Tråden om HV71

Inte ett inlägg på tre dygn. Lite orolig. Har Tabergsån svämmat över? Eller?

Högst ovetenskaplig instaspaning.
Kikade kort på vilka i HV som genererar mest trafik till HV’s Instagram senaste tiden.

Topp 4 (inlägg med över 100k reach)
Herman Liv (outstanding no 1)
Win
Malte
Tedenby

15 gillningar

Så.

Vi kliver igenom försäsongen utan att ha slagit ett enda SHL lag över full tid. Det kommer såklart inte hålla nu heller. Vi är fortsatt kort på minst 1, helst 2 centrar, 1 ordentlig fw och 1 back som kan spela PP.

Bra jobb.

1 gillning

3 vinster av 6 möjliga mot shl motstånd. Poäng i 4 av 6 matcher.

Vi är inte helt uträknade. Mångt och mycket bättre i flera matcher. Vi behöver skyttar!!

4 gillningar

Inte mycket att jubla över. De behöver få in bättre spelare, hur det nu ska gå till

Ser man hur det sett ut så finns det väl absolut mkt positivt att ta med sig? Idag tycker jag HV är klart bättre genomgående. Mot Malmö också två välförtjänta poäng. Kan vi genomföra matcherna som idag har vi tagit ett bra snäpp upp mot tidigare.

1 gillning

Läget känns mörkt med tanke på alla uppenbara problem vi ser. Men jag tycker den här försäsongen är den bästa på år och dar.

Anledningen stavas Niklas Eriksson. Jag har sett en konsekvens i HV som jag gillar. Vi känns mer tighta och jämnare över 60 minuter. Och den här säsongen kommer handla om just konsekvens. Kan HV vara det från omgång 1 till 52, ta två poäng här, en poäng där, ett par segrar i rad där. Ja, då har vi förhoppningsvis varit tillräckligt konseventa för att kunna säkra ett nytt SHL-kontrakt.

24 gillningar

håller med. visst man kan klaga på spelet i pp, men i övrigt, i 5v5 så ser jag inte lika mycket katastrofuselhet som de två åren under anton.
Det anton hade ett tag i början var ett dumdristigt hawaii-all-out-offensive-lir som man i början trodde var något bra.

10 gillningar

Tycker det syns tydligt att spelarna litar på systemet på ett helt annat sätt än under blomman. Mer avslappnat och mer glädje. Därigenom blir det mer konsekvent. Vi får hoppas att det håller i sig även när serien drar igång och om det börjar trögt.

En sak som var tydlig idag är att HV litar på sitt presspel och det fungerade bra idag. De gånger DIF fick vädra lite morgonluft var när HV inte riktigt orkade sätta pressen. Men så länge de orkar det är jag inte orolig. Men frågan är hur bra det kommer att fungera mot topplagen och om man kommer orka att göra det. Och om man inte tänker sig att spela med den här pressen mot topplagen så är frågan hur man tänker sig spela istället.

Det viktiga är att det inte blir hattigt och att spelarna fortsätter lita på systemet. Det tycker jag var tydligt att de inte gjorde under blomman. Och det gjorde nog inte han heller, eftersom han ändra i spelet hela tiden men inte lät förändringarna verka ut innan han ändrade igen. Då blir det svårt.

6 gillningar

Ja, känslan är att spelarna tycker det är roligare och att de har mer kreativ frihet offensivt och vet var de ska göra i mittzon och defensivt. Det här kommer växa på ett bra sätt.

2 gillningar

Man behöver väl anpassa spelsättet till motståndet, det behöver inte betyda att man måste ändra väldigt mycket. Grunden måste sitta, sedan kan man ändra lite grann beroende på. Jag tror att med en mer erfaren tränare ökar sannolikheten att den har lär sig en del om det där, jag är inte lika orolig för det här säsongen, vi får se.

Poängligan på försäsongen.

Forwards
Pasic 1+4=5
Mysak 2+2=4
Laz 2+1=3
Woods 2+1=3
Rousek 1+2=3
WIN 1+2=3
Ang 0+2=2
Lindström 1+0=1
Hepo 1+0=1
Hardman 1+0=1
Tedenby 1+0=1
Kloos 0+1=1
Johnsen 0+1=1
Skarby 0+1=1
OSL 0+0=0
Bundgaard 0+0=0
Pöyliö 0+0=0

Backar
Gustafsson 2+0=2
Fransson 1+0=1
Alsing 0+1=1
Hataka 0+1=1
Lagerberg 0+0=0
Borgman 0+0=0
Blanár 0+0=0
Komuls 0+0=0

17 gillningar

Finns även ”plus/minus”?

Nej, tyvärr rapporteringarna om det har mig veterligen varit obefintliga / ofullständiga. Tänkte först ta notera det själv, men gick bet eftersomm de gula siffronas på vita retrotröjorna var helt omöjliga att se.

1 gillning

Samtliga tre tippar att HV åker ur SHL.

MP strör lite extra salt i såren med:
“Sedan vill jag nämna Hugo Pettersson i Malmö. Det är ett namn jag tror kan ta ett rejält kliv den här säsongen. Han har ett väldigt bra skott, söker sig till rätt ytor och har sett hungrig ut. Jag skulle inte bli förvånad om han går från lovande SHL-forward till en spelare som gör 15–20 mål.”

1 gillning

Inte förvånande de har alltid varit negativ till HV och de brukar inte vara så duktiga på att tippa så det talar ju för oss​:+1:

6 gillningar

Rätt väntat hv lagbygge utan ledande center, ledande back och en 1 målvakt inte håller för SHL. Bara hv ledning som tror detta håller tyvärr……..

Bara Wennerholm tippar oss i kval så blir det nog bra.

1 gillning

vad sägs ?

Samtliga tre är i träning igen på onsdag. Imorgon ledigt pga. shl upptakten

8 gillningar