Tråden om HV71

Tyvärr ja, börjar mer fundera varför man ska gå, känns så hopplöst på ett sätt. Samtidigt en chans att yttra sig. Inför döva öron?

Fan, ta de styrande. Att man behandlar sina supportrar såhär.

Figge & Teden!

8 gillningar

Känner igen mig i det du beskriver. Tidigare så satt man som på nålar även under en serielunks-match. Nu känns det knappt vare sig när HV gör mål eller släpper in. Det är mer bara ett konstaterande, “jaha”.

2 gillningar

Riktigt bra :+1:

1 gillning

Fel tråd. Varsågod att radera inlägget.

Expressens artikel om Liljander är Plus-begränsad. Kan någon sammanfatta vad som sägs där?

Och att vi ska veta att alla gör sitt yttersta varje dag. Som vanligt. Inget nytt alls.

2 gillningar

Otroligt bra artikel.

Samma sak som att säga “.”

Jag har precis samma historia. Började följa säsongen 82/83 som medveten liten parvel. Klubben har varit min stora passion sen dess. Jag har genom åren varit engagerad på olika sätt i klubben. Precis som du beskriver så har jag stått där - i med- och motgång. Men den här gången är det annorlunda och jag gör precis samma analys som du; själen har gått förlorad. Därav har min låga i princip brunnit ut. Jag tror tyvärr inte mycket kan tända den igen. Det nya HV får nog bygga en ny supporterskara. Där kommer förmodligen inte jag att ingå.

Jag kommer naturligtvis alltid att hoppas på och vilja klubben väl. Men utan aktivt engagemang från min sida. Det HV jag hade som passion finns inte längre, förutom i historien och i minnen. Jag känner inte igen mig i dagens HV. Och jag känner inte heller nånting för dagens HV. Hur det går spelar mig nästan ingen roll längre. Detta eftersom det för min del är att är HV nånting som var, i den historiska betydelsen av ordet. HV är ingenting för mig som är.

8 gillningar

Alltså kan det sammanfattas i två ord - farsen fortsätter. Som vanligt alltså. Skräll. Eller inte.

2 gillningar

Tack för den! Lite värme i HV mörkret ändån. Känner som ni andra helt uppgiven och deprimerad som HV supporter men samtidigt nånstans hur jäkla illa det går så kommer man alltid va HV supporter. Däremot är det tveksamt om man orkar kolla på matcherna när man mår som man gör.

Vad gäller Björn så är det klart man förstår att han inte mår bra. Bryter med malmö under uppmärksammade former och sen misslyckas totalt samtidigt som Malmö presterar bättre utan honom. En felrekrytering av gigantiska mått som nästan ingen såg komma.

De som leder det här nu, KD, styrelse, sportchef och tränare måste rannsaka sig själva och fråga sig om de är rätt personer. Klarar de inte det så måste vi supportrar och medlemmar hjälpa dom och rannsaka åt dem. Men än viktigare hur hittar vi kompetenta, förståndiga, hockey-kunniga människor som kan vända på det här? Hur omsätter vi passionen runt föreningen till passion i föreningen?

6 gillningar

Woods har känning och tränar individuellt denna vecka…. herregud

1 gillning

Sammanfattning av artikeln av chat-robot
Här är fem huvudpunkter, listade i relevansordning:
1. Fokus på att lösa mentala låsningar genom medveten närvaro
Winter arbetar med att hjälpa spelarna att stanna i nuet, hantera stress och inte fastna i oro eller tidigare misstag.
2. Normalisering av stress och förståelse för hur hjärnan fungerar
Han lär ut att stressreaktioner är naturliga och att spelarna måste träna på att fungera trots press och starka känslor.
3. Psykologin som en central del av prestation
Winter betonar att idrott består av taktik, teknik, fysik och psykologi – och att den psykologiska delen är lika avgörande som de andra.
4. Observation och stöd under matcher
I båset observerar han spelarnas beteenden och rapporterar till tränarstaben om sådant de kan justera inför nästa period.
5. Processbaserat arbete – inga snabba lösningar
Han understryker att mentalt arbete tar tid, men att HV71 har gjort framsteg och börjar använda verktygen mer effektivt.

