Ja jag tycker inte att han har varit magisk men det finns absolut andra delar i laget som varit betydligt mer drivande till förlusterna. Jag kan tänka mig att det blir lätt att man som målvakt överarbetar och inte spelar sitt spel fullt ut när man märker att man har ett försvar framför sig som inte gör det de ska. Lite tvärtemot som när försvaret inte litar på målvakten.
Nej jag tycker inte det. Han föll ihop helt i slutet av sin sejour i HV71. Vi behöver en center som går till jobbet och levererar varje dag. En sån spelare/person är inte Nick.
Vad jag kan läsa mig till på sajten hockeysiffror är vi i bottenskiktet både vad gäller expected goals framåt och bakåt i spelet fem mot fem.
Nån får gärna rätta mig om jag har fel.
Så det där med att våra underliggande siffror är bra? Stämmer det verkligen? Vi är kanske inte fullt så dåliga som resultaten visar, men vi är inte heller så pass bra att vi kan förvänta oss ett jättelyft?
Först och främst är det BP och PP som är helt på botten.
Och då menar jag rekord dåliga siffror.
Här är en bra bild av “målbilden v/s verkligheten”
För Blomman vill ju lira ett spel som påminner om SAIK.
Lite att jobba på tror jag.
Bra, bra. Så snacket om bra underliggande siffror är en sanning med modifikation?
Ja du, det finns lite som ser “mitt på trädet” ut.
Du vet, även en Blomma har varit ett frö.
Hoppet lever för många.
Mina Blommor vissnar alltid.
Mm. Jämför man spindlar med övriga lag i SHL så känns det ju inte som en tillfällighet att just HV ligger i botten.
Nej. MEN hade det funnits ett normal BP, PP, normalt målvaksspel och en normal skotteffektivitet så hade vi legat 8-10 nånstans.
Så ska man ha nåt hopp kvar så är det “bara” det att fixa, pronto!
Lite för många bitar som ska falla på plats för att man kan skylla på tillfälligheter. Något brister i ”vila med puck” och ”jämna kedjor”-filosofin.
Och från det ena till det andra.
HV är numera så själlöst så man får be gamla HV-profiler i föreningen lajva modell när man vill kränga nya HV-prylar. Får flashbacks till säsongen efter att Sundh och Ledin lämnat föreningen, och man inför mötet hemma mot Luleå marknadsförde matchen med att dessa två HV-profiler var tillbaka i Kinnarps ![]()
Sist jag såg en sån spindel var när Tikka var i HV … ![]()
Dessa är ju i och för sig just HV-själ och ingår i dagens HV men antar du menar dagens lag. Annars är det ju fint att vi ju faktiskt har lite själ kvar i klubben. Sådana killar man velat se på isen, som du ju pekar på ![]()
Tveksamt om vi inte byter tränare, har det inte fungerat hittills tror jag inte att det på något konstigt sätt skulle ändras.
Vi kommer att vända, men jag avråder starkt från anti-depp-piller, det finns betydligt roligare och mer hälsosamma grejer att ta till när ångesten sätter in.
De återknyter lite senare att det förmodligen handlar om att förlorarmentaliteten “sitter i väggarna”. Så det tolkar jag är deras slutsatser utifrån inledningen. Men jag håller med om att man blir lite lurad av inledningen. De lägger sådan tyngdpunkt på olika citat så jag trodde först att de skulle hitta någon form av inkonsekvens i vad AB sagt.
De tar så att säga, lite för mycket höjd utifrån vad deras analys sedan resulterar i.
Jag gillar dock hur de sammanfattar dilemmat som klubben står inför vad gäller ledningens syn på vad som inte fungerar i relation till det betydligare mindre tålamod som fans och sponsorer förmodligen har i år.
@Quila , är det knäpptyst nuförtiden? Förr hade du ju lite signaler om vad som hände?
Jag förstår att uttrycket att ”det sitter i väggarna” är en metafor, men i detta fallet tycker jag att det blir vilseledande.
En mentalitet sitter inte väggarna, den sitter i de som rör sig inom väggarna. Den övertas inte heller utan är en produkt av att vissa beteenden tillåts leva kvar. En förlorarmentalitet är således en kultur som lagledningen inte förmår att ändra.
Tycker därför att de trippar kring het gröt där den mer uppenbara slutsatsen aldrig berörs. Inte minst när de också utgår ifrån att kommunikation endast sker åt ett håll, att avsändaren saknar ansvar.
Man hör en del fortfarande, men lite svårt för mig att dela med mig av vissa saker av olika anledningar. Det jag hör speglar sig vidare i den bild jag har av saker och ting. Många härinne som sitter på ganska mycket info och tar man den samlade bedömningen här så ligger man väldigt nära sanningen är min åsikt.
Nånstans hade man ju hoppats på att vi vunnit mot Örebro och tagit nån poäng mot Malmö också. Då hade vi legat på en elfte plats med lite häng. Nu är vi snarast avhängda och måste överprestera långa stunder i seriespelet. Och hur det ska gå till med hur det sett ut…. Glaset har blivit ganska trekvartstomt.
Ihåligt försvar genom hela femmor och halvdant presterande målvakter funkar inte i SHL.
Men med en vinst på torsdag så tänds genast hoppet och lite öl sipprar in i glaset.
(Är lite lätt förbannad på junioragerande Brännström och Reber som övermodigt försvann in i offensiv zon i BP mot Lökars, tappade pucken och smash så vart det mål i röven inom sekunder. Det är så billigt och icke SHL-mässigt att det svider.)
Den samlade bedömningen?
känns som att du förut kunde dela med dig mer än numera?