Som jag skrev i matchtråden. Känslan är att Lindbom gick mycket hårdare på toppspelare i slutet av förra säsongen jämfört med den här säsongen. Och ja, när man kollar speltiden ser det så ut.
Förra året spelade förstakedjan (Miele, Shore, Petersson) drygt 18-19 minuter per match. Den forward som hade mest speltid efter dem landade på drygt 16 minuter.
I år maxar Lindbom inte en kedja utan snarare än forward. Shore, som ligger på närmare 20 minuter per match. Därefter följer sex spelare som ligger i spannet 16-17 minuter.
Det finns ju naturligtvis lite naturliga förklaringar till detta. Som bortfall av spelare. Men det talar ju även för att Lindbom dels mixtrat en hel del med kedjorna, dels inte lyckats få ihop en fungerande förstakedja, dels gått tillbaka till sitt gamla synsätt som gjorde oss tokiga när han coachade oss 2015-2018. Det vill säga, spelar hellre med ”jämnare” kedjor och med det sprider ut den lilla spets vi har istället för att sätta dem tillsammans.
Att Lindbom som någon skriver ovan slänger ihop Shore, Brännan och Lindbäck under gårdagens match är väl ett typexempel på just detta…
Vem har högst krav som tränare mellan Johan Lindbom och Thomas “Bulan” Berglund? Vem skulle lätt kunna bänka en överbetald hemvändare som inte bidrar?
Har en stark magkänsla att alla väljer Bulan, inte sant?
Detta är en orsak till varför Lindbom inte ska vara HC. Familjeträdet är dessutom alldeles för starkt i Lafamilja HV71 som hämmar Lindbom i vissa beslut. Att ha många egna spelare i laget är absolut inte fel men en tidigare spelare som tränare blir många ggr fel speciellt när man ska ta tuffa beslut. Nu har vi 3, TRE! tränare i båset som mer eller mindre är födda i arenan.
Minns inte men var det Dahlén som bänkade Fiala några matcher när han kom sent till en träning?
För mig helt idiotiskt. Nick ska självklart inte spela med dessa killar. Kanske under en träning men absolut inte under en match. Det är som att bänka en av våra bästa spelare.
Nu är ju detta fenomen ganska vanligt förekommande i SHL. Inte minst “Bulan” Berglund som du refererar till som kravställare.
F d spelare som nu är tränare för den klubben de spelat i.
Tomas Berglund, Luleå
Andreas Falk, Skellefteå (ass)
Mattias Karlin, Modo
Mikael Karlberg, Leksand (delat ledarskap)
Pelle Prestberg, Färjestad (ass)
Thomas Rhodin, Färjestad (ass)
Pär Arlbrandt, Linköping (ass)
Nicklas Rahm, Växjö (ass)
Johan Lindbom, HV71
Johan Davidsson, HV71 (ass)
Per Gustafsson, HV71 ( ass)
Thomas Kollar, Malmö
Petri Liimatainen, Malmö (ass)
Mattias Tjärnqvist, Malmö, (ass)
Roger Hansson, Rögle
Andreas Molinder, Timrå (ass)
Morten Madsen, Timrå (ass)
F ö är jag inte själv nöjd med hur vår tränarstab är ihopsatt. Ställa krav kan de nog, men…truppen är för dålig och dessutom fel sammansatt. Då är det fan inte lätt att få ordning på grejerna.
Vi får be till högre makter att styrelsen med AD i fronten fattar att Lindbom är fel för HV71.
Det är så otroligt värdelöst intetsägande hockey detta att man blir mer än förbannad!
Hur i helvete kan AD anse att Lindbom är rätt man efter hans totala sågning av hela föreningen.
Men vid möter man hade där man kunde ställa frågor med honom vid spetsen så fattade man att allt va bara snack.
Det fick mig att inse att det hela bara va en Cirkus!
Alternativet är ju att Lindbom själv inser att han inte löser detta. Men det är nog det sista han gör.
Men ska vi rädda detta så är det ett måste. Vi är ju totalt lika värdelösa som med Montén.
Lindbom måste bort nu till vilket jävla pris som helst! Ser fan hellre Montén i båset.
Det hade varit bättre att leta och hitta rätt/bättre ersättare till Montén, och låta det ta tid och ha någon tillfällig lösning i båset någon match, tills det var klart.
TF Davidsson svamlar och ljuger om att den bästa redan fanns i HG, när alla visste att det var en ren ekonomisk lösning. Den ser ut att kunna bli riktigt kostsam, tyvärr. Det är lite som med IKEA möbler, billigt slit och släng och du köper nytt/slänger/köper nytt. Det blir i längden mycket dyrare än köpa något danskt kvalité från början.
Att det så slappt kan tillsättas en HC när det är 40 matcher kvar av säsongen är ett stort underbetyg till hela ledning som konstant tagit felbeslut på felbeslut.
Grejen är att han inte alls ljuger. Han tror på det. Och det är hundra gånger värre. De tror att de gör rätt. De tror att de fattar bra beslut. Att de fattar de enda besluten som kan fattas. Tf KD sa ju idag att ”HV ändå mår ganska bra”…… Vad är det de mäter då? Båda representationslagen kommer att få kvala negativt. Ändå mår alltså föreningen ”ganska bra”.
Blir väl så när en blind leder en blind.
De intalar sig själva att det de håller på med är bra.
Så jävla trött på att businessdelen med sponsorer har tillåtits få så stort mandat och inflytande över faktiskt hockeykunskap i ledningen och beslutsfattandet.
Jag är inte helt naiv och inser att arenan och den kommersiella delen är oerhört viktigt för ekonomin, men herregud, det kan ju inte få dominera det sportsliga så som det har gjort det senaste decenniet. Hur svårt ska det vara att få de delarna att lira tillsammans?
Just det slog mig också när jag läste det. Föreningen mår ganska bra, måste vara ekonomin han menar. Något annat kan jag inte se. Förbryllande att man inte kritiserar den sportsliga biten.
Lindom tappade nog mycket av sin tro och värdighet under hösten när han allt som oftast sågade sina spelare. Det va aldrig han de va fel på. Som inte förberedde laget på bästa sätt.
Om inte spelarna tappade förtroende så gjorde jag det
Gillar inte hur Lindbom står i tv och försöker försvara sig och hitta ursäkter. Det är bara att konstatera, Modo spelade stabil, smart och effektiv hockey medans HV gjorde precis tvärtom. Lite som det varit hela säsongen.
Även om jag inte som vissa anser är Lindbom är det största problemet så vill jag absolut inte se honom i båset igen nästa år. Och inte heller i nån ledande position. Det behövs förändring och en av dem är att Lindbom måste bort.
Har aldrig trott på Lindbom. Inte ens när vi vann guldet 2017 är hans förtjänst. Hade vi inte vunnit då så hade han aldrig varit kvar i föreningen.
Det sämsta som kunde hända med facit i hand.
Enveten och otroligt naiv och tror allt ska lösa sig.
Skicka han till AIK lägg en slant emellan så vi får en riktig coach som fattar hur ishockey spelas på
modern tid.
Den allra största skillnaden mot 2017 är definitivt spelarna ,tror det var mycket , mycket viktigare än coachingen , kolla igenom namnen och jämför med dagens lag, skulle tro att det är 4-5 spelare som skulle kunna platsa .