Nej du såg säkert rätt. Han brukar vara där nere och se till att maskotar hamnar rätt till introt osv. Han är alltid väldigt trevlig och omtänksam med maskotarna.
Jag läste intervjun med Agne. Den stödjer Magnussons version.
Min slutsats av de senaste dagarnas händelser och uttalanden så har vi blivit av med två av de största problemen i både styrelsen och klubben nu.
Vart hittar man den intervjun?
Vad säger han?
Vad baserar du det på? Nu frågar jag inte för att verka dum eller inte förstå saker som man sätt, hört och upplevt från utsidan!
Men du är närmare än oss flesta, hur har du upplevt det dagliga? Utöver mycket som du redan har skrivit om och hur vi uppfattar föreningen och dess verksamhet.
Enig. Och det baserar jag på det jag lyssnat och läst mig till.
Intrycket av ALI:
– En person som är fast bestämd att fullfölja sin vision, oavsett resultat.
– Hon blandar ihop befogad kritik med hat och hat. När kritikstormen var som värst förflyttade hon fokuset till det senare.
– Hon vill inte ta till sig av kritiken. Pratar om ”falanger” osv. Borstar av sig kritiken med att det är sånt som kommer från sociala medier.
– Vill inte låta sig störas av yttre faktorer.
Och här gör hon enligt min mening ett stort misstag när hon ger sig på valberedningen och dess arbetssätt. Oavsett vad som är rätt eller fel, men hon ger onekligen en bild av att hon vill jobba ”ostört”.
Ett ännu större problem. Valberedningen är det närmsta vi medlemmar kommer styrelsen. Det är valberedningen som mer eller mindre avgör vilka som ska sitta i styrelsen. Det blir de som representerar oss medlemmar när klyftan mellan styrelse och medlemmar/supportrar är så stor som den är nu.
Att ALI ifrågasätter att valberedningen vill ha insikt och med det ”lägger sig i” och inte låter styrelsen jobba ostört. Ja, det säger, enligt mig, rätt mycket om ALI:s syn på styrelsens arbete. Här upplever jag det som att hon inte varit intresserad av kritiken.
Därav kommer jag till slutsatsen att valberedningens beslut som skedde för några dagar sedan är det bästa som hänt föreningen på två år. Ett alldeles för sent beslut? Absolut. Ett beslut som inte hade behövts ta om valberedningen gjort sitt jobb från början? Ja.
Men nu har de rättat till sitt felbeslut.
Att Agne på det ”stöttar” valberedningen genom att säga att det här egentligen inte är så dramatiskt (jämför med att sportsliga ledare byts ut), Hade problemet varit så pass stort som ALI menar. Ja, då borde det ha kommit fram tidigare.
Nu upplever jag att hon försöker ge en bild av att allt i slutändan är valberedningens fel, samma valberedning som satte henne på sin post från första början.
Att det är en spricka i organisationen som den ser ut idag ser jag inget som helst problem med. Tvärtom snarare. Vore allt frid och fröjd och alla var på samma våglängd, som man så gärna velat göra sken av under den här säsongen, hade jag varit betydligt mer skeptiskt.
Att det finns slitningar visar väl, förhoppningsvis, att det finns någon/några som insett den inslagna linjen är helt fel. Sent omsider, kan tyckas, de kunde läst forumet vilken dag som helst de senaste 5-6 åren och fått veta det direkt, men ändå.
Sprickor kan vara negativt om det handlar om en välfungerande organisation. I HV71s fall är det nog snarare bara naturligt och högst nödvändigt.
ALI fick exakt att få kritik till att vända det till hat.
Fick ett meddelande från henne om jag någonsin mer skrev i HV71 sociala medier eller om de hörde från mig igen så skulle en polisanmälan göras. Framförde enbart kritik mot att Blomman inte va rätt man för HV71.
Är överlycklig att hon är borta med vinden. Skadlig för HV71 och för framtidens HV71.
Hon är ett stor fett misstag. Skönt att hon är borta. Fick samma retorik när jag framförde kritik, hot om anmälan. Hotade tillbaka med att anmäla henne för olaga hot.
Fick du det nu menar du, vart? Kan du dela med dig av situationen? Blev väldigt nyfiken…
Under säsongen fick jag det.
Valde att sluta följa HV71 på sociala medier för min egen säkerhet. Helt sjukt!
Skulle gärna ta del av det du skrev till henne.
Bara för att evt bekräfta att damen har svårt skilja på kritik och hat/hot.
Det där drevet mot hatande HV fans och nu mot VB är vare sig snyggt eller värdigt.
