Tråden om: Junior och Ungdom

Kan juniorernas mindre lyckade säsong skyllas något på att de har spelare som representerar A-laget istället?
Dock medveten om att HV isf inte är enda klubben det är så.

1 gillning

Kvalserie som består av 10 omgångar totalt. Som ni ser så ska det väldigt mycket till för att HV71 ska åka ut. Krävs alltså att man är bland de två sämsta lagen för att få respass. Värt att notera är att även Skellefteås J20 kvalar, fast i den norra serien såklart.

Man har haft ett litet tunt lag. Det blir ju alltid en kedjereaktion. När A-laget plockar från J20 så tar J20 från J18 och J18 från U16. Under serien så var det bara fyra klubbar av 20 som hade en längre snittålder än HV71. Sen kan man såklart påpeka att två av dessa klubbar är Frölunda och Örebro, som besitter två av de bästa juniorlagen i Sverige. Så det är väl inte en valid “ursäkt/förklaring” det bleka resultatet.

Man har ju flyttat upp lite spelare till A-laget men jag tycker inte att det är någon vettig anledning till varför man slutar 16 poäng under slutspelsstrecket.

Spelet fem mot fem har inte riktigt funkat. Specialteams har varit ok under säsongen men man har, likt A-laget, haft en tendens att sjunka igenom totalt under perioder i matcherna. Man har haft stora bekymmer med målvaktsspelet och saknat bredd, både i truppen och rent offensivt. Så ja många faktorer som bidragit till att det blivit platt fall. Även om såklart huvudmålet med J20 inte är att vinna alla matcher, utan fostra och slussa spelare in I A-laget, så är HV71 ändå en elitsatsande förening. Förhoppningsvis så kan man vårda den fina 09-kullen man har och inte slarva bort det, som man tenderar att göra med allt annat just nu.

3 gillningar

Så det är typ “klart” redan?

Inget är klart förens det är klart men det ska mycket till för att klubbar som Grums, Tingsryd och Oskarshamn ska kunna ta ikapp och gå förbi HV71. Men man ska aldrig säga aldrig.

2 gillningar

Najz. Underbar kvalserie dock. Hade gärna sett något liknande i SHL. Mindre risk för panik och fler spännande matcher.

1 gillning

Känns väldigt långsökt, vi var med och kvalade upp om IKO’s plats med Jonstorp & Helsingborg (vars A-lag spelar div 2 hockey) så lagen som kommer underifrån är väll inte världsbäst

1 gillning

Det var klart innan första pucken släpptes :see_no_evil_monkey:

Totally agree, blir OT nu. Men en kvalserie med två sämsta i SHL med de fyra bästa i HA. De bästa lagen skulle alltid spela SHL, oavsett vilken division de spelade föregående säsong.

3 gillningar

Och hur ser det ut med ungdomar som kan börja aspirera på SHL matcher (om vi är kvar)

Några backar har vi ju sett under året. Men vad tror vi i övrigt? Någon som kan/orkar ge lite info.

Om vi kikar igenom de olika årskullarna.

Vad gäller de som är födda 2006, dvs sista års juniorer, så har vi ju Oscar Davidsson och Wille Magnertoft som är mest aktuella. Oscar har kontrakt med HV71 även nästa år, vilket Wille inte har (tror inte han kommer få det). Jag tycker dock att Wille har stärkt sina aktier betydligt mer än Oscar, som haft en väldigt tuff säsong. Har dock svårt att se att någon av dessa kommer spela med HV71 om det blir spel i SHL nästa säsong. Oscar lär nog bli utlånad igen. Övriga 06:or har väl inte jättemycket att hämta, oavsett om det blir spel i HA eller SHL.

