Kul att flera talanger väljer HV71 att utvecklas vidare i genom gymnasiet! Nu börjar vi så smått se frukten av vår juniorsatsning, även om vi inte får se det riktiga resultatet än på några år.
Tycker det är märkligt att Hv inte låter de unga få fler chanser i A-laget med tanke på hur
de stora grabbarna uppträder.
Frölunda o SAIK ger de unga förtroende och man ser klart o tydligt resultatet.
De har speed och spelar en fartfylld frejdig ishockey!
Vi har mätta och sega spelare som inte är beredda att offra sig!
Kan nästan lova att dessa unga herrar skulle offra varenda hörntand för att få chansen!
Medan de gamla knappt går in för att få ett blåmärke!
Fjärde raka för J20 igår. Man tvålar alltså dit rivalerna LHC med 5-1. Filip Ahl gör tre mål och Törngren fortsätter att imponera. Ska även tilläggas att Gunnar fick vakta kassen och gjorde det jävligt bra.
Din fråga svarar jag hoppas inte det på. Jag har en fråga, Gunnarsson är 21, och har inte hv haft flera “överåriga” i J20 genom åren? Såg nu att Jonas Johnsson också varit där. Hur funkar dom reglerna?
Man får söka dispens och man kan endast ha 5st seniorspelare under en och samma match men det är ju ganska ovanligt. Tror inte man får använda sig av överåriga när det kommer till slutspel för juniorlagen men ska inte svära på det.
Helt korrekt Keskinen. Precis som du säger så kan man få dispens för max 5 spelare varje match. Om inte jag är helt ute och cyklar så finns det också en regel som säger att spelare som ska få dispens högst får vara 25 år gamla. Detta gäller dock endast i seriespelet. I slutspelet så är det nolltolerans när det kommer till överåriga.
Perfekta regler enligt mig. Är perfekt för t.ex en spelare som Gunnar att få spela ett par matcher med J20 för att hålla igång.
Skulle man dock ha tillåtit överåriga spelare i slutspelet så hade det kunnat bli riktiga “skandaler”. SHL-lag som åker ut tidigt ur SM-slutspelet skulle ju då kunna skicka ner hela sin förstakedja och sedan låta dom lira typ 30 min/match
För er som är intresserade av J20 och J18 så rekommenderar jag Juniorbloggen. Allt som är värt att nämna kring J20 och J18 finns på Juniorbloggen. Matchreferat ifrån alla matcher, intervjuer och massa annat gott.
[size=130]Juniorbloggen - hv71.se/blog/11[/size]
Varför inte gå och kolla på en match vetja? ALLTID gratis entré på ALLA J20- och J18-matcher.
Det bjuds på riktigt fartfylld och underbar hockey. Framförallt nu när det spelas fortsättningsserier och Sveriges bästa juniorlag kommer på besök. Det är ingen seg serielunk där inte utan det är 110% varje match.
Ni har ju själva sett på JVM vilken underbar hockey det är och det är ju bara att kolla på spelarna som kommit upp från J20-laget nu på slutet. Fiala, Andersson, Franzén, Pliut, ja listan är lång…det är ju inga dåliga spelare direkt
Finns även många spelare i J20/J18 vars bror/pappa/morfar/farfar är stora HV-legender. Örnskog, Ahl, Thörnberg, Dahlén för att nämna några. Alla dessas barn är framstående spelare i både J20 och J18.
Nästa hemmamatch är på lördag (25 januari) klockan 15:00 då J20 tar emot Djurgårdens IF.
Hade missat att Kellman var utlånad till AS och dessutom har producerat bra. Borde han inte få en chans i A-laget snart? Någon med koll på J20 som vet vad den här killen har för potential?
Jag skrev nyligen ett inlägg i forna HV71-Spelare tråden om tidigare unga spelare som lämnat HV71 där man kan se deras utveckling, Jag kom även fram till att det är endast ett fåtal som går att spåra. Inte speciellt många spelare som fick chansen att spela i A-laget. Endast ett fåtal och dessa kunde jag göra uppföljning på.
Samma lär väl ungefär gälla i fortsättningen för ynglingarna. Undrar vad man tittar på när man väljer vilka som ska få chansen i A-laget. I år har väldigt många unga spelare i jämförelse med tidigare år fått chansen i A-laget och dom flesta har gjort det ganska bra.
Vad krävs då för att dom ska ta sig vidare till nästa nivå, Alltså för att åtminstone platsa i HA eller SHL?
Vilka finns det mest potential i och hur ser man det? Samtliga som fått chansen har gjort det bra jobbarmässigt, Det verkar alla ha gemensamt, Det som gör att dom slår igenom är mer hur pass skickliga dom är känns det som, Gör du inga poäng så är det ingen som vill ha dig. Problemet är att många spelare har gjort massvis med poäng i J18-J20 under åren men vissa har det inte blivit något alls av. Så det är med andra ord inte alltid poängskörden som talar för att man ska lyckas på en högre nivå.
Jag har tittat igenom många spelare och statistik och tänker, Jävlar han kommer bli en stjärna osv. Men det är ju inte alls säkert har jag fått större uppfattning av nu. Johan Johnsson gjorde bra med poäng i J-20 men han har inte slagit igenom. Fiala gjorde det däremot. Det verkar som att vem som helst kan göra mycket poäng i ungdomsleden nästan och det är många olika saker som påverkar.
Men hur ska vi lyckas lista ut vem som med störst sannolikt har bäst chans att lyckas? Ni som ser en del matcher och så. Hur skulle ni rangordna Juniorerna? Och vilka ser ut att ha det där extra?, Vad det nu kan vara för att kunna ta sig vidare. För hela vårat J-20 lär ju inte bli stjärnor varje år även om dom flesta kan göra bra med poäng där.
1 28 Öhrwall, Emil HV71 RW 25 35 31 66
2 17 Brännström, Isac HV71 CE 26 29 28 57
Dessa ser ju minst sagt ganska överlägsna ut på tidig nivå, Kommer dom slå igenom eller har dom helt enkelt bara snabbare utvecklats kroppsmässigt som gör att dom har ett övertag just nu och att det kommer jämna ut sig närmaste åren, Och till slut är dessa inte bättre än resten i sin årskull? Fiala var ju likaså enormt överlägsen på sin nivå och dundrade in lika mycket poäng som 19åringar som 16-17-åring. Är det där man kan se tendenser tro om man ändå ska försöka se poängmässigt?
Men samtidigt i sådant fall kan man ju tycka att Thörngren borde vara lika bra som Fiala eftersom han snittar samma poäng även om han är äldre. Eller så är han inte det för att Fiala har tagit ett stort kliv till. Det verkar även som dom spelare som fått chansen i A-laget en stund blir mycket bättre när dom lirar i J-20 igen. Så det verkar vara väldigt nyttigt att släppa in dom några matcher även om dom inte gör poäng för att få fart på deras utveckling i J-20.
Några kommentarer? Hoppas jag lyckades hålla mig till tråden någorlunda så att det passar in bäst här.