Alla regler och policys finns i HV71. Men kraften att driva igenom och följa upp finns inte riktigt. Till de som är ansvarigas försvar så har det varit herrarnas fria åkning mer eller mindre sen CD slutade, så att vrida tillbaka allt och rätta in folk i ledet tar tid och extremt mycket energi.
Men som med lagar utan beivrande myndighet, så blir regler och policys verkanslösa om ingen följer upp.
En extremt intressant diskussion. Vet ju att du @shitkicker delat med dig tidigare av liknande info, men ändå häpnas man av hur illa ”världklasslaget” sköter sådant här. Mest troligt har man helt missuppfattat tolkningen av det begreppet, för det finns ingen logik i hur en verklig elitverksamhet som HV71 kan behandla sina ungdomar på detta sättet… Det ska vara väl förankrat i all led angående policys och det ska kontinuerligt följas upp så att detta efterlevs. Det ska finnas ledare med ett gediget ledarskap som står upp för ungdomarna och förstår att det aldrig kommer kunna finnas något att hämta om vi gör avkall på breddidrotten. Helt ofattbart! Pajasar.
Ja och kopplat till det jag skrev ovan. Ungdomar som inte blir sedda. Har vi ledare i detta också? Vi har kunnigt folk, rätt folk på rätt plats. Men som krymper i sin förmåga för att fel personer tar plats.
“kontinuitet, kultur, kunnande och klubbhjärta” verkar vara slutsatsen. Dock skall tilläggas att kontinuitet påtalas som både bra och dåligt. I enlighet med vad vi pratat om här inne.
Just nu har vi fel kontinuitet och saknar de andra tre delarna.
Mörker.
Hmmm. Om det där var den avslutande delen med nån sorts konsensus…..
I brist på ett bättre ord känns poängen banal. Självklar.
Inga svar ges egentligen. Bara känd materia. Inga lösningar. Ingen väg framåt.
Typ: ”Det behöver finnas kunnig personal i föreningen på alla nivåer”. Jaså?! Det säger du?!
Inte för att jag trodde att lokaltidningens reportrar skulle ha svaret, men ändå. Känns inte som att man alls gick på det djup som hade behövts.
Naturligtvis förstår jag att inte alla (eller ens många, troligen bara ett fåtal) läser här inne. Men detta har vi diskuterat och dryftat i 10 års tid. Det enda som skrämmer mig är att det kanske sitter folk där ute och tänker att ”ja det är så här det har blivit” som om fenomenet vore nytt. Det är det inte. För det är så här det är och har varit under en längre tid!
Ja. Jo. Du har absolut rätt i sak. Men du utgår från att det finns tillräcklig kompetens i organisationen för att åtgärda problemen. Det blir ju tyvärr lite av ett moment 22 när inkompetens försöka fixa inkompetens.
Jag menar: slutsatsen att brist på kontinuitet och för många sparkade tränare är orsak och inte symtom är praktexempel på hur personer med intuitiv inkompetens försöker hitta vägar ut ur problem.
Jag hävdar att det inte går att resonera med den här typen av personer. Det spelar ingen roll vilka siffror vi pekar på, för hade de varit kompetenta hade inte problemen uppstått.
Jag hävdar eller tror då rakt inte att kompetensen finns inom organisationen. Var har du fått det ifrån? Du kan inte ha läst ett enda inlägg som jag skrivit de senaste 12 åren!
Läst krönikan, och som shitkicker är inne på. Det är väl egentligen inget nytt. Forumets samlade åsikter, typ. Om än lite för välpolerat i min smak.
Men några grejer som jag tycker är bra att det lyfts i lokalmedia (som redan lyfts på forumet).
– Tränarbyten behöver inte vara negativt, till skillnad från vad HV:s nuvarande styrelse envist hävdar. Man kan byta tränare, vilket gulderan visar alldeles tydligt.
– HV-hjärta är extremt viktigt. Något som Liljander/Blomman snarare motverkat än premierat de två senaste säsongerna.
– Att få upp egna talanger är direkt avgörande för framgång på sikt. Detta har Liljander/Blomman också motverkat.
Så. Hade Sjöblom inte varit så välpolerad hade han kunnat sammanfatta sin text så här:
– Nuvarande sportslig ledning motverkar både klubbhjärta och egna spelare. Det går alldeles fint att sparka dem.
Sett till artikelserien så tycker jag att den enda delen som faktiskt visade en bild som gemene man antagligen inte har så god koll på, var den med Christoffer Davidsson. De andra delarna var mer åt gammal skåpmat som redan dryftats i pressen styckevis och delt.
Men oavsett så tycker jag att det var bra att JP gjorde denna artikelserie och granskning. Även om den kanske mer skrapade på ytan än gick på djupet, så skapar den ändå en viss press och sätter en snustumme i ögat på föreningen HV71.
Fredrik Sandquist skriver ju själv på TwitteX: “För en sak är säker, det finns mycket mer att bena ut.” och att det tack vare artikelserien är “många som hört av sig med ingångar vi kan gå vidare med”. Så det borde komma mer i ämnet.
Jag har en fråga. Okej, vi klarar oss kvar i SHL till nästa säsong. What then? Kan någon se vad som kan göra att vi inte hamnar på samma ställe nästa år? Vi har bytt ut allt och alla: spelare, tränare, spelidé, sportchef(er), styrelseordförande och klubbdirektör.
Jag älskar den här klubben men jag börjar tappa hoppet…
Det är bara ett mörker oavsett hur det går. Vi har absolut ingenting att bygga vidare på iom att Björn och blomman har rensat ut det sista genuina som fanns kvar i HV. Åker vi ut har vi inga Silfverberg, Larsson och Bertilsson som har hjärta och vill hjälpa föreningen. Är vi kvar i SHL har vi samma identitetslösa spelartrupp som bara är ett ihopplock utan tanke.
Det värsta av allt som verkligen dödar allt hopp är att oavsett om vi blir kvar eller åker ut är blomman och Björn kvar så det kommer bara bli värre.
På spelarsidan har vi ett antal som gjorde sin första SHL-säsong eller första SHL-säsong på nära 10 år. Vi vet sedan tidigare att många spelare som är nya till SHL behöver en säsong för att komma in i det ständiga presspelet – både i defensiven och offensiven. Rousek, Hepo, Borgman, Hansson, Hataka. Lägg därtill att Hugo Fransson (hoppas han blir kvar en säsong till!) och Malte Gustafsson blir ännu ett år äldre och bättre. Förläng med Tedenby ett år i taget. Krydda men en riktigt bra naturlig 1:a / 2:a center och en bra målvakt (detta ger automagisk ytterligare 10 poäng i täta matcher). Fokusera försäsongen på att på att vara redo från start. De flesta är kvar nästa säsong och borde kunna samspelt ligga rätt i de defensiva positionerna från match ett.
Detta bedömer jag som viktigare faktorer än om Blomman är kvar eller inte. Och jag tror det är meningslös att sätta hoppet till att Blommans kontrakt avbryts i förtid. Klubbledningen har bestämt sig för att köra det hela vägen — oavsett om det bär till HA eller ännu en bottensäsong i SHL.