Någon som har koll på hur de får för Malte i u18?
Inte kollat några matcher men på EP har han 1 mål och 4 ass på 5 matcher. +7 i +/- så det verkar ju ändå gå bra.
Folk som vill behålla sin positiva bild och inte gillar kritik mot HV71 bör inte läsa.
Börjar höra mycket om HVs ungdomsverksamhet nu det senaste. Den ekonomiska sitsen, hur man kommunicerar med spelare, sorterar ut, inte hör av sig till folk som varit på provträning, HV-personer sägs vara dryga osv. Det är inte bra. Inte bra alls. Hur ska man då kunna sprida vårt varumärke? Ingen vill spela i HV verkar det som. Bara kolla på vilka som går till Växjö och andra lag istället för HV. Det är inte konstigt att det ser ut som det gör. Man måste göra något åt detta. Fort.
HV ska vara något positivt, något som ligger längst fram. Störst, bäst och Vackrast. Där är vi inte nu, och det är en enormt problem.
fake news ![]()
(ironi)
Fy fan:
“vi sorterar inte alls bort spelare men vi sorterar bort spelare”
För oss handlar det inte om att sortera bort spelare som har potential utan att leta efter de som har potential att nå elit i högre ålder.
Helvete. Det svaret, om man läser hela svaret är så jävla o-ödmjukt. Man blir kalle-anka-arg.
Det här har pågått i många år, absolut inget nytt.
Ryktet säger att det fanns flera spelare och föräldrar som först nu i vår förstått att alla inte får vara kvar till U16. Hur man nu kan ha missat det är en gåta i sig, det är faktiskt en utav få saker som HV gör bra. Man blir pumpad med det budskapet sedan dag ett i föreningen.
Att spela U16 region är långt ifrån alla som fixar, skillnaden mellan div1 och region är som allsvenskan och shl. Långt ifrån alla grejar det.
Det som är tragiskt är att man plockar in bredd utifrån, bredd ska komma från eget led.
Just till U16 så betyder storleken mycket, ibland nästa mer än vad du kan i övrigt. Det är samma sak till HG, det är sällan man plockar in spets(ingen vill hit längre), vilket gör man att man tvingas ta in bredd.
Jag tror att föreningen hade mått bra av att bedriva utvecklingslag på både U16 och U18/20. Men det kostar pengar, krävs ledare, istider etc. Då slipper man låna från Gislaved när det saknas folk.
LHC gör det likaså Troja.
Samtidig skulle man ta död på HC-Dalen om man gör det, men det finns en lösning. Jag tror stenhård på att skapa snedstrecks lag med HV och Dalen, det skulle öka attraktionen för spelare att vara kvar, öka attraktionen för spelare utifrån att söka sig till Dalens HG. Tingsryd gör så här, Lakers gör så.
Ser man till årets U16 så är det en spelare som flyttar till Dalen för J18. 4st försvinner till Tingsryd, 2st till Olofström, 1st till Troja och 1st till Nässjö. Det är absolut inga dåliga killar man släpper iväg, tänk att få haft kvar dom i närheten med ett tätt utbyte med HV, det hade alla tjänat på.
Men va i helvete. Alla våra talanger försvinner? Vad händer Hult?!
Jag delar din bild, och ditt förslag, till 100%. HV och Dalen har ökat samarbetet, men samtidigt finns det mer att göra. T ex vad gäller tränarrekryteringar. Om man tar U18 i Dalen i år så hoppade alla tränare av. Huvudtränaren gick till Troja och ass (Martin Thörnberg slutade pga att sonen Texas slutade) så kvar blev en kille född 2006 som huvudtränare. Han och laget fick ju inte direkt några förutsättningar att ta kliv, om man säger så…
Här tycker jag att HV borde ha kunnat engagera sig mer för att hjälpa Dalen med rekryteringen. För som du säger - det finns killar i både U18 och U20 som skulle kunna utvecklas vidare till att komma till eller tillbaka till HV när man har skador eller vid uppflyttningar i U20 och U18 i HV.
Vakanserna i HVs U20, U18 och U16 ersätts genom uppflyttning internt. Detta är bra då de egna spelarna får en chans att utvecklas genom att spela med äldre. Baksidan av det är dock att när det är många vakanser så flyttas även spelare upp som inte är redo. Detta påverkar hela ungdomssektionen ända ner till U13. Och det påverkar också resultaten. Ersätter man t ex en vakans i U20 med en spelare i U18 så kan det som mest skilja 3 år mellan yngst och äldst. Det är mycket i den åldern.
På senare år har detta blivit lite av ett problem då det har blivit ganska mycket vakanser i U20. Resultaten vi sett i år där både U20 och U18 inte haft jättebra resultat kan till viss del härledas till det här.
