Att han även är delaktig i periodpauserna ang spelet gör mig också skeptisk. Det blir ju väldigt många kockar som ska få fram sina åsikter. Jag förstår att spelare blir lite matta på allt
Jag har inte lyssnat på denna. Men jag har varit positivt inställd på att sätta en grund som både Leise och Liljander verkar eftersträva vid värvningar.
Men man kanske ska applicera detta efter att man har en stomme, rekryterat spets osv.
Applicera detta som en mall till breddspelare som kanske har en specialitet i t.ex boxplay, starter i egen zon med bra tek eller varför inte ett fysiskt monster med bra underliggande?
Däremot lyssnade jag på podden med Melin. Där han beskrev sig själv vara duktig på att få ur mer utav spelarna och vikten av att jobba tillsammans.
Det har varit ett återkommande problem i flera år att spelarna i HV underpresterar. För att dom mår sämre? Hade alla mått bättre hade det förmodligen visat sig i tabellen.
Vikten av att jobba tillsammans tryckte han verkligen på. Klart att alla ska jobba tillsammans, samma gemensamma mål. Enkla krav på sina lagkamrater. Inga räkmackor åt någon. Det här har vi sett i HV under flera år också. Förutom under streaken förra året då laget faktiskt jobbade som ett lag och kom samman.
Bättre coachning under match, ge inte 4e linan offensiva zonstarter för att sen spendera 2-3 minuter i egen zon. Då entrar första kedjan för defensiv zonstart? När dom borde varit på isen redan från början? Jag fattar inte.
Precis det här. Tanken är god. Men man har börjat i helt fel ände genom att riva upp precis allt. På ett rätt oödmjukt sätt ska tilläggas.
Liljander och Leise har kommit in helt utan känsla och inte tagit hänsyn till föregående säsong och vad som faktiskt var bra då, eller för den delen vad HV är. Och då blir slutresultatet det vi ser just nu. Ett identitetslöst lag som saknar både hjärta och spets.
Vi brukar skoja om att forumet borde ta över föreningen, för att därefter landa i att näe, det skulle nog bli kaos eftersom vi saknar den där sista förståelsen. Det går inte att riva upp allt och göra sig av med varenda spelare som inte faller en i smaken. Vi har sagt att det är lätt att sitta på ett forum och leka managerspel.
Tyvärr ger Liljander och Leise det intrycket just nu. Vi har plockat upp två vanlisar, en från Malmö och en från Halmstad, och gett dem möjlighet att lajva SHL-lag i Jönköping. Och utfallet ser vi nu.
Precis så
Finns det någon som har insyn i HV som kan förklara hur det går till , hur man samarbetar mellan coaching-personalen, vad Anton (eller företrädare) brukar ha för exakt uppgift vs andra ledare, under matcherna, spelsystem etc. Om det är typ Anton som bestämmer det mesta eller om pp-ansvarig styr allt som har med pp att göra även under match o.s.v.
Kanske dumma frågor och kanske inte är rätt tråd för detta, men jag skulle tycka det vore jätteintressant att få veta hur det går till rent praktiskt och var ansvars-gränserna går, vad som bestäms före match, och vilka som påverkar under match etc.
Även om någon mest känner till hur det såg ut före AB tillträdde så skulle jag ändå tycka det vore intressant
Eller om någon känner till nån tråd eller program/podcast någonstans som förklarar hur detta flödet fungerar i en elitklubb.
Det finns många saker som är enkla att peka på så här i efterhand. Jag trodde inte att vi skulle vara ett topplag i år. Men jag trodde att vi skulle vara ett mer stabilt lag. Ta fler poäng, falla igenom i färre matcher och att Lehtinen skulle spika igen ibland etc.
Jag tyckte även att man skulle bryta med AP var helt rätt, dock kom det inte in någon av hans kaliber. Laleggia ville jag ha kvar. Men när Hatakka, Hanson och Borgman kom in så kände jag att det inte fanns plats. Men klart han skulle vart kvar. En av dom bästa pp-backarna i hela ligan.
Backsidan såg förbättrad ut i jämförelse med ifjol. Check på den.
Målvaktssidan såg bättre ut, check på den.
Jag tyckte även att det fanns mer djup på centersidan, (halv)check på den. Då det var lite av en chansning.
Jag tror dock att det finns mer att hämta från det här laget. Det måste tränartrion få fram. Det ligger på dom. Jobba i 60 minuter för varandra i varje match. Självklart måste spelarna själva ta sitt egna ansvar.
Jag vill se en mer taktiskt kunnande coach som också för laget samman, där laget sitter ihop.
En ny center som fyller på uppifrån och en center till 3e/4e kedjan som är given i boxplay som samt är en duktig tekare.
Vad ska man då göra för analys när tränartrion inte lyckats få fram det efter 18 matcher?
