Tråden om HV71

Vill gärna förtydliga att jag har svårt att se sanningshalten i de men tyckte ändån de var värt att benämna.

Såg att samme man lagt ut att fler som avstår att komma till HV pga Anton, något som jag fått till mig också under lagbygget till denna säsongen. Så därav var det av intresse ifall någon här nåtts av samma uppgifter.

1 gillning

Jag har hört exakt samma sak gällande att Liljander ville sparka Blomman. Från en vän med familj som sponsrar klubben och är väl insatt i föreningen+styrelsen.

1 gillning

Att det skulle bli kval var jag inställd på sedan frölundamatchen 27/9.. Ni kan ramsan att allt såg så mycket bättre ut osv, reste från Mörrum, såg sista perioden i baren (ja det är inte bra, skäms, men väldigt trevlig bartender) jag gav upp där. Men, man går in här fler gånger om dagen, mer än man borde, hopp höjs, hopp sänks, efter varje match mår man egentligen dåligt… det jag vill säga är varför fortsätter jag tro ? Jag vet att jag bara blir besviken, men fan någonstans där djupt inne vill jag tro det inte är Anton71, kanske finns ett Hv71 kvar… . Förlåt för ot raljerande, men vi hade ingen massipantåta, fanns bara ölbäss. Det jag bara hatar är att man fortsätter greppa ett halmstrå, jag vill verkligen inte byta plats med Kalmar HC

2 gillningar

Helt enig med Donald.

1 gillning

Enligt mig förtjänade den fantastiska publiken i Garden något bättre redan efter omgång 6.

Är det inte lite av att slå in öppna dörrar nu från journalistiskt håll?

12 gillningar

Donald är väl lite som gemene supporter. Lever på hoppet, försöker se det positiva i det som uppenbart är negativt så länge det går.

Men så när verkligheten kommer ikapp, i det här fallet att kval mer eller mindre är klart. Ja, då kommer de sanna känslorna fram.

Och det är här jag tror HV:s ledning gjort en rejäl missbedömning av läget. Man snackade om “hat och hot” under en period då man fortfarande hade en oförklarligt stor andel supportrar bakom sig. FB-supportrarna, de där supportrarna som tittar på nån enstaka match varje säsong, som säger att de håller på HV utan att ha koll på vilka som ens spelar i laget.

Nu kommer de supportrarna börja svänga också. Om ALI tyckte situationen var oacceptabel för någon månad sedan. Ja, då får hon nog förbereda sig på en ännu värre shitstorm den närmsta tiden. Retoriken mot föreningen kommer växla upp både en och två snäpp.

Vi ska självklart kritisera laget, men aldrig gå till personangrepp. Det är dessvärre detta som kommer eskalera. Jag vågar inte ens tänka på vad som kommer hända om HV åker ut med Blomman i båset backad av en ledning som inte gjort ett skit för att vända på säsongen.

13 gillningar

Är detta vad som kallas personalansvar?

Hur tänkte Nubben när Monthen föll igenom?

2 gillningar

Jo det kanske det är. Men alternativen hade ju varit att inte skriva nånting, eller att dribbla bort de faktiska omständigheterna i ett snömos av skador, otur, kontinuitet och allt vad det nu kan vara.

I senaste laget - ja. Lite i efterklokhetens kranka blekhet - ja. Men icke förty klartext - laget, ledarna, lagbygget, sportslig ledning, klubbledning är för dåliga. De är inte bättre än tabelläget visar. Det finns inga ursäkter. Det är bar för dåligt, rätt och slätt.

Ta intervjun med Rahm som motexempel. Ett relativiserande resonemang som bygger på teflonförhållningssätt till omständigheterna, med endast hoppet som grund. Totalt verklighetsfrånvänt. Icke-ansvarstagande.

Att JP är kritiska ändrar inte läget. Men hade de inte varit det så hade det, enligt min uppfattning, varit ännu värre.

1 gillning

Nästan så man inte skulle bli förvånad om han blev tvingad till sjukskrivning av styrelsen…

Man har levt under en sten sen dagen Anton blev anställd.

Hade det funnit visioner och krav så hade Anton varit borta redan ifjol. Men det är bara mjuka värden man jobbar med numera i Hv71.

Det som är mest intressant nu är om HV71 fattat läget. Allvaret av att det kommer bli kval och redan nu börja träna och leva för ett stundande kval.

Jag är tveksam!

I vilken normalt fungerande förening som helst hade en HC med Antons resultat kickats för längesen.
Spelar ingen roll om det vore SHL eller div 3….
Vi är så skadade…

5 gillningar

Jag är också tveksam, inte så lätt att gå från ”vi blir farliga i ett slutspel” till ett nytt läge ”vi är beredda och gör oss klara för att vinna kvalet”.

1 gillning

Känslan är att det inte finns något som räddar HV71. Allt är precis som 20/21: inget lag spelar lika dåligt som HV71 och laget visar upp sitt sämsta spel när allt ska avgöras och det betyder som mest, trots att man haft det mesta i egna händer över en ganska lång tid.

Spelarna är oengagerade. På isen. I båset. Ingen vilja. Inga känslor. Ingen glädje. Ingen ilska.

Lagledningen får ut noll effekt av laget. Har dom tappat gruppen? Hade dom ens truppen till att börja med? Eller har truppen slutat bry sig, och bara vill få säsongen att ta slut - ju förr desto bättre, så att man kan börja om nån annanstans? Det verkar så.