Ersättning av vakanser genom uppflyttning av yngre kan fungera bra om det sker under begränsad tid, men inte lika bra när det blir permanenta uppflyttningar. För även de duktigaste spelarna behöver tiden att utvecklas i sin egen nivå. Annars riskerar man att gå från mycket speltid i “rätt” nivå till lite, eller ingen, speltid i den högre nivån. Detta hämmar ju naturligtvis spelarutvecklingen för dessa spelare.
Jag tror att man till viss del och i vissa fall hade kunnat sköta denna vakansersättning under begränsade tider med ett flöde mellan HV och Dalen. Det hade båda klubbarna, och även spelarna tjänat på.
Trupperna är för tunna, finns för lite folk från start.
Hierarkin i föreningen är dessutom tydlig, inför slutspelet i år så var U16 faktiskt det enda laget som hade en chans, med det vaskade man bort genom att satsa allt på U18. Så har det varit stora delar av säsongen, U16’s träningar har bestått av 7-10 ordinaiere, sen har resten kommit undifrån. Detta sänker kvaliteten rejält.
Problemet uppstår varje säsong, så varför tar dom aldrig lärdom, det är den stora frågan.
Nej just det här med de tunna trupperna är starkt ifrågasatt från flera håll. Men jag antar att det är en pengafråga. Elitsatsningarna kostar pengar som HV har ont om. Varje “extra” spelare i truppen kostar pengar i olika sammanhang. Pengar man inte vill lägga.
Därför startar man med alldeles för få spelare, samtidigt som all empiri visar på att omsättningen är hög varje säsong. Skador är en naturlig del naturligtvis, men också att spelare som får reda på att de inte kommer att få plats på nästa nivå, eller av andra anledningar, lämnar mitt under säsong.
Men som sagt jag tror det är en pengafråga. HV vill kunna uppträda i enhetlig klädsel vid matcher och cuper. Kläderna får spelarna betala själva. Detta gäller även fyskläderna. Jag tror faktiskt inte att det är många andra klubbar på den nivå HV vill befinna sig på som har det systemet.
T o m i HC Dalen får man låna en träningsoverall, som man har som sin egen men lämnar tillbaka efter säsongen.
Nu blottar jag min okunskap här men har inte HV någon form av ungdomsansvarig som kan styra upp detta?
Var tar alla pengarna vägen i HV? Känns som ett svart hål, mycket in men lite ut?
En helt annan sak…Tom Jankovic ingick ju i tränarstaben för U-18 laget som vann VM-guld igår. Stort grattis till honom. Är han ett tränarämne för större uppgifter som assisterande i SHL?
Jo, men denna person bestämmer bara över åldrarna upp till U15. U16 ligger under ungdom ekonomiskt, men under elit/junior beslutsmässigt. Konstigt system…
Problemet ligger på juniorsidan.
Jag vet inte. Han är som person ganska anonym, vilket ju inte behöver vara negativt. Men jag har lite blandade uppgifter om hur han är som ledare, där flera spelare är missnöjda och vill, eller kommer lämna. Men så är det väl med alla ledare, att de är omtyckta av vissa men inte andra. Men om han är ett ämne för större roll låter jag vara osagt.
Jo så är det. Men oavsett vem det är (i detta fall är det Johan Sandstedt) så måste det råda samsyn i frågorna om hur man ska hantera sådan saker i föreningen, och det gör det inte. Och som Feltan skriver så går det en skiktning mellan U15 och U16. U16 och uppåt är det Pelle G som i huvudsak är ansvarig.
Tyvärr har det de senaste åren varit ganska stormigt och rörigt på ungdom- och juniorsidan, där olika årskullars ledare har fått väldigt lite styrning, vilket medgett att ledarna har kunnat, och tvingats, fatta ganska många beslut i frågor som det borde finnas föreningsmässiga inriktningar för, men som det inte har gjort det. Så olika kullar har gjort olika och mest som de själva vill. Så det är mycket jobb med att reda upp det här och de som är ansvariga har inte alltid det genomslag man kanske hade velat, hoppats på eller hade kunnat förvänta sig. Samtidigt som det råder olika uppfattningar om hur man ska göra med uppflyttningar, värvningar utifrån och hur man ska hantera egna produkter genom hela den sportsliga ledningen. Så det är minst sagt rörigt avseende alla dessa frågor.
En mycket bra fråga som ofta ställs, men som sällan redovisas speciellt tydligt. Det skulle också vara intressant att se HVs juniorbudget i jämförelse med Växjö, Linköping, Rögle, Malmö och Frölunda, vilka alla konkurrerar om samma spelare och där HV tyvärr ofta går förlorande ur striden.
Nu är det väl ändå dags att ge HV lite beröm för att de till slut renoverat upp Skills Corner. Det var välbehövligt och på tiden.
Isak Alvudd, där tror jag vi har en framtida storspelare. Producerar bra redan i J-18 trots bara 16 år.