Håller faktiskt med. Man har ju hört det där, men mig veteligen finns det inga polisanmälningar gjorda vad det gäller hot eller liknande rubriceringar. ALI har verkligen baktalat HV’s supportrar vad det verkar och själv skapat den sprickan, så vitt jag vet utan fog.
en polisanmälan har gjorts. det blev ingen utredning dock, ty hot kunde inte fastställas.
tillägg:
en som vi vet om.
Det kan ha skett mer, i det tysta. Sådant är inte ovanligt.
Sedan skall man oxå påpeka att det är en rätt högt lagd ribba för att nå till hot-nivå, rent juridiskt, så det är nog mycket som är gravt olämpligt och stötande, utan att det juridiskt är ett hot.
Så var det, vilket är det viktiga, naturligtvis. Anmäla kan man ju alltid göra, det finns det i sig ingen substans i.
Säga vad man vill om damen.
Men en mästare på att flytta fokus är hon trots allt.
Det uppenbarligen två läger här. Hört den förut? Frågar åt en vän!
Spinner vidare på denna Diabolics. För att något ska räknas som olaga hot enligt svensk rätt krävs mer än att man bara uttrycker kritik, även om den är hård eller obehaglig. Det centrala är att det måste handla om ett hot om en brottslig gärning, alltså att mottagaren kan uppfatta det som ett påstående om att ett brott faktiskt kommer att genomföras, till exempel våld, skadegörelse eller ett allvarligt intrång i någons frihet eller frid. Det behöver inte sägas rakt ut, utan även mer antydda eller indirekta formuleringar kan räknas, men då krävs fortfarande att det går att tolka som ett verkligt hot om brott.
Utöver detta krävs att hotet är ägnat att framkalla allvarlig rädsla hos den som tar emot det, eller hos någon annan. Det betyder att hotet ska framstå som seriöst och trovärdigt i situationen. Det är alltså inte tillräckligt att någon blir upprörd eller obekväm, det ska röra sig om en faktisk rädsla för att något allvarligt ska hända. Bedömningen görs utifrån hur situationen framstår för mottagaren, och faktorer som formulering, sammanhang och relation mellan parterna kan spela roll.
Med det sagt brukar kritiska mejl, även ganska skarpa sådana, normalt inte utgöra olaga hot så länge de inte innehåller formuleringar som kan uppfattas som att man tänker begå ett brott och som samtidigt framstår som allvarligt menade. Att uttrycka missnöje, kritik eller till och med ilska är i sig inte straffbart. En normalfuntad person kommer inte ens i affekt skriva något som kommer resultera i en fällande dom i form av olaga hot.
Sidospår, OT, jag vet. Men för den som avser att leka med elden, eller bara vill grotta ner sig så har ni senaste relevanta förarbetet som berör olaga hot här: Prop. 2016/17:222 s. 93
Tur att vi har en jurist här ![]()
“Det är svårt att tro att någon skulle ha kunnat gjort det bättre.” Lite som att studera tabellen i Sveriges VM-kvalgrupp i fotboll och konstatera att det är svårt att tro att någon skulle gjort det bättre än Jon Dahl Tomasson.
Nu är Ali borta. Gott så. Men när vi ändå försöker reda ut orsak o verkan så är det en mycket längre tillbakablick som behöver göras. Inte till 11/12- säsongen kanske men det började däromkring. Alexanderhugget var dock när Nubben anställdes! Tränarfrågan har varit det genomgående stora problemet under många år trots guldet 2017. Valberedningen får befogad kritik men de som skrev kontrakt med Abbott och gav honom klausulen han utnyttjade var nog de som satte stenen i rullning. Så här från sidan så släppte flera av viktiga pjäser i HVstommen (pratar inte om spelare) greppet och lät sig sköljas med i vågen av pratnissar.
Man ville så gärna tillbaka till Gulderan och missade flera viktiga punkter som gjorde att den perioden fanns. Man var rika, starka HV och där skulle man vara. Vem som helst som kunde ge dom det var välkommen. Tyvärr så köper man inte det som efterfrågades. Det byggs istället upp över tid! Och den ekvationen var det tyvärr ingen som insåg utan resultatet skulle ske fort o snabbt. HV skulle tillbaka till toppen. Kosta vad det kosta vill! Och kostat har det gjort och fel vägval gjordes. om o om om igen!
Tyvärr så har medlemmarna i HV, och då tänker jag på de som går på årsmöten och röstar ja till vad valberedning förslår, varit delaktiga . Detta kan upplevas som magstarkt att påstå men det är ju medlemmarna som röstar! Och detta är tyvärr ett väldigt vanligt och typiskt scenario inom föreningslivet. Så inget specifikt för Hv och dess medlemmar.
Som alla förstår så är det min personliga åsikt jag dryftar här. Jag har skrivit om detta tidigare och det ord jag använt flera gånger är HYBRIS.
Där ligger en stor del av det som skapat detta kaos under allt för många år!
Nu tar jag sommarlov ![]()