Kollar vi på spelare födda 2007 så är det lite mer intressant. Tyvärr så tappar man ju Vashek Blanár, som annars hade varit ett namn för gästspel i A-laget kommande säsong. Noel Skarby är väl det namnet på J20-nivå, utöver de självklara Malte Gustafsson och Karl Annborn, som är närmst spel i A-laget. Noel är en offensiv ytter som spelar med mycket fart och som sitter inne på ett riktigt fint skott. Tycker att han gjort det bra när han lirat med A-laget denna säsongen och han lär få fler chanser kommande säsong. Utöver Noel så skulle jag inte bli förvånad om vi får se Jakob Leander (rejäl defensiv back med stor uppsida i det fysiska spelet) och Sigge Lindh (väldigt smart back med fint spelsinne) få chansen i A-laget. Det är ju dock ganska tjockt på backsidan, vad gäller talanger, då både Malte Gustafsson och Karl Annborn är före i kön/snäppet vassare.

Årskullen med spelare födda 2008 präglas av mycket offensiv skill. Spelare som Fabian Merkle Rohdin, Emil Strålberg och Tobias Krestan är riktigt fina framåt. Där tror jag Tovias är närmst att få gästspela med A-laget. Det är dock nog mer i form av någon match på försäsongen, och fylla ut under någon seriematch, på sin höjd. De behöver växa till sig lite på J20-nivå. Annars är ju den starkast lysande 08:an självklart Malte Gustafsson. Håll gärna även lite koll på Oscar Söderström. Oscar är en back som spelar väldigt mogen för sin ålder, har ett fint spelsinne och tar många rätta beslut på isen. Inte särskilt stor fysiskt men väger upp det med sitt spelsinne och offensiva briljans.

Årskullarna 2009 och 2010 är väl egentligen dom mest intressanta/de med störst potential men där får vi nog vänta ett år eller två innan spel i A-laget blir aktuellt för någon.

19 gillningar

Trots en haltande tabell så kan vi redan nu konstatera att HV71 J20 klarar av kvalet, även om prestationerna varit långt ifrån övertygande.

14 gillningar

Med tanke på resultat i kvalet är jag lite fundersam på hur man hamnade här.

Eventuell likhet med seniorlagen är enbart slumpens skördar.

Samma spelsystem som ska genomföras i hela föreningen kanske?

Kan mycket väl vara så. SAIK kör ju på den idén och förmodligen rätt många andra hockeyföreningar.

A-lagshockeyn introduceras på allvar i U18-nivån i HV.

Men jag tror att det bara är en delförklaring till resultaten för U20 i år. Det handlar snarare om hur laget sköts och vilka konsekvenser i spelarrörlighet det innebär.

Flera U18-spelare har flyttats upp och även om dessa är duktiga så kanske de inte håller 100% i U20.

Sedan är tyvärr hanteringen av spelarna bristfällig. Dålig eller ingen kommunikation kring laguttagningar/bänkningar och strukturer för systematisk spelarutbildning/spelarutveckling är bristfälliga.

4 gillningar

Det är jätteintressant, man tvingas kvala, men sen i kvalen syns (åtminstone en del av) den kvalitet som man hade hoppats skulle synts långt tidigare.

Vad kan detta bero på?

Man får inte ut max av spelarna eller har för dåliga spelsystem eller är kvaliteten precis mellan den högre och den lägre nivån?

Troligen inte bara en enda orsak utan flera faktorer …men det kan ju finnas gemensamma saker .

När det kommer till både dam och ungdom så är det oerhört stor skillnad på ligorna. Som det är nu är det iprincip omöjligt att åka ur de båda serierna.

1 gillning

Ja, bra , det låter som grundorsaken !

Inte så lätt för andra att etablera sig längre …

Trots ett starkt resultat poängmässigt så har jag inte varit imponerad av J20’s spel i kvalet. Lagen man har mött har alla varit betydligt sämre på pappret men har ändå i många matcher hängt på väldigt bra. Likt man gjort under hela säsongen så har det slarvats ganska mycket och man har haft en tendens att dala något enormt under vissa perioder i matcherna. Skönt att man klarade kvalet men det finns, likt många andra platser i föreningen, mycket förbättringspotential. Jag tänker då inte bara i spelet utan även allt runt omkring och hur man hanterar unga talanger.

2 gillningar

Bra dag för HVs ungdomssida idag. Malte G målskytt, Isak Alvudd likaså. Adam Annborn startade i mål mot Schweiz.

4 gillningar