Blir det degradering till HA så är jag relativt säker på att AB tid i HV är över, trycket från sponsorer och supportrar kommer att bli för stort för att stå emot. Är det någon gång sponsorer och supportrar behöver tagga upp och hålla fast eller öka sin insats så är det ju vid en degradering. De flesta lag som åkt ur senaste år har bytt coacher, även om Modo inte bytte förrän några månader in på säsongen i HA.
Sponsorerna är ju inne på ledningens sida så att de skulle ändra sig ser jag inte hända. Hade sponsorer tyckt som vi fans så hade HV71 aldrig varit där vi är idag.
Sponsorerna? Här görs ett mycket långtgående antagande. Du uttrycker dig som om du talar för samtliga HV:s sponsorer och som om det råder full enighet kring styrelsens linje.
Det är svårt att inte imponeras av den närmast heroiska kartläggning som i så fall måste ha genomförts. Stor eloge till dig!!![]()
Det är de största som har makten och de följer ledningen.
Oj. HV satsar på underliggande statistik, att gå all in på en i SHL-sammanhang obeprövad metod inget annat lag tidigare gått all in på. Man tar in Leise, man värvar spelare med bra underliggande siffror. Man väljer bort stjärnor som faktiskt bidragit till föreningen.
Och med nio omgångar kvar visar de underliggande siffrorna att HV egentligen är ännu sämre än vad tabellplaceringen visar. Vi har tagit mer poäng än vad vi borde ha gjort enligt de underliggande. Vi borde ha legat sist.
Starka papper. Och det ger i alla fall mig vatten på min kvarn att tur, domslut som gått vår väg och individuella prestationer är det som legat till grund för att vi fortfarande har en chans.
Ytterligare ett stort underbetyg till Liljander och i synnerhet Anton Blomqvist, som så uppenbart inte är kapabel att sätta ett vägvinnande system och få ur det bästa av de spelare han har till sitt förfogande.
Läs ALI och styrelsen, LÄS.
Det finns absolut noll att skylla på. Det finns absolut noll argument, hur mycket man än letar, för att fortsätta med den här sportsliga ledningen.
Som vanligt efter ett uppehåll kommer en ny förlust, 100%. Gruppen har tränat bra och kommit ihop som grupp, byggt upp lite hopp och tro sen tar det 10 minuter av kvällens match för att sen blir påminda hur dåliga laget egentligen är.
Jag har aldrig haft mycket till övers för all jäkla underliggande statistik. Det enda som räknas är gjorda mål, insläppta mål. Gör man fler mål än man släpper in, ger det utdelning i form av poäng. Sen är spelarnas plus/minus ändå viktigt.
Så, Expressens utredning…blev väl till för att någon hade för lite att göra. Skräp. Säger ingenting.
Och blomman har tidigt under säsongen hänvisat till att de underliggande siffrorna visar att de är ett bättre lag än vad resultaten visar. Det finns verkligen ingenting som pekar på att blomman är en skicklig coach, varken vad vi ser, tabellplacering eller underliggande.
Trist för Björn, Leise och blomman att bli avslöjade som inkompetenta även på den punkten där de själva anser sig vara unika och ligga i framkant- den underliggande statistiken ![]()
Han är avslöjad. IGEN😂HV:s fysiskt klena skumgummihockey har aldrig och kommer aldrig vara framgångsrikt
Jag är av samma åsikt. I det här fallet är det ju dock tragikomiskt att det som HV som förening lutat sig mot och menar är nyckeln framåt och en anledning till att fortsätta på samma väg (det tjatades ju en del om detta i början av säsongen när HV förlorade), visar att läget om möjligt är ännu brunare än vad tabellen vill göra gällande.
Vår sportsliga ledning är inte bara usla på att leverera faktiska resultat. De kan inte ens leva upp till de hittepåsiffror de själva tycker är så viktiga. Dubbelfel.
Var det inte nån som påpekade detta på medlemsmötet att alla siffror är sämre än föregående år och fick svaret “ ja men spelet ser bättre ut i år än föregående år “ eller nått sånt? Siffror är inte allt men i detta fall så visar det ju faktiskt att vi är i botten av tabellen både poängmässigt, spelmässigt och statistik mässigt.
Det var också, medlemmar som försökte hyscha en ytterst befogad fråga. Det är på något sätt mycket märkligt det som händer i och runt föreningen anno 2026.
Ja det är mycket märkligt faktiskt. Frågan är ju om dom har samma inställning vid en möjlig ned gradering till allsvenskan.
Det finns en stor risk att hela den skaran, är kappvändare när det väl är försent.
Alt att ingen vågar stå för något, å låter saken vara. Ty varför ska vi bry oss när ingen annan gör det eller föreningen.
Visst var det väl HV-personal som försökte göra detsamma också?
Minns ej, kanske. Mycket möjligt. Skulle inte förvåna mig.
När inte faktisk statistik är nog studerar vi statistik som ska visa hur det borde vara?
Finns det statistik som visar vad det är som står i vägen för det som borde vara?
En spindel Elon Musk hade ställt sig i givakt av…