Det är inte mer än att Blomman ville spela defensiv hockey och dom tyckte att NEs defensiva hockey påminner om Blommans. Sen vet jag inte var dom ser likheterna i NEs stabila defensiv med Örebro och Blommans hela havet stormar defensiv med en touch av hawaii hockey
Ah ok. De köper jag kanske båda är defensiv inriktade tränare. Sen en har ju lyckats med sin, en har misslyckats
Lyssnade. Med undantag för MP:s fortsatta försvarande av Blomman höll jag med om det mesta (funderar verkligen på varför MP är så förtjust i Blomman. Fellow skåningar?).
Och jag blev faktiskt rätt dyster. Nog för att man tyckt att forwardssidan är svag, men när de började jämföra med andra klubbar och beskriva det som en av SHL:s sämsta. Ja, då kom klumpen i magen.
Samma klump växte när de pratade om topp-sexan och vikten av att INTE vara så beroende av utländska spelare.
Av intresse tog jag fram siffrorna för varje SHL-lag sett till SHL-erfarenhet och antal spelade matcher för klubben. Och siffrorna ger en dyster bild. Det är bara att konstatera att vi verkligen är det NYA plastlaget. Hjärtat är som bortblåst. Samtidigt kan vi även konstatera att Blomman och Liljander verkligen raserat allt vad kärna, trygghet och hjärta är under sina två år. Det fanns, trots resultaten tidigare år, något att bygga vidare på. Men Blomman och Liljander valde att riva allt, det lilla hjärta som fanns kvar och även det som funkade. Och nu är det alltså bara Björklöven som har mindre SHL-erfarenhet än oss.
Jag vill påstå att det här är direkt anmärkningsvärda siffror med tanke på att HV går in på sin femte SHL-säsong sedan comebacken. Under samma tid har Brynäs och Djurgården varit nere och vänt, och på det är Björklöven nykomlingar.
Jag tror precis som de säger i podden att det här kommer bli ännu en tuff säsong. Uppsidan är inte särskilt stor. Avsaknaden av hjärta och beroendet av legoknektar kommer ligga oss i fatet från dag 1. Vi ska vara extremt nöjda om vi med 10-15 omgångar kvar kan börja fokusera på nästa SHL-säsong.
Antalet spelade matcher för föreningen
Skellefteå 3707
Färjestad 3626
Frölunda 3564
Brynäs 3499
Luleå 3322
Timrå 3097
Rögle 2852
Örebro 2779
Djurgården 2334
Malmö 2234
Växjö 2066
Linköping 1787
Björklöven 1679
HV71 1200
Antalet spelade SHL-matcher
Frölunda 4975
Skellefteå 4971
Färjestad 4623
Rögle 4442
Örebro 4296
Linköping 4086
Luleå 4052
Timrå 4020
Brynäs 3925
Malmö 3755
Djurgården 3148
Växjö 3146
HV71 2611
Björklöven 2518
Inte förvånad. Inga svenska (de bästa) spelare vill spela för föreningen pga den är misskött och de hv killar vi har väljer andra lag än komma hem och hjälpa klubben så som andra lags hemmasöner gör. Visst vi har misshandlat vissa men det är inte hela sanningen. Våra dragplåster har valt pengar före hjärta för klubben under lång tid nu.
Var inte de dessutom negativa till att vi bröt med Blomman?
Hmm.
Egna spelare som vi på ett eller annat sätt sjabblat bort från en säsong till en annan.
AP
Brännström
Tedenby
HP
Engsund
Träff
Önerud
V.Gustafsson
På det har vi släppt spelare som LaLeggia, Lenc och Reber.
HV har haft alla möjligheter att få till en annan situation än den vi ser nu. I stället har man aktivt valt en väg som inte möjliggör en kärna.
Så vilka spelare har valt pengar före hjärta? Oskar Olausson stämmer kanske in på din beskrivning. En stockholmskille för övrigt. Annars? David Gustafsson, Lawrence Pilut och Lias Andersson (som i grund och botten är en Frölundakille) som uppenbarligen fortfarande är tillräckligt bra för att få lukrativa kontrakt i andra ligor?
Nu har ju iofs Höken tippat oss ett litet snäpp högre i tabellen än utfallet flera av de sista 4åren…
Så om han nu “hatar” HV så har han iallafall tippat lite väl positivt…
Hans tips sista 4ra:
2022/2023: Tolva
2023/2024: Trettonde
2024/2025: Tolva
2025/2026: Elva
Har nu lyssnat. De var inte så negativt som jag trodde de skulle vara. Visst de tippade oss i botten vilket jag håller med om. Men så jag tolkade det som var vi ingen given kvallag utan vi ska sikta på att undvika kval iår och det är rätt. Sen behöver hv bygga en ny kärngrupp och det är nåt man måste börja med nu. Klara av en stabil placering vid årsskiftet så man kan börja locka nya svenska stomspelare för 27/28.
Deras analys om abbot försökte med det när han värvade Lindström och Brännström (elr var de nubben?). Tyvärr floppade Lindström och Brännström totalt och de blev inga spelare att bygga på.
