Tråden om Johan Lindbom

Sådärja. Välkommen tillbaka. Du har allt att vinna och inget att förlora.

Jag saxar följande från vår nya head coach från JP:

Bra så!

Precis dom orden jag saknat i dessa negativa år!

Tuffa, hårda! Det är det som genomsyrat HV71 under glansdagarna!

Välkommen Bom Bom Lindbom!

Robert Pettersson på hockeysverige.se skrev något som kan få folk med negativa tankar att tänka om.
hockeysverige.se/robert-pett … tt-lyckas/

Välkommen Johan

Härligt att höra och hoppas han kan få ihop gruppen att spela denna hockeyn.

Välkommen Johan!

För att få ihop laget kanske han är bra och det är det viktigaste. Ingen ide att vara pessimistisk nu, bara framåt :slight_smile:

Välkommen!
Hoppas han får laget att fungera som en enhet och att spelidén ger oss mycket trevligt under säsongen!

Som svar på artikeln, Sam Hallam är ju både yngre än Johan och vann de senaste möjliga SMGULD. Självklart har han haft fördelen av de lagbygge Lakers gjorde med många bra samt då också troligen högre löner. MEN likväl fick han ihop laget och alla mot de gemensamma målet att vinna SMGULD och de lyckades ju.

Välkommen Johan - och stort lycka till! :stuck_out_tongue:

Ser fram emot en spännande säsong.

aftonbladet.se/sportbladet/h … 1207409.ab

Nej nej nej!! Stryka medhårs är bättre Johan, annars är du nog borta om 1 år ska du se…

Suck, vad trött jag börjar bli på er som fortfarande gnäller om det där.
Släpp det, really.

Johan gästar Nyströms podd

acast.com/nystrom/52.johanlindbom

Louma bygger hus i staden äre han som blir den sista backen? :slight_smile:

Måste vara det, någon måste ha sett honom fika här i somras också!

“Jag har lämnat dörren öppen för killarna för att vara med på den här båten. Jag sa redan från början till grabbarna att det vore fel av mig att komma in till det här gänget, som har en så stor erfarenhet från alla olika ligor, och tala om hur vi ska spela hockey.”

hockeysverige.se/2015/09/15/ … -johan-nu/

Jag gillar verkligen Johans syn på ledarskap och hur man för en grupp samman. Känns som raka motsatsen till AJ, som vad jag förstår körde sitt race fullt ut. Nu med facit i hand kan man ju förstå att det måste ha varit grymt märkligt för många av spelarna och ledarna förra året när AJ kom in och vände upp och ner på allt. En sak om han haft framgångar som spelare och tränare, men nog måste det ha varit rätt frustrerande för en del spelare med betydligt vassare meriter än AJ att tvingas köpa hans “vinnande” koncept fullt ut.

Nej, Lindbom känns som helt rätt man för HV. Nog finns det en del orosmoment kring årets HV. Men Lindbom är i min värld inte av dem.

Nu kanske jag är mest okunnig på hela forumet men jag har nu sett 4 matcher live och resten på TV och jag kan helt ärligt inte se någon form av spelidé alls? Är det någon som kan se det? Det verkar som att så fort de kommer till ett uppspel så har de inte en aning om vad de ska göra och de enda gången uppspelen fungerar är det på individuell skicklighet.

Idag gick jag på hockey med en god vän som aldrig tidigare har sett hockey i hela sitt liv och hon kunde se saker som inte stämde i HVs spel. Hon tyckte HV inte verkade sammarbeta alls medan Rögle visste precis vad de skulle göra och det känns som att det var en ganska klockren analys av en tös som aldrig sett en j*la hockeymatch.

Så om någon på något sätt kunnat hitta något får den gärna informera mig för det hade åtminstone varit intressant att se vad de försöker göra iallafall?

Johan är säkert en supertrevlig kille och otroligt duktig på att föra samman en grupp att dra åt rätt håll.
Men taktiskt måste jag faktiskt hålla med om att han verkar ligga efter.

I år ser jag ett HV som slår otroligt många blindpass bakom ryggen, över hela banan. Flera gånger per match så är det HV spelare själva som slår ut puck framför eget mål och då och då leder det till en farlighet.
Ser även ett konstigt beteende där man ska slå små halvmeterspass till varandra som inte sällan bara leder till tappad puck.
Jag vet inte om Lindbom är grunden till dom här dumheterna, men han borde definitivt vara den som sätter stopp för dom.

Fast att passa in i sitt eget slott behöver man väl ingen tränare som tjatar hål i huvudet om?

Jag säger inte att Lindbom talat om för grabbarna att “slå in puckarna framför vårt eget mål på vinst och förlust, det blir skitbra!”.
Men han kan ha sagt att man ska spela pucken ut ur zon inom laget till varje pris. Vilket i sin tur leder till att spelarna lämnas till sista alternativet att lägga pucken där.

Lite samma problem som man anat länge, det är väldigt sällan som spelare tar åkningar för att hjälpa/avlasta andra som har pucken, dvs ta en åkning för att kunna få passningen i ett senare skede.
Avlastning ut ur zon tycker jag andra lag gör så mycket bättre, HV gör det bra ibland men överlag blir det ofta väldigt svårt.

Att vissa är lite bekväm är en orsak, en annan att det inte verkar finnas någon plan på hur man ska spela sig ur zon med hjälp av andra.
Och detta har man sett under de senaste tre tränarna i alla fall, Johan inräknad.