Det vi ser nu är baksidan av hur det är att ha ett lego-gäng som lagbygge. När det går bra så går det bra. När det går dåligt finns det ingen botten för hur usla prestationerna är. Och här kan man endast lasta den sportsliga ledningen och styrelsen som godkänt detta. Liljander, Leise, Stillman. Här vilar ansvaret som tyngst för hur det ser ut. De byggde det usla laget. De förlängde med Blomman. De värvade Beech och Rahm. De sparkade inte dessa 3, trots att de tidigt visade uppenbara brister i förmågan att göra HV till ett fungerande lag, där spelare utvecklas, tar ansvar och glädje frodas.

Inför det stundande kvalet är förutsättningarna desamma som 20/21. Man kommer att möta ett bättre lag med fler ingående delar som fungerar, oavsett vilket lag det blir. Jag är mer övertygad än någonsin att HV åker ur. Ingenting tyder på något annat, varken sett till HVs spel eller eventuella kvalmotståndares spel.

Det som skiljer denna gång, och det är en betydande skillnad, är förutsättningarna för att ”starta om” i allsvenskan. De är mycket sämre nu, än de var senast.

Vi har en förening som i alla stycken är dysfunktionell avseende hur man leder verksamheten och hur man fördelar resurserna. Det finns inga hemvändare att räkna med. Lagledningen som inte får laget att fungera har kontrakt som gäller även i allsvenskan. Vi har en sportslig ledning som inte kan bygga lag. Antalet spelare som följer med ner verkar vara ytterst begränsat, och omfattar sannolikt i huvudsak de vi inte vill ha med ner.

Alltså måste ett nytt lag byggas från grunden i huvudsak baserat på spelare utan anknytning till klubben, av en sportslig ledning som inte har löst sitt uppdrag, som sedan ska ledas av en lagledning som inte har löst sitt uppdrag på 2 säsonger i SHL.

Alternativet är att alla ovanstående byts ut, vilket skulle innebära total instabilitet.

Läget kunde ha varit bättre, om man säger så. Frågan är om läget hade kunnat vara sämre. Jag tror faktiskt inte det.

8 gillningar

Vill man sluta tidigt, ska man väl kämpa för ingenmansland. Då tar det slut om en vecka. Kämpar man inte och får genomlida ett kval, får man ju hålla igång några veckor till.

För övrigt håller jag med. Maken till färglöst och oengagerat lag har jag aldrig skådat.

4 gillningar

Jag håller inte alls med. Om du är tillsatt för att ansvara för ett lagbygge men inte får bygga laget (i det här fallet: sparka personer som behöver sparkas) vilket är ditt jobb, så kan man mycket väl gå sönder. D v s det är förlusten av kontroll som skapar stressen, inte själva motgången i sig själv.

Uselt ledarskap kan mycket väl orsaka sådant - jag har sett på väldigt nära håll i en högpresterande organisation där en handfull personer sjukskrevs, slutade eller bytte arbetsplats. HV har under det senaste året uppvisat så många tecken på att vara en sådan miljö, att det varit kusligt för mig att se.

Och jag tror inte det “säga emot” som hänvisas till här är det enda tillfället (om det är sant) som ledningen betett sig irrationellt och dåligt, utan flera flera gånger. Jag har lite skämtsamt tagit upp “intuitiv inkompetens” som ett nyckelord här, men det är inget skämt att tvingas jobba under sådant ledarskap. Efter ett tag börjar man bli galen.

3 gillningar

Ja om man vill sluta tidigt är ingenmansland målet, med semesterstart i slutet av nästa vecka.

Men om man vill starta om nån annanstans så är det kval, degradering och löst kontrakt som är vägen. Och jag tycker det verkar som att det är vad som ligger i röret för flera av spelarna.

Man trivs inte. Och varför skulle man då göra allt för att hålla sig kvar? Flera av de spelare som visar minst engagemang har ju långa kontrakt som måste fullföljas om HV klarar sig kvar. Kontrakt som spelarna kanske inte (högst troligen sett till prestation) inte vill fullfölja.

Ingen rök ut eld. Dock kommer de inte va nått problem Liljander kommer inte fortsätta i hv nästa år, för vad jag vet har de inte kommunicerat att hans kontrakt gäller i allsvenskan. Då har hv chansen att sätta en till ja sägare på SC rollen som ser till att skydda blomman. Hult kanske är en sådan? Jag vet inte.
Hv vart tydliga vad man vill med sportsliga organisationen. Nästa år ligger vi i botten i allsvenskan och blomman står o raljerar fortfarande vi måste sätta grunderna och han är nöjd med nån enstaka period hit o dit.

Hv som sportslig förening är död. Herrlaget, damlaget och j20 är totalt nedkört i rännstenen

AB skulle ju sjävklart fått gå i Oktober/November 2024. Istället skrev man nytt i Januari 2025. Även att man saknar en tydlig topp-center och någon mer defensiv back, så tror jag truppen är snäppet bättre än vad tabellen visar.

AB coachar ett lag till att förlora skotten i varje match, försvarsspelet är obefintligt, den puckkontrollshockeyn man snackade om leder bara till mer chanser för motståndarna än vad man skapar genom organiserade ingångar i zon. AB hockeyn är ett haveri utan dess like. Spelarna vet inte vad de ska göra på isen efter 2 år med AB.

Ifall det stämmer att Björn ville sparka AB i höstas men inte fick, så är det helt sjukt. Han är ansvarig för sporten och ska väll i så fall ha mandat att sparka tränaren?

2 gillningar

Observera att det inte är kritiken i sig jag kritiserar utan tidpunkten.

Jag tror nämligen att AB delvis är kvar pga blygsam och svag journalistik.

Tänk om dessa vokabulär hade skrivits och publicerats redan i höstas? Att slå in öppna dörrar imponerar inte på mig!