Att göra en förändring där? Så hade jag analyserat det
Tror ju det är en mix av tränare ut och spelaransvar som krävs för förändring hos oss men man gillar ju Ostens utskällning som Erik Granqvist pratar om här. ”Bra ibland”
Att ha hjärta för föreningen man spelar och verkar i…
Jag är nyfiken på hur forumet ser på definitionen av uttrycket? Många, inklusive mig själv, skriver ofta att vi vill ha spelare och ledare som har hjärta i föreningen. Vad menar vi egentligen? Menar vi samma sak?
Själv ser jag hjärtat i föreningen som ett slags övergripande syfte, något större som står över den egna prestationen. Jag spelar och verkar inte i HV enbart för att nå egen framgång.
Utifrån min definition är det många just nu som inte har hjärta och det är naturligtvis inte något man kan tvinga fram, det växer nog snarare fram om/när kärleken uppstår.
Onsdag idag, nu vänder veckan mot helg, kommer den där förstärkningen som vi behöver? Eller ska vi fortsätta med våra mantran:
- Det är denna truppen som ska göra det…
- Det finns potential…
- Vi måste bara…
- Vi tror på det…
- Kontinuitet…
- Vi måste sätta grunderna först…
- Vi måste upp på tårna från start…
- Vi ska komma ut som ett helt nytt lag efter pausen…
- Det handlar om att jobba hårdare än motståndaren…
- Det är ingen quick fix…
- Vi skapar chanser, men de vill inte in…
- Vi har en bra träningsvecka bakom oss…
- Vi har pratat om det och är överens om vad som gäller…
- Vi tar en match i taget…
Heja Håve, nästa match!
De måste ju vända på alla stenar med.
För att komma ut i första matchen efter uppehållet och klappa ihop ännu värre än i Timrå-matchen.
Eller snarare vända tillbaka alla stenar neråt igen så att man till våren kan vända på alla stenar. Igen.
Man kan ju inte använda hela verktygslådan på en gång, man måste spara de tyngsta, mest effektiva verktygen tills man faktiskt åkt ur SHL.
PS! Jag vet inte om det är mest ironi eller bitterhet eller uppgivenhet när jag skriver detta tramsiga inlägg.
Låter ganska bekant väl? IFK Helsingfors situation. https://www.instagram.com/reel/DQoijsSiIzt/?igsh=cnQ0MDc4azdjbDht
Händer/Kommuniceras fan inte mycket just nu.
Förutsatt att vi håller oss kvar, anser jag att det är oerhört viktigt att HV bygger vidare på den nuvarande truppen inför nästa säsong – oavsett var vi hamnar i tabellen. Byt ut högst fyra–fem spelare, och då endast om det finns tydliga förbättringar att göra. Resten bör få vara kvar.
Sedan kräftgången började har vi haft flera olika sportchefer, tränare och nästan helt nya spelartrupper varje säsong. Det finns egentligen bara två gemensamma nämnare under dessa år:
-
Avsaknaden av starka kulturbärare (de sista försvann när Önerud och Thörnberg lämnade eller tappade formen).
-
Den ständigt höga omsättningen av både tränare och spelare.
Om man ska vara helt ärlig började problemen redan när Davidsson inte längre var på topp. Vi kan inte fortsätta börja om från noll varje säsong och sparka folk till höger och vänster. Den stora omsättningen leder till svaga säsongsstarter och ett spel som hackar, eftersom samspelet inte hinner sätta sig.
Well.
Vi kan ju börja med att se till att gå in en ny säsong med fyra riktiga centrar.
När gjorde vi det sist?
Sen kan vi lägga ner möta massa skitlag på försäsongen. Möjligt man är bättre förbereda när det drar igång då.
Redan nu arbetas det med att värva ihop nästa års lag i SHL. I HV ligger det arbetet just nu på is (Stilles ord). Dels pga Liljanders sjukskrivning dels för att vi ligger där vi ligger.
En evigt ond cirkel att vara sen på pöcken som måste brytas asap.
Vi kommer liksom aldrig ur bottenträsket annars.
Just därför MÅSTE HV värva minst en klasscenter och en sniper NU!
Ju fortare vi tar oss träsket ju fortare kan man förhandla om förlängda kontrakt och värva spelare. Hyfsat många som inte har nån lust lira i ett evigt bottengäng inbillar jag mig.
Amen!
I bästa fall hade ledningen kunnat se brister i både spelartrupp samt spelstrategi om man mött kvalificerade motståndare. Vilket gett oss möjligheten att göra något åt det innan halva säsongen gått.
Ska man tvunget möta ett motstånd som är avsevärt sämre kan man göra en insats för miljön och möte J20 hemma.
Frågan är väl om klasscentrar vill gå till HV när klubben varit i det skick det varit i flera år, med osäkerheterna kring vilken liga vi kommer spela nästa säsong och allt runtomkring. Vi hade verkligen behövt några stabila år för att locka till oss spelare som vill växa med laget.