1 gillning

På plats 3 dagar per månad. Ifrågasätter nyttan här…

5 gillningar

Att värva spelare mid-season är ju helt klart en last resort. Hur man kommer dit har många redan skrivit om tex tränare, sportchef styrelse etc, man gör så att säga att ett sista dödsryck här nu. Men det ja fastnade vid va att nån skrev om misslyckad ungdomsverksamhet, min uppfattning är både ja och nej. Ungdomsverksamheten är okej i Hv, men det man misslyckas med är att integrera talanger i övergången till att bli seniorer. Det i sin tur får ju följder som tex att talanger väljer andra föreningar före Hv för man vet att det är omöjligt att få chansen i a-laget. Sen blir de en nedåtgående spiral som fortsätter att spinna neråt sedan många år tillbaka. Jag har en grabb som spelar i Hv och hans idol är Olof Glifford, vilket om man funderar lite träffar helhetsproblemet. Här har du en gedigen Hv-kille, born and raised, men man vågar inte satsa på han full ut utan lånar ut honom. Grabben hemma ser ju att hans idol inte får spela i Hv utan blir utlånad och redan där svalnar intresset för Hv som förening. Han vill se en match med Glifford, vilket i detta fallet blir Oskarshamn. Va händer när han blir tonåring och har sin idol i en annan förening när han ska välja nästa steg, jadå är det steget kortare till att hamna i tex Växjö lr Oskarshamn. Vi ser ju frukten av de i bla Nybeck. Ja skulle önska att man införde en policy där man säkerställer att talangerna får plats i seniortruppen, kanske att truppen alltid ska innehålla minst 3 spelare i åldersspannet 18-20? Just nu tappar man kommande generationer redan i 10-års åldern även om de finns fysiskt kvar i föreningen till de blir tonåringar, flaskhalsen är på tok för snäv uppåt. Det ska inte behöva krävas att du är en supertalang för att få chansen. Se skulle de finnas en policy så skulle man som förälder också se mer nytta och ev fördelar av att ha kvar sin son/dotter i föreningen.

7 gillningar

Bara så ni vet, vår mentala tränare är inte psykolog eller liknande skyddad titel. Han är lärare i grunden som omskolat sig medelst fristående kurser på halmstads högskola under ett kalenderår. Dvs han har med stor sannolikhet inte hunnit med den treåriga kandidat-utbildningen. Sen har han något från Gymnastik och idrottshögskolan i stockholm under en termin. Samt en utbildningen i KBT (jag är gravt skeptiskt till KBT, bör tilläggas)

Exakt vad man kan kräva av en person man anlitar (han är frilansande just nu, inte anställd) för att hjälpa till på det mentala planet är oklart för mig. Detta är en väldigt luddig bransch.

https://www.linkedin.com/in/magnus-winter-a64a249/details/education/

4 gillningar

Jag förstår att det svingas åt alla håll när det går dåligt, men fan vad jag börjar tröttna på det. Den här diskussionen har redan varit uppe innan. Magnus Winter har uppenbarligen relevant utbildning och tidigare arbetserfarenhet inom idrottspsykologi. Att lagets idrottspsykologiska rådgivare inte har en skyddad titel ligger lååååångt ner på listan med alla HVs problem…. Fokusera på rätt saker

1 gillning

Tycker det tvärtemot dig att det är högst relevant. Det handlar ju inte om ifall titeln är skyddad utom om kunskap och kompetens. Att gå en flerårig universitetsutbildning i psykologi ger ju lite mer än t ex någon distanskurs i kbt under någon termin.

1 gillning

Jag skrev till dåvarande biträdande sportchef Johan Davidsson för en herrans massa år sedan nu gällande behovet av en mental coach, vilket de då inte hade permanent. Tesen var att när Pär Pettersson ständigt var runt laget så fångade man upp de spelare som kanske inte själva aktivt jobbar med denna typ av frågor. Nästa säsong anställde man tidigare fystränaren (med främst pastorsmeriter) som mental coach på daglig basis. Inte riktigt det jag tänkte när jag formulerade mejlet och som Diabolics skrev så spelar ju utbildningsnivån och erfarenheten viss roll gällande denna position. Likt HV anno 25/26 verkar man nu har fått till ett dubbelfel där man har en mental coach utan större tyngd meritmässigt som dessutom inte är på plats i den dagliga verksamheten. Vad man saknar Per och Per 2004….

2 gillningar

Fast att anse att förkasta alla utbildningar som inte är psykolog utbildningar är ju ganska dumt. Han är en grundutbildad psykoterapeut och har läst flera terminer om just idrottspsykologi. Dessutom har han jobbat bland annat 4 år med Helsingborgs IF, så han har ju uppenbarligen förutsättningar för rätt kompetens?

För övrigt så rekomenderar RF just denna utbildningsnivå som han besitter.

2 gillningar