Liljander och Blomman försökte ändra hv skepp totalt och de misslyckades kopiöst. De raserade den kärna som Abbot försökte bygga upp och hv blir nu ett legoknektargäng. Hoppas de är tillräckligt bra legoknektargäng för klara oss ifrån kval
Jag är lite nyfiken på varför så många tycker att HV:s backsida är så svag.
Jämfört med vilka lag egentligen?
Jag säger inte att vi har seriens bästa backsida, men jag har svårt att se att den skulle vara så mycket sämre än flera andra lag.
Hansson, Borgman, Alsing och Hatakka tycker jag är en ganska bra grund. Sedan finns Fransson som tog steg förra säsongen och flera yngre backar som kan utvecklas.
För mig känns de större frågetecknen snarare målvaktsspelet och hur snabbt Erikssons spelsystem sätter sig.
Är det något jag missar, eller är det de senaste årens resultat som gör att backsidan bedöms hårdare än den egentligen förtjänar?
Det är väll vi har ingen direkt 1 back. Den som är närmast är ju Borgman men han har vart förmycket skadad för vara en tillförlitlig sådan. Vi har på topp 4, 2 st andra back (Borgman, Hansson) och 2 st 3 backar (Alsing och Fransson). I slutet tror jag Fransson och Hansson byter plats, Hansson kan till och med falla bakom Malte om han får en hel säsong i HV.
nja. Kungälvkille.
Givet semestertider. Någon som hört surr om namn för nya valberedningen? Och tongångar i föreningen från förra årsmötet fram till nästa?
Jag tror att väldigt många underskattar Fransson och Gustafsson.
Problemet är väl att Hatakka kommer gå sönder på direkten. Hansson behöver justera sitt spel utifrån att han blivit en sölkorv alternativt bygga muskler.
sen måste ju dessa svenska spelare finnas på marknaden med…
Det är ju det som är grejen, att de väljer pengar före hjärta, något spelare som t.ex Joakim Nygård, Max Friberg, Robert Rosén, Joel Lundqvist och Johan Larsson inte gjort.
Känns närmast respektlöst att säga att borgman, hattakka, Alsing och Fransson inte är top 4 backar i SHL. Kan du inte snälla namnge din top 10 backar i SHL då. Med enbart nuvarande spelare givetvis, det är ju inte så att Alsing ska jämföras med petrasek i sin prime, de spelar ju inte mot varandra.
Tror inte det handlar om hjärta i första hand. Vissa spelare söker trygghet. Så jag gillar kort sammanfattat inte att man påstår att HV-spelare som i sin prime kan spela på toppnivå inte har hjärta.
HV är alltid i riskzonen att åka ur. Äldre Svenska spelare som kommer hem vill ha långa kontrakt. De kontrakten bryts vid degradering.
Det måste vara förbannat surt ifall man precis skyfflat iväg pengar på en dyr villa för att bo i de sista åren av och efter karriären. Sedan bryts kontraktet med 3 år kvar och man måste söka nytt jobb, detta också under en period då man precis spelat ner ett lag en division. Marknadsvärdet är ju inte på topp då direkt.
På samma vis har vi problem att locka till oss talanger. Då HV inte varit en klubb på snart tio år där spelare faktiskt tar kliv och blir bättre.
Det är väll därför vi tar många utländska spelare på 1-2 år. Som vill testa ett Europa äventyr och casha in. För den gruppen spelare så är lönen och äventyret viktigare än utveckling och stabilitet. Därför ser väll truppen ut som den gör, tyvärr.
Det kommer krävas ett par bra säsonger och stabilitet i föreningen innan vi får se att HV är med och krigar om svenska spelare man kan bygga en stomme kring, likväl debästa talangerna innan de sticker till NHL.
? Gjorde jag väll? Jag ser både Borgman Fransson, Alsing som topp 4 i en backbesättningen i SHL. Sen har jag Hansson där istället för Hatakka är väll skillnaden. Men jag ser vi inte har den ordentliga back 1. Borgman kan bli en om han håller sig skadefri. Ser väll som jag skrev två stopp 2 backar och sen två 3 backar.
Hur gick det för Engsund när han kom till HV?
De gick bakom ryggen på honom.
Hur tackade HV Thörnberg och Önerud för lojaliteten?
Med svek.
Hur belönades AP för att han räddade oss och ledde laget i kris?
Med att bli mobbad av Blomman och få skambud av Björn.
Vidare har vi den styvmoderliga behandlingen av egna talanger som hela tiden måste bevisa dubbelt så mycket som årets “inhyrda” spelare.
HV71 är den typ av arbetsgivare man ska be dra åt helvete. Mitt råd som agent hade varit att bara spela för HV om klubben betalar bäst och pengar är prio nummer ett.
Som supporter har det här varit en hemsk tid. Allt HV stått för sedan 1971 har raserats.
Mitt hopp är att vi med sportsliga framgångar och ny ledning kan läka men vi har nog förlorat ett tiotal år som vi måste ta igen för att bli ett lokalt förankrat lag med ledande spelare från bygden.