Man kan ju medvetet valt att köra ungt i år, spela ihop sig till nästa år, och då vara mer samspelta i kontinuitetens tecken.
Det ja tyckte var konstigt var att Hv tappade väldigt många 06 er inför det här året
Som Viktor Olofsson till Malmö
Vincent Sandberg
Joel abramsson för att nämna några som var med och tränade med A laget förra året en del känns konstigt att ingen valde att stanna i Hv när dom är från Jönköping också
Sen tycker jag som kollade en del junior hockey att hvs u 20 lag hade ganska låg kvalité förra året också.
Mycket poäng kom från Viktor Olofsson Oscar Davidsson och Eric Nordmark
Så kvaliten tycker jag varit på väg neråt i många år från hvs junior lag
Är de inte svårt att ”välja” att köra ungt i såna lag? Skulle de betyda att man medvetet släppt iväg bättre u20-spelare?
De jag vill få fram varför spelar inte dom tre jag nämnde över i hv längre hade varit kul att veta
Dom hade varit bra u 20 spelare i år och kunna varit med och hota uppåt
Då kanske vi hade sluppit låna in HA spelare om ledningen inte tycker dagens u 20 spelare duger
Jag vill nog påstå att det inte ligger något medvetet val bakom hur strukturen ser ut, utan snarare så är det en följd av hur verksamheten drivs.
Skador är en sak man naturligtvis måste både hantera och ta i beaktande när man bedömer detta. Men sen finns det en annan sida också. Spelare lämnar HV i alla nivåer då de känner sig förbisedda och inte satsade på. Det leder också till att oväntat många vakanser uppstår, som tätas genom uppflyttning.
Återigen så måste jag säga det att HVs J- och U-verksamhet är inte så stark och välfungerande som vi skulle vilja. Den är tyvärr behäftad med ganska omfattande frustration och negativitet.
Skulle du vilja utveckla sista stycket lite?
För som många andra är inne på här och i diverse andra trådar saknas de egna produkterna i laget och det var dessutom länge sedan vi fick upp någon som gjorde avtryck under längre tid. (Räknar inte in Fransson i den kategorin, än.)
Liljanders snack om att flytta upp fler spelare underifrån var en av anledningarna till att jag var positiv till honom till att börja med men på den biten är jag knappast imponerad. Alla dessa allsvenska lån är så kortsiktiga och ger ingen kontinuitet. Istället för att ge exempelvis Schioldan en ordentlig chans så lånade vi in en massa lirare förra året och vi gör samma sak i år. Ger vi spelarna bara en ärlig chans så tror jag att någon eller några kommer ta chansen, likt Reber (förra året dvs).
Min känsla är att det har varit många juniorer, speciellt backar, uppe och testat i A-laget men ingen har lyckats etablera sig på SHL-nivå över tid. Fransson i år är undantaget som sagt, men annars är det många som fått en, en och en halv säsong för att sedan slussas ut. Det är kort sagt för dåligt, i synnerhet när vi skriker efter en stomme i laget.
Noterade att andra målvakten för HV71 i dagens J20-match mot Rögle BK är Damian Slavik. Har inte hört det namnet innan. Kikade runt på EP och det finns enbart en spelare med det namnet. En slovakiska målvakt, född 05 (dvs överårig/förstsårssenior) som verkar vara backup i HK Poprad (slovakiska ligan). Det känns ju väldigt märkligt om han skulle göra ett inhopp i HV71’s J20-lag. Är det bara en skum felskrivning på Swehockey eller ligger det något annat bakom det?
Man kanske har värvat då.
Hade han varit junior så hade jag förstått att man kanske velat testa han men nu så är det ju en seniorspelare (som dessutom är backup/inte spelar). Hans statistik de senaste åren är väl inte toppklass direkt. Så tunt med målvakter borde man ju inte ha utan man borde kunna plocka upp en yngre målvakt, eller låna från Dalen som man gör ibland.
Kollade lite närmare och han är inskriven i HV71’s roster (dvs inte bara laguppställningen till matchen) på Swehockey så lär ju inte vara en felskrivning.
Udda. Mycket udda.
Han har stått i slovakiska u18 och u19 landslaget och spelat i usa senaste åren. En match Poprad denna säsong.
som sagt.. märkligt!?
Har vi en ny förstamålvakt till A-laget då alltså?
Var Luoto och Eriksson med fullt?
Vinst för junisarna idag också. 4-2, man förlorade dock skotten med 26-50. Höglind måste ha storspelat!
Det vet man aldrig. Men han ser helt klart intressant ut.
Frivillig is igår. 10 spelare och 3 målvakter på is men Luoto och Eriksson var i alla fall med.
Varför skulle slavik vara 1 målvakt i A laget? eller missförstår jag allt bara???
Jag misstänker att man får leta efter spår av ironi nånstans.
Men vi pratar om HV….
I Dichow nummer eller?
Som Jackass skriver, spår av ironi.
Väldigt märkligt. Vi har ju sjutielva målvakter på kontrakt och visst har Slavik spelat lite landslag men statistiskt så ser han ju inte ut att vara en spelare för HV71’s A-lag (han är ju inte junior så får enbart spela seriematcher/ej slutspel med J20). Sen om man nu, sjukt nog, tagit in han på provspel, varför sätta han som backup då/inte låta han spela? Haha asså nog för att marknaden är tunn men detta känns lite väl långsökt/en peak till våra andra målvakter. Måste ju vara något “utbytesprogram”.



