Det gör ont att läsa det du skriver, men du har helt rätt!! Jag hoppas att vi har slagit i botten nu och att en vändning sker. Men precis som du säger så kommer det här att ta tid att reparera.
Jag tycker att SHL snarare än schweiziska ligan är toppnivå(relativt sett, båda ligorna här ju till de främsta i Europa), sen kan jag förstå att man vill ge NHL ett par chanser. Visst att det inte har hjälpt att HV inte erbjudit Thörnberg och Önerud nya kontrakt de senaste åren, även om jag inte vet vad de hade för lönekrav vid de tillfällena. Troligen inte alltför höga i och för sig.
Vad menar du är en top 1 back då? Ser inte direkt att något annat lag har en mycket bättre backuppsättning än oss. Pudas är top 1 ja men i övrigt då?
Typisk 1 back skulle jag typ säga Pudas m, Tömmernäs t ex. Hv har långt ifrån den sämsta backbesättningen men inte den sämsta. Tycker vi är på övre halvan av SHL på pappret bästa backsidor. Lhc Örebro tycker jag har bättre.
Jag anser hv backsida har en bra bredd men saknar lite spets offensivt för o hamna topp 3 i min mening,
Klockrent Bauerland! Ett av de starkaste inläggen på länge i denna sajt
![]()
Okej men det är ju två spelare. Vi kan ju inte ha det så att om man inte är lika bra som de två bästa backarna i ligan (på rätt länge dessutom) så har man bara 2/3 backar. Blir ju lite som att säga om det inte är Cale Mackar eller Erik Karlsson så är man 2/3 back i NHL. Det jag menar är att det måste finnas ett spann, Pudas toppar det spannet men att inte typ Borgman/Fransson/Alsing ens passar in i botten av det tycker jag blir lite skevt.
är Ang 1 fw i SHL eller är han också 2/3 line då bara för att han inte är O. Lindberg.
Känns som att det generellt på forumet är ashöga krav på spelare om de ens ska platsa i laget. Man säger att om Rousek spelar 3e C i laget så har man en ”hyfsad centerlinje” när man plockar in en top 9 center från AHL och en center som gränsar till NHL , då är det redigt skevt.
Nu kände jag att jag gick ifrån vår diskussion men börjar fan bli rätt less på att läsa om att alla spelare vi har är bottenskrapet och det enda rimliga är att plocka hem William Karlsson, AP, Erik Brännström och Lawrence Pilut och låta dem dela på 100.000kr i månaden.
Det är få lag i SHL som har så pass meriterade spelare med hög potential som vi har och jag är riktigt nöjd över vad som byggts upp detta året.
Ger några exempel:
Philp- spelat NHL matcher så sent som förra säsongen
Heponiemi- spelade mellan NHL och AHL för 3 år sedan och var ”A” i checkers i AHL
Rousek- också lirat begränsat NHL och stått för 83p på 133 matcher i AHL
Malte G -13 ovr i år som back från Sverige. Slår sig in som den 16e svenska backen att någonsin väljas 15 eller högre.
Borgman- har ju faktiskt tagit guld med oss.
Förutom borgman är samtliga av dessa spelare dessutom under 30 och har troligtvis någon nivå till att kliva i karriären.
SHL har senaste 20 åren varit en mellanlandning innan du drar till NL o tjänar kosing eller testar lyckan i USA. Vi KAN inte förvänta oss att ha ett lag med massa Pudas och Lindberg. Vi kan på sin höjd ha 5-8 sådana spelare i hela serien.
Rant over.
Jag hade inte tid o lust o ta fram 10 bästa backarna och även om jag gör de kommer jag inte ha med 3 hv spelare på den listan. Sen är detta ett forum och alla har rätt att tycka olika. Sen om du inte tycker min åsikt om hv spelare att jag är för negativ och ser inte dem så positivt som du gör. Om du blir förbannad på det kan du alltid blocka mina inlägg så slipper du läsa dem. Jag håller inte med dig allt du säger i ditt inlägg. Jag håller med om de finns mer potential i t ex Rousek och Hepo att få ut men jag tror inte på lika mycket som du. Visst står alla stjärnor rätt och alla lyckas till 100% kommer vi få rolig säsong. Men alla vet att det inte går kopiera poängsnitt och nhl matcher rakt av till SHL.
Och nej vi kommmee inte ha 25 O.Lindberg och 8 Pudas i laget.
Vi har för många om och men i truppen för jag ska på förhand nu tro hv ska lyfta. Jag tror tyvärr vi får fajtas i botten iår igen. Min förhoppning är vi kan få en tillräckligt bra struktur i spelet och slippa kval och kanske slåss om play in. Vi har en en förlorare stämpel över laget och den måste arbetas bort. Det har vart kräftgång länge i klubben med olika spelare och tränare, det har inte vänt än. Frågan är vad problemet sitter…..
Jo du har nog rätt i att vi saknar spets för att hamna topp 3.
Kanske vore det rimligare efter dessa år av kräftgång att sikta på topp 8?
Personligen skulle jag inte kalla det misslyckat om vi blir 10. Det skulle i alla fall enligt mig vara ett stort steg framåt. Att jämföra med topp tre tror jag är kontraproduktivt. För att hamna där behöver man ett par spelare som är ”för bra” för ligan.
Ska lyssna nu
Jag andas ett lugn inför säsongsstart.
Det blev inte Blomsterlandet arena. Det finns en god chans att hitta något som kan gro och skapa en ny era av framgång. Men i år är jag 100% nöjd om vi inte spelar kval och samtidigt hittar sätt att få in fler smålandsbördiga i truppen inför 2027/2028.
Påminn mig gärna om att jag nämnde lugn och era av kommande framgång när matchtrådarna är igång i höst. ![]()
Jag tror på guld.
Heja håve
är du full?
Det verkar ju vara en oro att vi kommer tappa halva laget efter säsong 26/27. Ställer därför upp en lite halvrealistisk uppställning kryddad med lite drömmar för 27/28.
Olausson - DG - AP20
Woods - Borgström - Ang
Kloos - Mysak - Rousek
Pasic - Lindström - OSL
Lawrence Pilut - Borgman
Erik Brännström - Niklas Hansson
Hugo Fransson - Alsing
Leander - Annborn
Jag måste säga att vi har möjligheten till en backsida som kan se läskigt bra ut om 2 år, och det är väl egentligen den del som är mest realistisk i lagbygget. Svenskt rakt igenom och mycket HV hjärta.
Du kan säkert hitta undantag men jag tror knappas att HV71 kommer vinna allt i år, eftersom de har spelat dåligt ett tag. Oftast tar det ett tag att komma från botten till toppen. Förhoppningsvis kommer de vara kvar i SHL, man måste nog ta ett steg i taget.
Först ska vi se till o klara oss från kval
Olausson kontrakt med Frölunda nästa år med. In med Stenlund för att drömma mer ![]()
Vet inte varför jag fick för mig att det var ett 1 års kontrakt..![]()
Hate to break it, men det var tyvärr en liten uns ironi i det påståendet. Förvisso svårt med ironi i text.
Fan vilken abstinens jag får efter säsong när man lyssnar på diverse hockeypoddar nu. VILL SE HV SPELA, NU!!!