system med röda och gröna markeringar på spelare!?
Intressant spaning i Nedsläpp HV71 podden som släpptes idag där de råkade se HV packa upp tröjor som till större delen var gula. Det lovar ju gott om gula bortaställ i år.
Gula matchtröjor.
H*lve*e
Jag som köpte ny matchtröja förra säsongen ![]()